Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Godkänna befintligt slakteri  (läst 1143 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Godkänna befintligt slakteri
« skrivet: 25 feb-09 kl 00:06 »
Jag har ett kalkonslakteri väldigt nära min blivande gård och jag ska prata med dom om att eventuellt hyra in sig för några dagars kaninslakt lite då och då för att kunna sälja kött. Men hur mycket kan det tänkas kosta att få ett godkännande för kaninslakt på ett befintligt gårdsslakteri? Såvitt jag vet är dom bara godkända för kalkon. Vem är det som utfärdar godkännandet?
Nån som vet?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Flisen

SV: Godkänna befintligt slakteri
« Svar #1 skrivet: 25 feb-09 kl 20:41 »
Jag vet inte om det besvarar din fråga men kolla
http://www.slv.se/upload/dokument/Lagstiftning/2005-2006/2006_21.pdf
bland annat 2kapitlet 1§  där de nämner avgifter för förändring av verksamheten, som sagt
jag vet inte om det egentligen besvarar din fråga.  ???

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 26 feb-09 kl 00:13 »
2008 sänktes avgiften för små slakterier.... eller togs nog bort helt och större fick betala istället...?+
Livsmedelsverket borde veta  8)
Landsflykting i storstan...

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 26 feb-09 kl 00:57 »
Tack för länken, men jag vet inte om jag blev så mycket klokare...  ;)
Är det alltså livsmedelsverket som har hand om detta?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 feb-09 kl 11:10 »
För kanin under 10.000 djur och som du inte säljer till grossist är det din kommun. Men om din granne har livsmedelsverket som kontrollant så måste ju de blandas in, fråga honom.

Jag hade koll på de där avgifterna ett tag, men har glömt alltihop.

1. prata med din granne om han är kontrollerad av livsmedelsverket eller kommunen.
2. ring hans kontrollant och fråga lite vilka hygienrutiner ni måste tänka på om du skaffar tillstånd i hans lokal. Fjäderfä är ett jävla meck och extraproblem. Kan behövas supersanering mellan djurslagen.

Tänk på: Myndigheterna är kontrollmyndihgeter och har inte rätt att ge dig råd kring utformning av regler osv. En del är snälla och berättar, andra säger ingenting förrän de kommer ut på kontroll. Då måste man ha en livsmedelsrådgivare som berättar istället. Länsstyrelserna har sådana inbland. Eldrimner har också en som du kan ringa och få några timmar gratis rådgivning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser