Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  eternit tak.  (läst 15667 gånger)

H-K

• Gäst
eternit tak.
« skrivet: 25 feb-09 kl 09:44 »
hej! jag har en ekonomibyggnad som har ett gammalt eternit tak, jag behöver byta nån platta, är det någon som vet om det finns nytillverkade med samma ryler som passar att byta enstaka plattor utan eternit?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: eternit tak.
« Svar #1 skrivet: 26 feb-09 kl 07:44 »
Jag skulle vilja påstå att du bör byta ut hela rasket, har en platta pajat lär fler vara dåliga. På min vedbod läcker taket som ett såll, så det blir skifte till plåttak framåt sommaren. Under tiden går jag omkring och muttrar "Eternit my ass - skiten håller ingen evighet..."
Skaffa en ordentlig skyddsmask och engångskläder som du sedan gör dej av med, så ska det gå bra (om du inte vill anlita en saneringsfirma, förstås). Det finns mycket matnyttig information på nätet.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 feb-09 kl 07:52 »
hej! jag har en ekonomibyggnad som har ett gammalt eternit tak, jag behöver byta nån platta, är det någon som vet om det finns nytillverkade med samma ryler som passar att byta enstaka plattor utan eternit?

Jag skulle vilja påstå att du bör byta ut hela rasket, har en platta pajat lär fler vara dåliga. På min vedbod läcker taket som ett såll, så det blir skifte till plåttak framåt sommaren. Under tiden går jag omkring och muttrar "Eternit my ass - skiten håller ingen evighet..."
Skaffa en ordentlig skyddsmask och engångskläder som du sedan gör dej av med, så ska det gå bra (om du inte vill anlita en saneringsfirma, förstås). Det finns mycket matnyttig information på nätet.

Det är inte alls så att alla plattor är dåliga för att några utsatts för mera påfrestningar. Det behöver nog inte bytas ännu.
Kolla upp dem först åtminstone, eternitplattor håller väldigt länge.

Du kan om det är några antingen skaffa från någon som har, eller kan man köpa plattor av fibercement (asbetsfria).
Tänk på att platterna endast är risk vid hantering, inte när de ligger på taket.

Jag skulle inte riva ner taket om det inte var nödvändigt.

Skulle de nya plattorna avvika i färg, så strunta i det eller försök måla dem så lika som möjligt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 26 feb-09 kl 11:09 »
Ett bra sätt att inte behöva hantera plattorna är att lägga läkt ovanpå befintliga plattor och sen lägga plåt.

Jag skulle tänka mig att du tillfälligt (några år) kan laga plattor med armeringsmatta och takmassa. Se till att spola ordentligt med vatten när du rengör innan.

Tror det finns ett material som heter Cembonit eller likande som tillverkar likande plattor. Vet inget om dessa dock.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 26 feb-09 kl 13:46 »
Det är inte alls så att alla plattor är dåliga för att några utsatts för mera påfrestningar. Det behöver nog inte bytas ännu.
Kolla upp dem först åtminstone, eternitplattor håller väldigt länge.
Risken är rätt stor att fler är dåliga, och i längden är det mer krabbigt att hålla på och byta och laga lite här och där, än att lägga nytt tak.
Att bara läkta och hutta på den nya takbeläggningen ovanpå eterniten funkar ju oxå, som ersam skriver, så har tidigare ägare gjort på mitt boningshus, och det är så snyggt gjort att en får titta noga för att upptäcka det. (Skjuta problem på framtiden är alltid ett vinnande koncept :P )
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Egirevs

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 feb-09 kl 18:16 »
Här i Skåneland har var och varannan bonde en stapel med eternit liggandes, ska nog inte vara några problem att skaffa beg.
Kolla Blocket.se folk brukar vara glada för att bli av med "skiten"
/J
Söker Tyska lant ankor!

Huggorm

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 feb-09 kl 18:20 »
Ja, eftersom det kostar pengar att låta soptipparna ta hand om det så är det många som lägger på hög bakom lagården i stället. Eller gräver ner i skogen för den delen...

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #7 skrivet: 26 feb-09 kl 18:25 »
Ja eternit är ganska dyrt att bli av med ! Kostar mellan 1800 och 2200 per ton beroende på hur sniken komunen är dessutom får du inte gräva ner det hur som helst vilket kan ge obehagliga överaskningar om man blir påkommen . Ska du ha ett bra ersättningsmatrial med liknande egenskaper samt utseende så rekomenderar jag minerit
En god vän men en usel kärlek

H-K

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 feb-09 kl 19:37 »
jag funderade mer på om det fanns något färdigt system med plattor i samma storlek eller samma ryler?

Lasse.O

« Svar #9 skrivet: 26 feb-09 kl 20:01 »
Har kollat i den mån jag kan i denna timma på vad mina leverantörer har men kunde inte finna det jag tror du söker.
Men skulle kunna ringa och lyssna nästa vecka om du vill?

Lasse.O

« Svar #10 skrivet: 26 feb-09 kl 20:16 »
Värt att titta lite på innan man river i eternit....
www.arbetsmiljöverket.se sök sedan på AFS 2006:01 - Asbest
Mycket att läsa men tåls att tänka på.

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 26 feb-09 kl 20:19 »
Riva och kasta så det dammar i en container, är inte riktigt detsamma som att ersätta ett mindre antal dåliga plattor, munskydd räcker.

Lasse.O

« Svar #12 skrivet: 26 feb-09 kl 20:26 »
Halvmask med p3 filter skulle jag röstaför och en engångs overall....Med det är ju bara jag.... ;)
Jag har bara utbildning inom området..

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 26 feb-09 kl 20:34 »
Jag ger inte mycket för detta påstående, och utbildning är i sig inget argument annat ad human.
Givetvis ska man förstå att asbest inte är bra att andas in, det ska behandlas försiktigt.

Men man behöver inte rymddräkt för att gå upp på taket och byta en platta. Inte fan har sotare och andra som uppehåller sig på taket rymdutstyrsel.  Det kan ju det för de utför inte en sanering i formell mening, men kommer lika lite i fara som den som byter en platta.

Lasse.O

« Svar #14 skrivet: 26 feb-09 kl 20:45 »
Jag skiter faktiskt i vad vem som gör vad. När jag jobbar med det använder jag det du får gärna stå naken och äta skiten om du vill....

Det kan vara skadligt även vid liten exponering.......
Men det fins kedjerökare som är 90 år och mår prima....
I slut ändan är det ditt val.....
Man kan bara rekomendera...eller ???

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 feb-09 kl 20:49 »
Farsan har berättat om när han som fartygselektriker hamnade i västindien på åttiotalet, jag minns dock inte exakt var. Där hade i alla fall ett gäng av lokalbefolkningen fått i uppgift att riva ur asbest ur en gammal båt. De utrustades med varsitt munskydd av enklaste typ. I övrigt inga skyddskläder, det var ju varmt så dom gick halvnakna och rev. Och munskydden gjorde det ju jobbigt att andas så dom sköts upp i pannan... Troligtvis inget jobb man blir långvarig i om man säger så

ersam

• -
Cembonit
« Svar #16 skrivet: 26 feb-09 kl 22:10 »
Var inte särskilt svårt att googla på....

http://www.promonord.com/produkter/cembonit%20fasad/cembonit_1.htm

Lasse.O

« Svar #17 skrivet: 26 feb-09 kl 22:30 »
Jag brukar inte googla håller mig till mina leverantörer som jag har....
Men ska nog börja googla lite oftare kan ju hitta matnyttigt och hoppas på bättre priser.. ;D ;D
Tackar..

H-K

• Gäst
SV: Cembonit
« Svar #18 skrivet: 27 feb-09 kl 08:24 »
Var inte särskilt svårt att googla på....

http://www.promonord.com/produkter/cembonit%20fasad/cembonit_1.htm

bra,jag ska mäta på befintliga takplattor om profilen stämmer någotsånär, kan tänka om det bara skiljer några mm så går det nog mackla dit dessa.

davidB

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 27 feb-09 kl 14:58 »
Om inte sinusforman passar kanske man kan byta en kolumn med pannor. Och lägga dit dessa utbytta där det behövs och få några reservpannor.

Ett helt tak kan vara ganska dyrt att byta, särskilt inte om det är en större lada Alla har inte möjligheten att låna upp och göra det på engång.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 2 användare
torbjorn, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser