Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dem körde över min höna!  (läst 8035 gånger)

fräsen

• Gäst
SV: Dem körde över min höna!
« Svar #20 skrivet: 17 feb-09 kl 15:30 »
hej Linkosao! Fruktansvärt tråkigt med din höna.
Vi har oxå satt ut leksaker vid vägkanten men det har inte hjälpt.. Däremot när jag satt ut mina oranga konor då saktas det ner.. Tydligen är det värre o köra i nått på en dålig väg än att köra över barn/djur.
Och är jag ute vid vägen när det kommer en vettvilling ställer jag mig mitt på vägen o står kvar tills jag hör att de släpper gasen.. Ibland krävs det lite armviftande oxå.

Sätt på lillebror en reflexväst när han är ute så synns han bättre.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 17 feb-09 kl 16:03 »
Det råder väl strikt ägaransvar även för höns, skulle jag tro. Lägga ut störar på vägen och förstöra vägen ja då är man sannerligen en idiot, specellt för en jävla hönas skull. Förr när jag hade höns har jag i precis samma situation en som går precis intill gården där hönsen gick lösa. Ingen höna blev påkörd men inte skulle jag hålla någon till last för det, då det är jag som ägare utsätter hönorna för fara genom att ha de så lösa nära vägen. Däremot är ju endock dålig stil att inte komma med det påkörda djuret till ägaren.

Snickra ihop en egen skyllt där det varnas för lösa djur och hundarna skall kopplas.

Men som så vanligt är det vägar och jakt som är orsakerna till konflikter på landet.

Men snälla du vad du är onödig ibland. Har du inte förstått att Linkoso är ganska ung? Jag tror inte att hon vet vad "strikt ägaransvar" innebär. Och det är ju inte just hönsen hon är mest orolig över, utan sin lillebror!  >:(  Eller andra människor för den delen.
Att köra som en vettvilling på smala vägar där man VET att det kan uppehålla sig både barn och djur är fullkomligt oförsvarligt!
Och tror du att det skulle funka bättre med en varningsskylt för lösspringande djur när fartdårarna inte bryr sig om en skylt som varnar för lekande barn?!

Nädu, jag tycker nog att du ska ta och bita dig i tungan nästa gång och läsa vad som står i tråden ordentligt innan du vräker ur dig en massa trams.  >:(

Självklart så ska man inte förstöra eller spärra av vägen om man inte äger den helt och fullt. Men att sätta ut lite "varningar" är aldrig fel. En trehjuling, en boll eller en docka är super. Fast kruxet är att det inte funkar så himla länge. När folk "vant" sig vid prylarna så kör dom lika fort igen sen. En kompis barn gjorde dock en himla skojig grej utanför deras hus där långtradare dundrade förbi i 100 knyck, fast det var en 50-sträcka och en massa "lekande barn"-varningsskyltar... Dom tog och lånade mammas hårtork och så tog dom på sig reflexvästar och ställde sig bakom en kurva (utanför vägen) och låtsades vara "poliser" med "fartkamera"! Ha ha!  ;D Måååånga bilar som saktade ner VÄLDIGT fort!  ;D

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #22 skrivet: 17 feb-09 kl 16:12 »
Jag har faktiskt ett tips jag hadde glömt bort  :-[  Skaffa några större stenblock  4 st vore lämpligt och placera dom vid sidan av vägen innan och efter där du bor ungefär som grindstolpar måla dom vita samt dutta på lite reflekterande färg tänk bara på ha så pass brett mellan så att en lastbil kommer mellan :) Folk har en tendens att sakta in när dom kör genom porthål eftersom dom ser trängre ut än vad dom är  ;D
En god vän men en usel kärlek

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #23 skrivet: 17 feb-09 kl 16:27 »
Låter som de där fortkörarna är sådana personer som skulle skita fullständigt i skyltar och dockor (så fort de fattar att de är dockor).

Visst har man ägaransvar för hönor, men lik förbannat är det olagligt att köra för fort.

Om det är för kallt för att gräva gropar eller hinder, kan ni ju pröva att lägga ut stockar på vägen. En på varje sida av gården, och kanske en i mitten av raksträckan. Det är lätt att skita i hur andra människor mår, men det är mindre lätt att skita i om ens bil går sönder.

Vad ni än gör, gör inget olagligt. Det är viktigt att ha ryggen fri i alla lägen.

Lycka till.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #24 skrivet: 17 feb-09 kl 16:40 »
Kanske vore en skylt med 'farthinder' eller 'gupp i vägen' eller vad den nu heter en bättre ide, skulle tro att sånt folk bryr sig mer om sina bilar än andras barn och djur...

Kan man inte göra någon slags vägbula då? Det vet jag de hade i ett sånt där sommarstugeområde vi besökte en gång, och utanför en ridskola utmed en väg där folk blåser på rätt friskt här har de också något slags vägbulor, med varningsskyltar. Det är iofs en allmän väg men det borde väl gå att få göra på egen väg också? Bara man skyltar om det?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Pong

« Svar #25 skrivet: 17 feb-09 kl 16:53 »
Men snälla du vad du är onödig ibland. Har du inte förstått att Linkoso är ganska ung? Jag tror inte att hon vet vad "strikt ägaransvar" innebär. Och det är ju inte just hönsen hon är mest orolig över, utan sin lillebror!  >:(  Eller andra människor för den delen.
Att köra som en vettvilling på smala vägar där man VET att det kan uppehålla sig både barn och djur är fullkomligt oförsvarligt!
Och tror du att det skulle funka bättre med en varningsskylt för lösspringande djur när fartdårarna inte bryr sig om en skylt som varnar för lekande barn?!

Nädu, jag tycker nog att du ska ta och bita dig i tungan nästa gång och läsa vad som står i tråden ordentligt innan du vräker ur dig en massa trams.  >:(

Självklart så ska man inte förstöra eller spärra av vägen om man inte äger den helt och fullt. Men att sätta ut lite "varningar" är aldrig fel. En trehjuling, en boll eller en docka är super. Fast kruxet är att det inte funkar så himla länge. När folk "vant" sig vid prylarna så kör dom lika fort igen sen. En kompis barn gjorde dock en himla skojig grej utanför deras hus där långtradare dundrade förbi i 100 knyck, fast det var en 50-sträcka och en massa "lekande barn"-varningsskyltar... Dom tog och lånade mammas hårtork och så tog dom på sig reflexvästar och ställde sig bakom en kurva (utanför vägen) och låtsades vara "poliser" med "fartkamera"! Ha ha!  ;D Måååånga bilar som saktade ner VÄLDIGT fort!  ;D

/Sara

Och vad var det för trams jag skrev? Jag höll mig till ämnet så vitt jag vet. Uppmaningar att förstöra vägar lägga ut stockar och annat tycker jag är trams. Hade något gjort så på en väg där jag kör kan sedan räkna med en fet räkning på posten. 50-stäcka, hon skriver att vägen är anpassad till 40-50 km/h, vilket verkar vara en subjektiv bedöming från henne. Jag antar att vägen är en 70-väg. Sedan tro fan att många inte följer lekande barn skyltar, jag åker förbi 6 stycken sådana dagligen och har så gjort i flera år, och jag har väl kanske sett barn lekandes där 6 gånger totalt.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 17 feb-09 kl 17:20 »
Den är INTE 70 anpassad så mycket vet jag i alla fall!  >:(
DET ÄR EN LITEN, LITEN JÄVLA GRUSVÄG 4 METER FRÅN VÅRAT HUS SOM DET MAX FÅR PLATS 1 BIL PÅ!
HUNDARNA GÅR I HUNDGÅRDAR MEN IBLAND HÄNDER DET ATT EN HUND ÄR SNABB OCH SMITER NÄR MAN SKA TA UT DEM! VI GÅR MED DEM I KOPPEL OCH JAG SKA TALA OM FÖR DIG ATT DET ÄR VÄLDIGT OBEHAGLIGT NÄR BILARNA KOMMER! MAN FÅR KUTA NED I DIKET MED HUNDEN!  >:( >:( >:( För de saktar inte in, fast de ser att man går vid vägkanten.

Och jag har inte sagt något om att vi ska lägga ut störar på vägen (det var en annan person som gjorde det och INTE VI!). Jag har skrivit till VÄGVERKET om det finns någon möjlighet till hastighetsskylt och FARTHINDER som inte behöver betyda störar och sådant. Alltså, vi tänker inte göra något förrän vi har fått svar från vägverket om hur vi ska göra.

MAX 50! jag skrev 40-50 för att jag var osäker på om det var 40 eller 50.

*pust* ... Nu är jag riktigt sur.  :( känner mig anklagad för saker man inte gjort.

Min lillebror är ute dagligen och leker vilket grannarna som kör som dårar vet om mycket väl.
« Senast ändrad: 17 feb-09 kl 17:25 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #27 skrivet: 17 feb-09 kl 17:25 »
DET ÄR EN LITEN, LITEN JÄVLA GRUSVÄG 4 METER FRÅN VÅRAT HUS SOM DET MAX FÅR PLATS 1 BIL PÅ!
HUNDARNA GÅR I HUNDGÅRDAR MEN IBLAND HÄNDER DET ATT EN HUND ÄR SNABB OCH SMITER NÄR MAN SKA TA UT DEM! VI GÅR MED DEM I KOPPEL OCH JAG SKA TALA OM FÖR DIG ATT DET ÄR VÄLDIGT OBEHAGLIGT NÄR BILARNA KOMMER! MAN FÅR KUTA NED I DIKET MED HUNDEN!  >:( >:( >:( För de saktar inte in, fast de ser att man går vid vägkanten.

Och jag har inte sagt något om att vi ska lägga ut störar på vägen (det var en annan person som gjorde det och INTE VI!). Jag har skrivit till VÄGVERKET om det finns någon möjlighet till hastighetsskylt och FARTHINDER som inte behöver betyda störar och sådant. Alltså, vi tänker inte göra något förrän vi har fått svar från vägverket om hur vi ska göra.

Problemet är att vägverket inte kan hjälpa dig om det är en enskild väg eller en vägsamhällighet :( Utan är det en enskild väg så fattas beslutet av markägaren om inget servitut/last finns och är det en vägsamhällighet så fattas beslutet mellan berörda parter i samfälligheten ( En vägsamhällighet kan du se som en förening som äger vägen gemensamt och tillsammans fattar beslut och bär kostnaderna för vägen )
En god vän men en usel kärlek

Pong

« Svar #28 skrivet: 17 feb-09 kl 17:34 »

*pust* ... Nu är jag riktigt sur.  :( känner mig anklagad för saker man inte gjort.

Min lillebror är ute dagligen och leker vilket grannarna som kör som dårar vet om mycket väl.

Jag anklagade inte dig. Vägen har alltså en sådan här skylt har den ingen skylt så är det 70km/h som är bashastigheten. Är det en sådan här skylt här skylt är det 70km/h.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #29 skrivet: 17 feb-09 kl 17:39 »
Ja, faktiskt så har vägen en sådan skylt när man svänger in på den. Och inte står det 70 på den i alla fall.  :( Dock bara när man komemr från ena hållet konstigt nog.  ??? (man kan köra in på den från två olika håll)

Föresten... Mördarbilen puttrade nu förbi i ca 40km/h så antar att mamman har sagt åt honom ordentligt nu.  :D Hoppas det bara håller... Synd att något måste bli ihjälkört först innan det händer något.  :(
« Senast ändrad: 17 feb-09 kl 17:49 av Linkoso »
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #30 skrivet: 17 feb-09 kl 20:00 »
Trist med hönan. Som du beskriver det verkar det som om det kan hända igen, kanske att nåt barn blir påkört.
Som nån tidigare sa, ta reda på om nåt servitut eller annan last gäller.

Om du inte kan gräva en ränna, kanske du kan sätta ut stora "blomlådor", är ca 50 höga och knappa metern långa. Dessa används ofta för att göra vägen smalare så att hastigheten måste sänkas. Tror vv.se har angivna minimimått för hur smal passagen får vara så utryckningsfordon mm kan komma fram.

Sätt blomlådor längs er tomt så postis inte vänder där, eller lägg dit stenbumlingar, om ni inte sätter upp staket.

Men det allra enklast i nuläget vore att sätta ut en liten barncykel, med reflexer på, ev sån där orange-flagga-på-pinne-grej. Sätt den i vägkanten... Funkar mycket avskräckande, om inte er granne är helt tom i skallen!  >:(

Lycka till
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Tindranu

• Småland
« Svar #31 skrivet: 18 feb-09 kl 08:21 »
Hej!
Vi har samma problem här...
Men, vi brukar parkera lite "här o där" med nån traktor, eller med någon av våra bilar.
Då blir det ibland rackarns jobbigt att ta sig emellan, och man måste nästan stanna för o
se var man kan köra igenom...!
Väldans effektivt är det i vilket fall, man ska baske mig inte tro att det är nån
fart-sträcka utan här kan finnas de mest märkliga hinder!!
Det är rätt genom vår gård vägen går....
Lever ett lyckligt liv med min man på landet, med 1 katter, tre hundar, samt ett (oräkneligt!) gäng dvärgkockin i diverse roliga färger...

muffman

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 18 feb-09 kl 08:51 »
En bekant till mig hade samma problem med grannar som körde för fort, inget hjälpte. Trots små barn och dålig sikt så var det högsta möjliga fart förbi. Han ledsnade tillslut och klädde en docka med sin grabbs kläder på med cykelhjälmen på med dockan på en sådan liten plast bil ungarna sitter och åker på. Sedan väntade han in grann gubben och släppte iväg bilen mot vägen. Det blev en lyckträff 5 meter broms spår framför plast bilen och 5 meter efter bilen "ungen fast klämd  vid bakhjulet endast ena benet stack fram, framhjulet hade gått rakt över.
Gubben höll på att få en hjärtattack och var så säker han kunde bli på att han dräpt grannpojken efter det så blev det betydligt lägre fart förbi.
Kanske inte helt snällt men fan så effektivt  ;D   

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #33 skrivet: 18 feb-09 kl 09:19 »
Ojoj, vad elakt!  :o :P

Men ändå... Där fick han se hur det kunde ha gått om det varit en riktig unge. Vissa kanske tror att de hinner stanna men det finns inte en möjlighet till det om vägen ligger på visa sätt. Det kan gå så fruktansvärt fort.  :(

En busschaufför berättade en gång genom högtalaren till alla dem som inte hade bältet på (jag har alltid bälte på, vd finns som där för annars?  ;D) hur han hade fått tvärbromsat för en gubbe som helt plötsligt stod på vägen (var dimmigt) så allt bagae bara flög hit och dit.  :o

Folk hånar en ofta med "har du bältet påååå?" Varför säger du så, undrar man då?  ??? ??? ???. Du har väll sett hur det gick för bussarna på 288 (det är 811 jag åker med som krockade med en annan buss förut så halva sidan skrapades bort och folk dog... 2 bekanta till oss dog en dagen.). Bara för att det är en buss innebär det inte att det aldrig händer något, att man inte kan skadas eller dö om bussen t.ex. krockar.

Hmm... För några månader så krockade samma buss igen och sedan hände något annat med en sjukresebuss också. Är det någon busskrockarförbannelse på denna väg eller?  :o Läskigt eftersom jag åker den varje dag in till Uppsala på morgonen (dem tider som olyckorna inträffat).

Dolvis

• Östergötland
« Svar #34 skrivet: 18 feb-09 kl 11:42 »
Lider med dig Linkoso! Både om hönan, och att behöva vara rädd på sin egen gårdsplan.

Måste bara säga om tipsen i tråden att sätta upp en "vägskrämma" i from av en docka etc - risken är att om den suttit där ett tag och grannarna som åker där jämt har vant sig och räknar med att det är en docka, kommer de ännu mindre att se när din riktiga lillebror kommer på sin riktiga trehjuling. Bättre då om ni kan ordna väghinder i någon form.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #35 skrivet: 20 feb-09 kl 23:16 »
fortsätt att använda bältet för guds skull , du har ju nåt innanför pannbenet .
Jag åkte buss som 16åring , då fanns inga bälten .
Bussen krockade med en bergvägg och jag kastades mot en stolpe så kan slog totalt sönder undelivet .
har haft men hela livet inne i kroppen efter det .

Fattar inte hur dumma en del är .

Vi skaffade oss vägkoner som vi satte upp det funkade lite iaf .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #36 skrivet: 20 feb-09 kl 23:40 »
Ursch, stackare!  :o  :(

Ja... Jag fattar inte riktigt eller hur folk tänker. De skaffar bälten till bussar så använder de dem inte ändå utan ser dem som använder det som töntiga. Man är väll rädd om livet man har?

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #37 skrivet: 21 feb-09 kl 00:14 »
Det är mycket som är "töntigt"... Använda bilbälte, ha cykelhjälm... Lyssna på "fel" musik, tycka "fel" kläder är fina... Herregud, skulle man bry sig om allt som är "töntigt" skulle man ju snart inte ha någon personlighet kvar...  >:(
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #38 skrivet: 21 feb-09 kl 09:19 »
Japp!  :(

Prosit

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 21 feb-09 kl 12:24 »
När barnen var små slängde jag ut en barncykel mitt i vägen när barnen var ute och lekte så folk förstod att det var barn ute. Tyvärr är barnen så ordentliga av sig så när det kom bilar sprang de och hämta in cykeln igen.. :-\
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 4 användare (2 dolda)
torbjorn, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser