Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många kanin behöver....  (läst 1719 gånger)

Myrka

• -
Hur många kanin behöver....
« skrivet: 23 feb-09 kl 21:20 »
Är det någon här som försörjer sig på kaninfarm allså att skicka dom till slakta.

Hur många djur måste man ha för att det ska gå runt för en?
Vilken ras tycker du är bäst som slaktdjur?

Jag antar att man behöver ett par hundra.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Hur många kanin behöver....
« Svar #1 skrivet: 23 feb-09 kl 21:44 »
För många år sedan undersökte vi hur många kaniner man måste föda upp för att få en heltidslön, och då vart resultatet att man måste sälja cirka 10 000 djur till slakt per år. Jag antar att storleksordningen fortfarande ligger däromkring.

För att du inte ska förlora pengar på kaninuppfödning är antalet betydligt lägre.

Edgar

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 23 feb-09 kl 22:50 »
Vill du bara tjäna lite pengar så rekomenderar jag dig att föda upp lite sällskaps eller avelskaniner.
Jag födde upp belgiska jättar för 2 år sen och fick in ca 3000 i veckan på att sälja ungar bara.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 23 feb-09 kl 22:57 »
Vill du bara tjäna lite pengar så rekomenderar jag dig att föda upp lite sällskaps eller avelskaniner.
Jag födde upp belgiska jättar för 2 år sen och fick in ca 3000 i veckan på att sälja ungar bara.

Oj... Inte varje vecka hela året, va?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 23 feb-09 kl 23:32 »
Oj... Inte varje vecka hela året, va?

/Sara
Från Mars till September ungefär
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 24 feb-09 kl 00:08 »
Inte illa!  :o

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 24 feb-09 kl 00:08 »
Nope, jag var rätt nöjd..vill börja igen men har inte plats :)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 24 feb-09 kl 00:31 »

konstigt att det är så lätt att bli av med så stora kaniner. ...  ??? eller kanske det inte beror så mycket på rasen utan bara att de har stammtavla och sånt?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 24 feb-09 kl 09:00 »
konstigt att det är så lätt att bli av med så stora kaniner. ...  ??? eller kanske det inte beror så mycket på rasen utan bara att de har stammtavla och sånt?

Det är en relativt ovanlig ras fortfarande och uppfödarna är spridda över hela landet. Dessutom hade jag alla färger som finns inom rasen så det hjälpte nog till. Jag hade inga stamtavlor. Bara på mina importerade kaniner.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #9 skrivet: 24 feb-09 kl 09:54 »
heheh då ge jag upp på. Det allt för många kaniner.

Vad ligger medel på här i forumet.
Hur många kaniner har ni?

Om man kanske vill tjäna en extra 1000.
Hur många borde man ha då ett cirka.

Inte allt för höga utgifter om man ha kaniner med gratis hö.

Jag har en lång tid haft ca 20 burar till honorna, har precis utökat till 30 då burarna aldrig räcker till... Men det är nog lite som Kimma säger, avelsdjur och sällskapsdjur för avsalu ger ett ganska bra tillskott.

Satsa gärna på fransk vädur, lättsålda och ganska ont om. Lugna trevliga djur för sällskap och det blir en del kött på dem till slakt. Dock tror jag att det är avdrag på slakteriet för hängande öron ;), vi får höra vad Gösta säger..

Vill du tjäna runt 1000 kr beror ju helt på vad för foder du köper och hur duktig du är på djur.
Generellt får man som bäst betalt 20 kr per kg levande kanin + moms. Föder du upp 1000 kaniner á 3 kg per år = 60000 kr minus inköp avelsdjur, foder, stö, burkostnad, skatter, transporkostnad till slakteri etc. Det är bara att räkna... ::)

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 24 feb-09 kl 13:36 »
Det är en relativt ovanlig ras fortfarande och uppfödarna är spridda över hela landet. Dessutom hade jag alla färger som finns inom rasen så det hjälpte nog till. Jag hade inga stamtavlor. Bara på mina importerade kaniner.

hm, jag har redan bestämt mig för vit wiener och thüringer. sen svensk päls tycker jag intressant också. de första två är ju rätt sällsynta (och de vita och ju otroligt söta med sina blå ögon ...  ::) ) i sverige också, svensk päls är det absolut eller måste det vara jättar? ...  ???
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 24 feb-09 kl 14:02 »
Jaghar aldrig räknat ut hur mkt hö det går till kaninerna ,, har nån annan räknat ut vad en kanin äter per dygn i hö??

Som jag förstår det går det att föda upp kaniner på hö endast men då tar det längre tid eller hur?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 24 feb-09 kl 18:26 »
Jaghar aldrig räknat ut hur mkt hö det går till kaninerna ,, har nån annan räknat ut vad en kanin äter per dygn i hö??

Som jag förstår det går det att föda upp kaniner på hö endast men då tar det längre tid eller hur?

Jag vet faktiskt inte om det går... gav en kull gotlänningar på försök endast hö, men de blev jättemagra och till slut fick jag stoppa i dem kraftfoder för de hade gått åt annars :(

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 2 användare
Pamp, Skägget

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser