Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla på kalk väggar?  (läst 3815 gånger)

ior74

Måla på kalk väggar?
« skrivet: 22 feb-09 kl 08:25 »
Hej. Jag har flyttat och i hönshuset på gården är det kalkade väggar. Jag skulle vilja måla dessa men förstår att det blir lite pyssel att få färgen att stanna kvar. Är det någon som har erfarenhet av detta? Finns det någon speciell färg som fäster på kalk? Kan man tvätta väggarna och måla sedan? Tacksam för tips och råd inför vårstädningen. Mvh Åsa

Päran

• Agda med 2007-års kycklingar
    • Ångermanland
SV: Måla på kalk väggar?
« Svar #1 skrivet: 22 feb-09 kl 10:44 »
Jag har målat på kalkade väggar, jag tvättade först med högtrycken i flera omgångar och sen har jag målat med en vattenbaserad färg, men jag har ju hästar i mitt stall och alltså man kan ju knacka lös färgen med kalken där de är ett tjockt lager, fast överlag tycker jag att de har suttit mkt bra, målningen skedde 2001 och en häst har skadat en del på väggen geom att raspa med en leksak mot den men de är de enda. Fast i ett hönsstall så är nog kalken att föredra ur ohyresynpunkt.

Lycka till /Päran
"Bonnjänta" med hästar, kor, katter, kaniner, ankor och höns. Mignoner och blandrasankor.
Dv. Fönix, dv.Vithätta, dv.Kochin, dv.Silke,Wyandotte, Brahma, Orpington, Hedemora och blandisar. Åsså  2 barn å "gubbe" förståss.
Utanför Örnsköldsvik bor vi.

ior74

« Svar #2 skrivet: 22 feb-09 kl 13:04 »
Tack för ditt svar. Jag vill inte ha kalkade väggar så jag skall försöka göra som du i vår när det torkar bra.
Mvh Åsa

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #3 skrivet: 22 feb-09 kl 13:49 »
Det finns naturliga färgämnen som du kan blanda med en blandning kalk+ vatten så man får en mysig nyans ? Mer info http://www.malarkalk.se/
En god vän men en usel kärlek

Strajder

• Aspegården
« Svar #4 skrivet: 22 feb-09 kl 17:58 »
Varför byta? Kalk är det billigaste och enklaste man kan måla med!

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 22 feb-09 kl 18:25 »
Ja, det samma tycker jag. Gör som i Grekland ha i en önskvärd ofarlig  färgnyans och fortsätt kalkandet. // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 22 feb-09 kl 18:50 »
Kalk är billigt. men man kan göra som jag har, blanda i lite koboltblått, det blir en fin nyans.  Koboltblått kostar förståss mer än kalk, ca  400 ggr/mer, fast du behöver väldigt lite.

De flesta jordpigment går att blanda i kalk.  även pulvriserad tegel och stenmjöl mm.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 1 användare
lawnboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser