Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygglov för växthus mot hus?  (läst 7974 gånger)

JennyN

• Jennys frön & sånt
Bygglov för växthus mot hus?
« skrivet: 22 feb-09 kl 19:36 »
Jag har lite fantasier om ett växthus som lutar mot huset...

Jag har sett att man inte behöver bygglov för en uteplats vid huset, med "skärmtak" på max 15m2, 1,8 m högt plank högst 3,6 m från huset.

Skillnaden mellan detta växthus och en takad altan t ex, skulle ju vara att det skulle vara mer glas och mindre trä, samt lutande tak.
De som har en altan och glasar en sida eller tre? Då har man ju samam funktion som mitt växthus...

Vad tror ni?

TW

• Finland
SV: Bygglov för växthus mot hus?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-09 kl 08:59 »
Jag skulle inte bygga något sådant. Fukten från växthuset skulle troligen fördärva ytterväggen på huset och ge upphov till svåra mögelskador.

Inte vet jag om jag börjar bli överpessimistisk men min personliga åsikt är att växthus och andra utrymmen med stor fuktbelastning helst skall vara fristående byggnader.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

poze

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 feb-09 kl 12:24 »
Det är inga  problem med fukt bara man är medveten om det och bygger därefter. Luftspalt på ett par centimeter mellan hus och växthus med bra drag igenom.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

wikhall

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 feb-09 kl 12:33 »
Citera
Jag skulle inte bygga något sådant. Fukten från växthuset skulle troligen fördärva ytterväggen på huset och ge upphov till svåra mögelskador.

Ja.

Med konventionella byggmaterial och byggtekniker blir det alldeles säkert så.

Bygg med naturliga material som andas t ex lera och halm så blir det inte så. Det är gjort på många platser på kontinenten framför allt.

Och sedan, apropå växthus... ytterväggen är inte förstörd vad jag vet, finns nära Sikhall i Dalsland vid Vänern.

www.eco-relief.se

andtol

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 feb-09 kl 18:13 »

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 feb-09 kl 18:24 »
http://www.ecorelief.se/

menar du.  ;)

Senaste nytt: Alla visningar inställda hela 2009!

Undrar vad dom har råkat ut för nu?  ;D

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #6 skrivet: 23 feb-09 kl 18:52 »
Alla studiebesöken tar för mycket tid och de vill få bygget färdigt.

En kurs som jag nyligen gått, försökte göra ett studiebesök där, men det tog inte emot fler. Synd, det hade varit kul att få se bygget.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 24 feb-09 kl 08:50 »
Fukten lär inte vara problemet om det är rätt byggt - oavsett det är byggt på konventionella eller alternativa lösningar. Har sett båda varianterna.

Bygger du fristående och inte har nått annat byggt så får du bygga 15 kvm utan bygglov. Sitter det ihop med huset så krävs bygglov eftersom du bygger ut befintlig byggnad.

Sen kan man ju alltid ställa sig frågan - är det ett regelrätt uterum eller ett klent dimensionerat växthus vi snackar om? Pratar vi om det sistnämnda och grannarna är okej så är det väl bara att bygga. Kommer byggnadsnämnden så bjud på ett ursäktande leende och lova att riva ner det samma dag. Skulle detta hända skulle jag allvarlig fundera att flytta från den kommunen.

Men ska du bygga uterum och lägga massa tid och pengar - sök bygglov och bygg till ordentligt - tror inte du ångrar det.

wikhall

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 feb-09 kl 12:32 »
Du kan ju också ha en stinn plånbok och mer än gärna betala ev. straffavgifter om nämnden beslutar om sådana så som t ex vissa telekombolag gjort med sina olagliga mobilmaster.

Du kan också hävda ett egenvärde, t ex intressant arkitektur om du nu har det eller pågående näringsverksamhet, framför allt som ger arbetstillfällen, så påverkar du också nämndledamoterna. Det beror såklart också på kommunen, vissa är lättare än andra.

Hursomhelst, fukt är inget problem.

massey-35

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 24 feb-09 kl 16:57 »
i min kommun gäller följande: 15kvm utan bygglov oavsett tak eller inte så länge bygget inte ligger mer än 0,5 m över mark. dvs du kan glasa in bäst du vill. ligger bygget mer  än 0,5 m över mark får du inte glasa in eller sätta tak över dito byggnad utan bygglov. sedan är det ju en skillnad på om du bor inom stadsplanerat område, oftast behöver du då bara lämna in om byggtillstånd och du får dessutom ha boskap på tomten utan speciella tillstånd förutom tillstånd för avfallshantering då skiten från djuren är klassade som miljöfarligt avfall!!!
varför göra något idag när du kan skjuta upp det till morgondagen.

Gengaskokaren

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 24 feb-09 kl 18:44 »
Med konventionella byggmaterial och byggtekniker blir det alldeles säkert så.
Bygg med naturliga material som andas t ex lera och halm så blir det inte så. Det är gjort på många platser på kontinenten framför allt.
Fukt är alltid fukt oavsett byggmaterial. Fukten vandrar från varmt till kallt och ett varmt växthus driver då in fukten i huset. Där vill ingen ha den oavsett byggteknik i väggen.
Det är inte farten som dödar, det är smällen.
It's not the fart that kills, it's the smell.

wikhall

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 03 mar-09 kl 08:16 »
Citera
Fukt är alltid fukt oavsett byggmaterial. Fukten vandrar från varmt till kallt och ett varmt växthus driver då in fukten i huset. Där vill ingen ha den oavsett byggteknik i väggen.

Och var tar den vägen sedan?

Rödskägg

• Småland
« Svar #12 skrivet: 03 mar-09 kl 13:57 »
Var?

Har du ett hus med diffusionsspärr så är svaret givet, i övriga fall lite mer svårbestämt. Principerna är vanliga enkla naturlagar, varm luft kan binda mer fukt, fukt vandrar från varmt till kallt, när fuktmängden blir mer än luften kan binda kondenserar den, mot exempelvis en kall yta.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

JT

• JT under norrländsk flagg
    • Hälsingland
    • OMställnings- och Ekodiskussioner
« Svar #13 skrivet: 08 mar-09 kl 17:03 »
Ja, fukten vandrar i princip från varmt till kallt. Jag skulle ha en ordentlig fuktspärr mot boningshuset, luftspringa + en tung vägg som kunde ta upp och fördela värmen under dygnet (och dygnen). Tjock järnplåt eller murad vägg fungerar, dimensionerad efter solinstrålningen. Jag skulle även cirkulera luften i singelbädd och slippa vädra ut överflödsvärme och -fukt. Ett växthus SKA ha hög luftfuktighet, så man ska se till att det inte kan vandra in i väggen mot intilliggande hus, liksom att man inte har fuktkänsliga material i själva växthuset.
 :P JT – f d byggnadsingenjör och fastighetstekniker
JT – grön innovatör som söker duktig(a) entreprenör(er), finansiär(er) och partner(s) för ett flertal bäriga, globala projekt. Totalekologiskt och -ekonomiskt byggande och boende.

Bara döda fiskar flyter med strömmen!

Jonte

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 08 mar-09 kl 20:23 »
Hej Jenny! Många svar om fukt för att vara en fråga om bygglov. Det är några faktorer som spelar in när det gäller om man behöver bygglov eller inte, pland annat i vilken sorts planområde fastigheten ligger i.

Jag skulle föreslå att du helt enkelt besöker bygglovskontoret och frågar dem. Trots att de utövar myndighetsutövning, brukar de vara männskor också, och sådana går det ju oftast att prata med... :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 2 användare
DrMerkwurdigliebe, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser