Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus av timrat uthus?  (läst 5393 gånger)

torpmalin

• Västmanland
Hönshus av timrat uthus?
« skrivet: 18 feb-09 kl 13:03 »
Har ett uthus som är timrat... På torpargrund... Nu till frågan: På väggarna tänkte jag sätta masonit, eller plywood sen måla vitt. Golvet däremot är i trä, ska jag lägga plastmatta, eller ha det som det är, och ha spån/halm på direkt??       ???

"It takes one, to know one"

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Hönshus av timrat uthus?
« Svar #1 skrivet: 18 feb-09 kl 13:15 »
plastmatt akänns ju sådär.. Men du skulle ju kunna köpa oljebehandlad plyfa å skruva fast i golvet.. Formplyfa kallas det, det är väldigt motståndskraftigt mot väta. Används när man gör gjutformar på byggen. Mer lättstädat än att behålla det som det är och inte lika stor blandning av material som om du stoppar in en plastmatta..

Men jag är ingen expert på höns så.. Men lite tips iallafall..
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #2 skrivet: 18 feb-09 kl 13:55 »
Jag hade nog inte heller lagt in en plastmatta.... minsta antydan till fukt under den så ruttnar ju trägolvet. Kan du inte ta masonit till golvet också? Målar du den med ett par rejäla lager färg eller golvlack står den sig nog bra. Det blir aldrig så blött i hönshus, det skulle vara om de välter omkull vattnet, eller när man storstädar.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #3 skrivet: 18 feb-09 kl 13:58 »
Ja, det är säkert bättre,, Den där formplyfan är jävligt dyr..
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #4 skrivet: 18 feb-09 kl 14:08 »
Det går faktiskt att lägga plastmatta på torpargrund om man lägger ett flytande ventilerat undergolv samt har ventilerande socklar/lister .......Men du får då aldrig ha stopp vid ventileringen i torpargrunden :)

Av samma anledning ska du inte heller använda formplyfa eftersom den är för tät .

Mina 2 cent

här finns en enkel principskiss http://www.nivellsystem.se/sv/  Men det finns andra avrianter på temat bland annat självreglerande spånplatta som är impregnerad
« Senast ändrad: 18 feb-09 kl 14:17 av Tankspridd »
En god vän men en usel kärlek

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 feb-09 kl 14:42 »
Golvet däremot är i trä, ska jag lägga plastmatta, eller ha det som det är, och ha spån/halm på direkt??

Målad masonit haf vi haft på flera hönshusgolv, det är både billigt och bra.

torpmalin

• Västmanland
« Svar #6 skrivet: 19 feb-09 kl 06:53 »
Tack snälla ni för alla tips, nu har jag lite att fundera på!! :)

torpmalin

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 20 feb-09 kl 11:17 »
Funderar på om man kanske kan lägga masonit/boardskiva eller plywood om man lägger reglar under? ( reglar för att få en luftspalt emellan) Reglarna behöver ju inte va så tjocka, kanske bara en 2-3 cm? På det viset slipper jag ju ett eventuellt drag ifrån golvet...   Blir inte masoniten bulig efter ett tag? Bättre med plywood?
Min tanke är att regla väggarna, lägga i lite isolering sen på med masonit/board -måla. På golvet: reglar + plywood ev. måla.    Bra/dålig idé? 

Hur väl isolerat måste det va? Stommen på byggnaden är timmer och utanpå stående panel...   ???

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #8 skrivet: 20 feb-09 kl 12:52 »
Hur väl isolerat måste det va? Stommen på byggnaden är timmer och utanpå stående panel...   ???
Den frågan tycker jag delvis beror på två saker:
1) Var i landet bor du?
2) Vilken typ av höns tänker du ha?

Höns är ju framförallt känsliga för drag, men det finns ju höns som är mer tåliga för ren kyla - tex Hedemorahöns.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 feb-09 kl 13:04 »
Inga reglar under masoniten, det behövs inte och skulle inte hålla att gå på.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 20 feb-09 kl 13:43 »
Visst är formplyfa dyrt, men det är inte så svårt att få till skänks, de som man tar bort efter gjutning.
Jag har skaffat flera, och rensat med högtryck.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #11 skrivet: 20 feb-09 kl 15:03 »
det finns ju höns som är mer tåliga för ren kyla - tex Hedemorahöns.

Varför är de det? Är det fjädrarna?

Kammen ser ju ut som en "vanlig" hönskam, vad jag har sett...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 20 feb-09 kl 16:24 »
När fåglar adopterar ett kargare klimat, är det inte bara fjädrar och kam som spelar in i selektionen, utan deras förmåga att producera värme, kroppsform beteende mm.

Varför är de det? Är det fjädrarna?

Kammen ser ju ut som en "vanlig" hönskam, vad jag har sett...

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #13 skrivet: 20 feb-09 kl 16:34 »
När fåglar adopterar ett kargare klimat, är det inte bara fjädrar och kam som spelar in i selektionen, utan deras förmåga att producera värme, kroppsform beteende mm.

Det där tycker jag är intressant. När man läser om olika hönsraser på internet så står det ofta beskrivet om en ras tål kyla bra eller inte, men det står oftast ingen förklaring till varför.

Om man korsade hedemorahöna med någon ras med mindre och plattare kam, t ex wyandotte, kanske man skulle kunna få fram en "superhöna" som tålde kylan ännu bättre?

Hur ser man på en höna om den är köldtålig, förutom kam och slör? Måste man titta på beteendet för att avgöra det?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 20 feb-09 kl 16:39 »
Man får helt krasst testa, eller lära av andras erfarenhet.

En fågel t.ex.  pärlhönan skulle inte ha klarat en vinter här om den inte anpassat sig i många generationer.

En modern gris som avlats för att ha god tillväxt på spannmål, växer dåligt på skulor i ett utvecklingsland, pga anpassning.

Sirpa

• -
« Svar #15 skrivet: 20 feb-09 kl 17:02 »
Om man korsade hedemorahöna med någon ras med mindre och plattare kam, t ex wyandotte, kanske man skulle kunna få fram en "superhöna" som tålde kylan ännu bättre?

Men vart skulle dom hönsen vara på sommaren sen?
I frysboxen ?  ;D

För hönsens svettningsorgan är ju kammen...
« Senast ändrad: 20 feb-09 kl 17:13 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 20 feb-09 kl 17:08 »
Men vart skulle dom hönsen vara på sommaren sen? I frysboxen ?

För hönsens svettningsorgan är ju kammen...

Jag vet inte. I skuggiga buskar kanske? Jag vet inte hur värmekänsliga höns är...

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 20 feb-09 kl 17:14 »
Fåglar som lever i klimat med stor skillnad i årstidstemperatur och är stannfåglar, måste först satsa på att klara kylan, sedan att kyla ner sig  i värme.  Det kan ske med ytliga blodkärl under vingarna t.ex.  som man kan bre ut.

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #18 skrivet: 20 feb-09 kl 17:26 »
Kom på ett matrial du kan använda till golvet :) Det finns en oljehärdad masonit som är lite perforerad vilket både ger dig golvets yta samtidigt att det låter golvet under andas . Men det är en lösning du får byta med ett jämt mellanrum iofs
En god vän men en usel kärlek

Sirpa

• -
SV: Värmekänslighet..
« Svar #19 skrivet: 20 feb-09 kl 17:43 »
Jag vet inte hur värmekänsliga höns är...

Fjäderfä kan inte svettas så bra och utsätts därför för värmestress vid +30 grader,
i djurstallar. källa:SLU
« Senast ändrad: 20 feb-09 kl 17:58 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

683 gäster, 4 användare (2 dolda)
Berberis, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser