Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dem körde över min höna!  (läst 8025 gånger)

LolloF

SV: Dem körde över min höna!
« Svar #40 skrivet: 23 feb-09 kl 09:18 »
Jag tycker ni ska gräva stora gropar i vägen, är det något som fartdårar verkar vara rädda för så är det att bilen ska gå sönder.....
När vi bodde i radhus för några år sedan så var vägen utanför trafikerad av just fartdårar, en granne stod på pass några gånger och sparkade ut en fotboll mitt framför bilen, "fartdåren" blev tvär arg - tänk om bilen gått sönder!!! Ett barn hade han sett och hunnit bromsa för - sa han.
Sedan sattes det ut stora blomlådor - då blev det rally med slalom... Tror det hade motsatt effekt, då det ju gäller att inte kvadda bilen när man kör förbi farthindren i hög fart - det saktades inte ner utan sladdades mer. Suck! Sedan flyttade vi till en lugn och fin omgivning utan fartdårar!

Gräv en grop och låt andra hamna i den  ;)
//LolloF

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #41 skrivet: 04 mar-09 kl 21:42 »

Det värmer mitt gamla trafiklärar hjärta att du har bälte på i skolbussen  ;) och går dina egna vägar

Vägen har alltså en sådan här skylt har den ingen skylt så är det 70km/h som är bashastigheten. Är det en sådan här skylt här skylt är det 70km/h.

Det spelar inte någon roll Vad högsta tillåtna hastighet är...(Därför är skylten rund  med gul botten och röd bård  klassad som förbudsskylt) 
Du får Aldrig köra fortare än du kan stanna om något oförutsett inträffar..  Gäller motorväg som Enskildväg... Stad eller på landet.
Vad beträffar din överkörda höna som det nu handlar om / vilket jag verkligen beklagar / kan det räknas som smitning... Och det är ett allvarligt brott.
Det är riktigt vad som sägs här av många att din familj måste veta hur er väg klassas för vad ni får göra. Men ..... Att gjuta mer oljan på osämjan kan bara  bli sämre.
Rent juridiskt har du rätt att få ersättning om du kan bevisa vårdslöshet i trafik och det kan vara ett sätt att få ner hastigheten..( Ingen gillar att betala  :) ) Men det tror jag dina föräldrar redan vet.

MvH 

« Senast ändrad: 04 mar-09 kl 21:55 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Pong

« Svar #42 skrivet: 04 mar-09 kl 22:56 »

Det värmer mitt gamla trafiklärar hjärta att du har bälte på i skolbussen  ;) och går dina egna vägar

Det spelar inte någon roll Vad högsta tillåtna hastighet är...(Därför är skylten rund  med gul botten och röd bård  klassad som förbudsskylt) 
Du får Aldrig köra fortare än du kan stanna om något oförutsett inträffar..  Gäller motorväg som Enskildväg... Stad eller på landet.
Vad beträffar din överkörda höna som det nu handlar om / vilket jag verkligen beklagar / kan det räknas som smitning... Och det är ett allvarligt brott.
Det är riktigt vad som sägs här av många att din familj måste veta hur er väg klassas för vad ni får göra. Men ..... Att gjuta mer oljan på osämjan kan bara  bli sämre.
Rent juridiskt har du rätt att få ersättning om du kan bevisa vårdslöshet i trafik och det kan vara ett sätt att få ner hastigheten..( Ingen gillar att betala  :) ) Men det tror jag dina föräldrar redan vet.

MvH 

Rent juridiskt så täcks skador på andras egendom av trafikförsäkringen. Men då måste det ha gjorts en skadeanmälan. Den eventuella ersättningen man kan få ut av för en höna uppgår väl till en 100-lapp kanske.

knott

« Svar #43 skrivet: 05 mar-09 kl 14:43 »
Usch så otrevligt, :( vi och vår granne hade samma problem med bilar som ibland hade allt för hög fart. Vi har tillsammans kommit överens om att göra ett "gupp" vi har lagt dit beläggning så att det blir ett hopp för bilar som kör för fort, efter det har det blivit betydligt trevligare farter. Kom bara ihåg att man måste sätta upp en skylt om att man har gjort något med vägen, gupp eller buckla. (även enskild väg som vi har) ;)

Prosit

• Södermanland
« Svar #44 skrivet: 05 mar-09 kl 18:52 »
Här i stockholm fungerar mina hönor som "gupp". Så fort de ser höns på vägen går det otroligt långsamt och försiktigt. Är det barn ute och leker går det däremot undan!
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #45 skrivet: 05 mar-09 kl 19:09 »
Ungefär som när en andhona ska över vägen med sina små då?  ;D
Alla bilar står tålmodigt och väntar på att alla ska komma över vägen.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Melsäter

• Naturens kraft är en gåva
    • Södermanland
« Svar #46 skrivet: 08 apr-09 kl 10:59 »
Tack Cokett för dina kloka ord! Ansvar och kontroll torde vara bra grundtankar.

Och bra gjort Linkoso att ta initiativ och söker konstruktiva vägar fram. Jag beklagar din förlust. Som borde verkligen ersättas. Både hönans värde plus sveda och värk. Jag skulle begära 500:- från grannen faktiskt. (Se tidigare trådar där hönor har tagits av jakthundar osv.) Föraren som kört på hönan har också visat vårdlöshet i trafiken. Och struntat i att ta hand om djur som påkörts, vilket borde vara en självklarhet! Ännu värre är det om de inte ens märkt att de kört på djuret!

I körskola lärde jag mig att skyltarna visade en maxhastighet och att farten dessutom måste anpassas efter väg- och vädervillkor. Det verkar som om vissa ser hastighetsbegränsningar som just "bashastighet" istället ... intressant begrepp förresten.

Och grundkravet att alltid kunna kontrollera sin bil gör att det ALDRIG blir ok at blåsa över gårdsplan i hög hastighet, oavsett hastighetsbegränsning. Eller att passera backkrön så snabbt att man inte kan hantera oväntade situationer.

Vidare tycker jag att alla som inte tar hänsyn till skyltar som varnar för lekande barn eller frigående djur skall SKÄMMAS! Vissa saker skall man bara inte bli blind för...

Jag förstår att det inte är ok att sätta ut störar och stenar. Egentligen.
Men den skadan är väldigt mycket mindre än potentiellla livshotet som hög hastighet vid huset medför.
Så jag skulle inte ha minsta samvetskval att ibland sätta ut stenbumlingar eller träruskor strax efter backkrönet. Inte alltid, det oväntade är en del av vitsen. Att påvisa att det kan finnas oförutsedda villkor. Och inte direkt vid huset, utan en bit tidigare så att bilarna saktar in i tid.

Även om fartdårarna plockar bort hindren, så kommer de att köra försiktigare när de förstår att det ibland kan finnas oväntade föremål efter backkrönet.

Och inte behöver det vara just Linkosos familj som är ansvarig... saker kan ramla från en bil eller lastbil, blåsa över vägen från vägrenen, osv, eller hur?

Usch vad jag blir ARG över hänsynslösheten mot svaga och utsatta som finns ibland.

Lycka till Linkoso.
Nystart i livet med katter och höns - Sörmlandsnaturen omfamnar

Prosit

• Södermanland
« Svar #47 skrivet: 12 apr-09 kl 22:03 »
Ungefär som när en andhona ska över vägen med sina små då?  ;D
Alla bilar står tålmodigt och väntar på att alla ska komma över vägen.
Precis! ;D
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Liz

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser