Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska jag skaffa en västgötaspets?  (läst 9946 gånger)

Max matte

  • Inlägg: 21
Ska jag skaffa en västgötaspets?
« skrivet: 23 feb-09 kl 19:55 »
Jag har en underbar tax men det är väldigt mycket jakt i honom så jag kan inte ha honom lös, men han verkar glad ändå. Vi går viltspår och annat som sysselsättning. Han är nu 7 år och jag tänker att det är dags att skaffa nästa hund medan han fortfarande gillar att leka. Eftersom jag gillar kortbeningar och svenska raser så har jag fastnat för västgötaspets och nu efterlyser jag era åsikter om denna ras. Har ni tips om valpar till sommaren är det också bra!

Jag vill ha en hund som har stort skall (bor ensam på landet), är mysig, kan gå lös, inte äter höns (Max fick en omgång av en kycklingmamma när han var 8 veckor och sen dess bryr han sig inte om hönor alls, så det kan säkert hönsen lära den nya valpen också) och som kan åka pendeltåg till jobbet varje dag! Max är allt detta utom att han då alltså inte kan gå lös.

(Jag har tränat på alla sätt, men tänkte ta lite nya tag nu när han blivit äldre och klokare - och mer intresserad av köttbullar)
har fem hemkorsade hönor, två dvärgcochinhöns och en gotlandstupp. Har också häst, tax och katt. Intresserad av handarbete och vävning.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Ska jag skaffa en västgötaspets?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-09 kl 21:44 »
Ja det är underbara hundar. vi har en och hon går lös här på tomten, följer gärna med på promenad i koppel, det är  en vall hund. våra hönor har hon aldrig rört kommer väl överens med katterna älskar små människor. lätt lärd. 
 underbar hundras.
Titta in på sidan SKV specialklubben för västgötaspets  dom har valpförmedling där.
Min hund härstammar från skogsbygdens kennel, trevliga och vackra små hundar.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Ska jag skaffa en västgötaspets?
« Svar #2 skrivet: 23 feb-09 kl 21:58 »
Jag kan bara instämma. Klart du ska skaffa västgötaspets. Vår Elvis är...perfekt! Jag vet inte mycket om taxar, men jag gissar att just pendeltågsåkandet ter sig lika för en tax och en västgöte - iallafall skulle vår Elvis inte ha tyckt att det var direkt kul (till skillnad från wachtelhundarna som hade tyckt att det var ett toppentillfälle att träffa folk!), men absolut gjort det om matte eller husse var med. Extremt lättlärd, älskar att träna olika saker gör Elvis, men lite förarvek, kanske. Och det sista plusset: drar inte in 'någon' smuts. Faktiskt.  :)
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

Rutan

  • Inlägg: 100
SV: Ska jag skaffa en västgötaspets?
« Svar #3 skrivet: 24 feb-09 kl 19:53 »
Vi har också en västgötaspets, och jag håller med, det är en mysig hund. Men vi har problem med att vår vallar allt, speciellt bilar, detta gör att han inte kan gå lös så jättemycket hemma. Jag har hört att den vanligaste dödsorsaken bland västgötaspetsar är att de blir ihjälkörda och det skulle vår lätt kunna bli om vi inte hade koll på honom, förutom det är han jättemysig, fördelarna överväger. Men jag håller med att han är vek, eller en riktig fegis skulle man också kunna säga. Om jag är med och håller i kopplet så är han jättetuff och låter mycket, men om det gäller så springer han och gömmer sig.

soleskog

  • Inlägg: 331
SV: Ska jag skaffa en västgötaspets?
« Svar #4 skrivet: 24 feb-09 kl 22:16 »
Att det vallar är ju helt rätt, en del mer än man kan tro. Vår Elvis får ju göra det "i jobbet", och för att han ska funka där har han ju rätt bra "av och på" knappar. Däremot har han ett par gånger rymt med sin jakthundskamrat, och då är han helt livsfarlig med bilar, just beroende på vallegenskaperna.
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

git

  • Inlägg: 806
    • På våran gård är det
SV: Ska jag skaffa en västgötaspets?
« Svar #5 skrivet: 25 feb-09 kl 14:48 »
Det har jag aldrig hört om västgöten, däremot våran förra schäfer sprang med alla bilar som körd in på våran väg, här som det bara är två gårdar. Men storavägen gjorde hon aldrig det på.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Max matte

  • Inlägg: 21
SV: Ska jag skaffa en västgötaspets?
« Svar #6 skrivet: 25 feb-09 kl 21:29 »
Tack för alla kommentarer. Vet ni om det finns kennlar som avlar mer eller mindre på vall-egenskaperna. Det finns det i alla fall bland taxar vad gäller jakt - har jag nu lärt mig...

Max älskar att åka pendeltåg, det finns alltid någon som vill klappa honom och så kastar folk smörgåsar och annat mums under sätena där matte inte ser vad han mumsar i sig (tyvärr inte så lätt hålla strikt kost då). Jag hoppas naturligtvis att den nya hunden ska lära sig att det är trevligt att åka tåg.
har fem hemkorsade hönor, två dvärgcochinhöns och en gotlandstupp. Har också häst, tax och katt. Intresserad av handarbete och vävning.

suneman

  • Inlägg: 13
SV: Ska jag skaffa en västgötaspets?
« Svar #7 skrivet: 03 apr-09 kl 13:19 »
Jag tycker att du ska försöka umgås med olika västgötar, innan du skaffar en! De är underbara, men kan som taxar bli nafsiga och skälliga om de inte fostras som små.  En del av västgötarna har mycket vallning i sig och behöver då få arbeta. Andra har mindre, och är nöjda med att knalla med på lagårdsplan. Detta upptäcker man dock snart. Jag har hört att en del västgötar kan vara svåra med andra hundar, men har själv aldrig träffat på något sådant.
   Jag själv är dock helt såld på västgötar, och vill ha en......Men jag har redan sex hundar, så jag får hålla mig i skinnet.

glim

  • Gäst
SV: Ska jag skaffa en västgötaspets?
« Svar #8 skrivet: 03 apr-09 kl 16:35 »
Absolut, kolla med en seriös uppfödare, som avlar på vallningsegenskaper. Oftast en helmysig hundras och som kan vara lös, med rätt fostran.

glim

  • Gäst
SV: Ska jag skaffa en västgötaspets?
« Svar #9 skrivet: 03 apr-09 kl 16:45 »
Kolla in Grålötens kennel! erfaren seriös uppfödare.

malines

  • Gäst
SV: Ska jag skaffa en västgötaspets?
« Svar #10 skrivet: 05 apr-09 kl 18:24 »
Är det någon som har erfarenhet av Västgötar som hönsvakt? Och går det att vakta/valla höns med en hund utan att de blir ihjälstressade?

glim

  • Gäst
SV: Ska jag skaffa en västgötaspets?
« Svar #11 skrivet: 05 apr-09 kl 22:22 »
 En vältränad vallhund vallar höns, ankor och gäss föredömligt. hade en BC som vallade in ankor och höns  då den blev tillsagd. Hade också en västgötaspets/BC korsning som från början gick för hårt fram med hönsen ,Men efter en omgång med tuppen(hunden drog kortaste strået ) så lät han sen bli hönsen.

mellanstugan

  • Inlägg: 70
    • Södermanland
    • mellanstugan
SV: Ska jag skaffa en västgötaspets?
« Svar #12 skrivet: 05 apr-09 kl 22:40 »
Kolla på Welsh Corgi Cardigan oxå, förvisso ingen svensk ras men helt underbar och troligtvis så finns västgötaspetsen i den från början.

nysse

  • Inlägg: 307
SV: Ska jag skaffa en västgötaspets?
« Svar #13 skrivet: 05 jun-09 kl 08:47 »
Min Fenris springer lös här på gården - och han är van vid våran höns, ankor och kaniner.....
Han vil gärna valle skottkärra, cykel, folk osv., men är mera skeptisk när det kommer til får och kor.
En glad och sprallig hund är han. Vi ångrar inte att vi köpte en västgötaspets.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ska jag skaffa en västgötaspets?
« Svar #14 skrivet: 23 jun-09 kl 22:09 »
Med en vallhund får Du räkna med att behöva vara snabb i reaktionen!  De är i regel snabbtänkta, läraktiga, och vill gärna arbeta med just vallning.  Träna valpen enligt vanliga vallningsregler, och den bör klara att hålla reda på en flock höns utan att komma i konflikt med tuppen.  Lär tuppen att hunden inte är farlig, och hunden hur den ska göra för att vara dig till lags.  Låt den aldrig valla på egen hand, s k svartjobb.  Bara när Du är med själv OCH ger tecken att Du vill ha något gjort.

"Vallning består till 95 % av att sitta och titta på när djuren betar."  I det här fallet pickar efter mask och frön.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
SV: Ska jag skaffa en västgötaspets?
« Svar #15 skrivet: 15 aug-09 kl 22:30 »
hur mycket hårar dom?
Jag har en större spets som hårar nåt grymdjävulskt, och många säger att det är typiskt spetsar, gäller det västgötar?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser