Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Riva eller renovera mkt lutande uthus?  (läst 7726 gånger)

Kanel

Riva eller renovera mkt lutande uthus?
« skrivet: 16 feb-09 kl 19:35 »
Det finns ett gammalt uthus vid en av villorna på min bonuspappas gård där jag bor.
Jag som tycker om allt gammalt hoppas givetvis att det ska gå att göra något åt, men har ingen som helst kunskap om att räta upp ett lutande uthus. Har försökt se om och vad som är murket, men eftersom jag inte har vågat gå in i det har jag inte kunnat se så mycket.
Har fler bilder inifrån och utifrån om det hjälper. Stommen är timrad men med brädvägg. Min bonuspappa vill riva allt och forsla bort, men jag tänker att man iaf kan ta vara på teglet och virket? (Behöver material till ett grishus). Vad tycker ni? Ser det hopplöst ut? Hur mycket kunskap behövs det för att räta upp ett hus eller plocka isär det och sätta upp det någon annanstans på gården?

Huggorm

• Gäst
SV: Riva eller renovera mkt lutande uthus?
« Svar #1 skrivet: 16 feb-09 kl 22:56 »
Det roligaste hade varit att staga upp det och behålla det i nuvarande vinkel  ;D

Lasse.O

« Svar #2 skrivet: 17 feb-09 kl 00:49 »
Fler bilder är alltid bra.
Allt går men frågan är till vilket pris?
Man bör väl veta vad man gör. Man brukar själv veta sina begränsningar. :)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #3 skrivet: 17 feb-09 kl 07:25 »
I agree... gjut några rejäla fundament på baksidan och rediga balkar som håller upp huset.. renovera det som det är.. fasen så charmig..
Vill oxå ha ett snedare hus..  ::)
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #4 skrivet: 17 feb-09 kl 11:34 »
Jag skulle plocka ner det å återanvända så mycket som går. Är det tegeltak? Det är ju ganska mycket pengar i det om man kan återvinna sånt. Fönster å dörrar kanske går att rädda. Sen är det bara att bygga upp det igen i samma stil. Blir nog bra mycket bättre så. Men annars ser det ju som sagt ganska kul ut som det är..

Ah, nu när ja gläste igen ser jag ju att du skrev just det :D Jag tycker absolut att du ska återvinna virket och teglet, allt annat vore ju korkat. Då kanske du kommer en bit påväg med ditt grishus :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Kanel

« Svar #5 skrivet: 17 feb-09 kl 12:33 »
Visst är det fint! Med lite nya brädor, rödfärg och glas i rutorna så.. Men man vill ju helst inte få huset över sig när man är där inne. Antagligen ska han hyra ut det till någon barnfamilj och man vill helst inte tänka på busiga barn som är uppe och klättrar i det som det står nu..  :-X

Men jag tror att min bonuspappa inte riktigt är av den åsikten och tycker att något iaf ska göras åt den.
Jo, det är antagligen över mina begränsningar, men jag brukar inse sådant först när jag står där med arbetshandskar och inte vet vad jag ska börja med.
Har byggt ett hönshus från scratch, men aldrig renoverat eller plockat ner och upp ett hus.

Min förhoppning var väl kanske att om man plockade ut fönster och dörrar och försöker dra upp den med traktorn till någorlunda rakt läge, staga upp den så gott det går och gå igenom vad som behöver bytas, ungefär. Men det kanske är naivt. Min bonuspappa är mer händig, men pessimistisk. Så det gäller för mig att lägga fram en troligtvis fungerande plan, så får jag antagligen hjälp med det praktiska.

Eftersom det ligger ett golv i så är det svårt att se hur timret som ligger mot marken mår. Lite svårt med snön men får gå dit och undersöka mera och ta bättre bilder.

Lasse.O

« Svar #6 skrivet: 17 feb-09 kl 14:19 »
Går det att få fler bilder så tack.
Men frågan är om det inte är enklare att demontera huset återvinna det som du kan återvinna och bygga ert grishus.
Men som sagt fler bilder är bra.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 feb-09 kl 14:35 »
Det ser väll nästan ut som om det passerat det stadiet då det lönar sig att rusta upp. Men det är svårt att säga utan att ha sett bjälkarna och egentligen skulle man se det i verkligheten för att kunna göra en riktig bedömning. Att riva och bygga grishus av det som är i bra skick låter som en rätt bra idé.

Kanel

« Svar #8 skrivet: 17 feb-09 kl 14:44 »
Ska fixa mer bilder till ikväll..
Tack för svaren!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 17 feb-09 kl 14:53 »
Är huset bara skevt eller har hela baksidan sjunkit ner i marken?

I alla fall får man räkna med ordentliga skador. Säger som snickarn, ta isär det och bygg grishus av bitarna. Det är bara idioter som renoverar hoprasade uthus.

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 17 feb-09 kl 15:35 »
Har det inte rasat och bara lutar, ja då gäller det att stagda upp det, det finns ett torn i Pisa med liknande symptom, men det har tvärtom gjort gott för såväl byggnaden som staden  8)
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 feb-09 kl 16:58 »
Det är bara idioter som renoverar hoprasade uthus.

Sedan sitter de på taket som mylingar.

Luffsen

• -
« Svar #12 skrivet: 17 feb-09 kl 17:47 »
Om det här handlar om en omröstning, hur många är FÖR att riva och återanvända, respektive RENOVERA uthuset, så ställer jag mig på den första gruppens sida.

Jag skulle inte ens tänka tanken på att försöka resa upp det där huset... hade en loge själv som var i det där stadiet, och tidigare ägare hade rest upp det hela, men bara några år senare såg det likadant ut igen, så det var bortkastat arbete i mitt fall... Man måste gräva ur allt som är mjukt under huset innan man fortsätter, och det kostar pengar och tid.

Nej, som sagt: Montera ner alltihopa, spar det som är användbart, och bygg av det. Det är nog både enklare och billigare.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

tolle

• live and let live
« Svar #13 skrivet: 17 feb-09 kl 18:10 »
Lånar tråden lite ;). Funderar också på att montera ner och flytta ett uthus. Som brukligt på gamla hus är det spikat med rejäla spik. Hur får man ut dem utan att skada virket för mycket?
Hellre mångfald än enfald.

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #14 skrivet: 17 feb-09 kl 18:13 »
Om det här handlar om en omröstning, hur många är FÖR att riva och återanvända, respektive RENOVERA uthuset, så ställer jag mig på den första gruppens sida.

Jag skulle inte ens tänka tanken på att försöka resa upp det där huset... hade en loge själv som var i det där stadiet, och tidigare ägare hade rest upp det hela, men bara några år senare såg det likadant ut igen, så det var bortkastat arbete i mitt fall... Man måste gräva ur allt som är mjukt under huset innan man fortsätter, och det kostar pengar och tid.

Nej, som sagt: Montera ner alltihopa, spar det som är användbart, och bygg av det. Det är nog både enklare och billigare.
Håller helt och hållet med :) Förmodligen har stenfoten gett sig först pga blöta och efter det så har syllen följt med i bara farten . Vilket i arbetsinsats med för ett jäkla grävande samt en insats för att bygga stenfot plus att man efter det får lyfta skiten med domkrafter för att byta syllen underfrån
En god vän men en usel kärlek

Kanel

« Svar #15 skrivet: 17 feb-09 kl 19:37 »
Tack allihop för svaren, jättefint att få hjälp när kunskapen eller förståndet tryter.

Har fler bilder nu, men hade svårt att ta bilder som sa så mycket eftersom det var fullt med snö på utsidan och golv eller ved på insidan. Nere vid marken alltså, golvet under takstolarna ser ut att ha klarat sig och det mesta som är invändigt.
Men efter vad ni har skrivit tror jag nog det blir att ta vara på det och använda det till grishuset istället!

Luffsen

• -
« Svar #16 skrivet: 17 feb-09 kl 23:35 »
Du gör helt rätt Kanel... Även om jag förstår din tanke om att behålla huset som det ser ut.

Det är ett jättearbete som ligger framför dig, och resultatet motsvarar inte på långt när din arbetsinsats och de kostnader som tillkommer... så acceptera att tiden gjort sitt med uthuset, behåll de bilder du tagit av det, och starta nedmonteringen när snön försvunnit.

Se sedan på det material du tar tillvara och återanvänder i ditt grishus som en skänk från det gamla uthuset.

Har nu bara att önska dig lycka till i grishusbygget.  :D
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Lasse.O

« Svar #17 skrivet: 18 feb-09 kl 02:08 »
Lycka till med grisbygget. Här har du nämligen en till som måste hitta på något till grisar som är påväg :D

Sågaren75

« Svar #18 skrivet: 18 feb-09 kl 10:43 »
fota det riv det och återanvänd bitarna.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #19 skrivet: 19 feb-09 kl 10:51 »
Först ska man väl fråga sig varför huset börjat kantra. I ditt fall ser det ut som om huset saknar dränering.
Så steg ett är väl att fixa stenkista och hängrännor. Sedan gräva och räta ut grundstenar (alt. gjuta grund) och förmodligen byta syllstockarna runt om.

Jag håller precis på med att renovera vårt uthus och har hitills dränerat 2 sidor, grävt stenkista, gjutit delar av ny grund, bytt syllstock på en långvägg och rätat upp med domkraft.
Detta har kostat ca: 32 000:- och ännu återstår en hel del innan projektet är klart. Utgångsläget för mitt uthus var säkert många gånger bättre än ditt och ändå tvekade jag om det var värt pengarna. I mitt fall räknar jag med att det kommer att kosta lika mycket som att bygga nytt, men eftersom uthuset har kulturhistoriskt värde och är otroligt charmigt är jag villig att ta den smällen. Jag vill inte vara pessimist men jag tror att även om du lyckas räta huset måste du byta mycket virke eftersom det säkerligen slagit sig och då går ju också mycket av ursprungscharmen förlorad.
Nä mitt råd är nog att riva och återandvända det som går.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser