Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kunskap om brukshästar  (läst 9926 gånger)

Jimmy G

• Södermanland
kunskap om brukshästar
« skrivet: 16 feb-09 kl 16:47 »
Hej jag är en grabb på 13 år som skulle villja lära sig om brukshästar har någon lust att lära mig mer så kan jag hjälpa till på gården i utbyte av kunskap ???

MVH Jimmy  ;D
« Senast ändrad: 16 feb-09 kl 16:49 av Jimmy G »
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Jimmy G

• Södermanland
SV: kunskap om brukshästar
« Svar #1 skrivet: 16 feb-09 kl 20:03 »
Snälla kan ingen skriva ner litte fakta
  :D
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

tuss

• sambo barn katter hund hästar ankor och höns
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 16 feb-09 kl 20:15 »
vad vill du veta det finns mycket att lära det lättaste tycker jag är att hålla på med hästar hos någon då lär man sig mest.. iaf jag är så.. skriv ner frågorna och lägg in här så får du nog svar..
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 feb-09 kl 10:52 »
Jag vill veta mer om kostnade att ha arbetshäst mer en själva hästköpet     ;D

tuss

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 17 feb-09 kl 11:05 »
ja du  ska ju ha stallplats och det varierar på var man stallar upp, allt från 4-500 till 2-3000 beroende på om man vill ha allt inkluderat så som foder  strö och liknande sen är det ju veterinär kostnader hovslagar kostnader och foder sen är det beroende på vad man vill ha för foder till hästen och hur mycket den kräver hö kostar allt från 2 kr kilot och uppåt och dom ska ha ganska mycket hö/hösilage sen är det mineraler och vitaminer som dom behöver. det är svårt att säga hur mycket det kostar för det är olika beroende på vart man bor i landet.
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 17 feb-09 kl 11:10 »
Om man har eget stall och eget hö blir det billigare då ?
 ::)

Mysse

« Svar #6 skrivet: 17 feb-09 kl 12:06 »
Hej Jimmy

Det är gräsligt mycket man behöver veta om hästar om man ska skaffa en. För att kunna hjälpa dig måste vi veta hur mycket du kan nu, så vi vet vart vi ska lägga ribban.
Hur stor hästvana har du?
Kan du rida eller köra häst? I så fall, hur länge har du gjort det och vem har lärt dig?

Vi kan också uppmana folk här att ge dig tips på bra böcker om att skaffa häst. Det går nog inte att få all information i en sån här frågetråd.

Om man har eget stall och eget hö blir det billigare då ?
 ::)

Det beror ju på...
Det är klart att det blir billigare om man äger ett stall och har hö, men höet måste man ju skörda varje sommar och då behövs en traktor med höredskap, disel och så vidare. Själva stallet kostar ju lite pengar också med el, vatten, underhåll m. m. Och sen allt annat man behöver ...och hovslagare, veterinär...
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 17 feb-09 kl 14:28 »
Jag har inte mycket hästvana.
 Jag har ridigt litte och kan leda en häst men inte mycket mer. :(

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 18 feb-09 kl 17:30 »
Jag har mycket mer kovana än hästvana kan man säja för på det har jag litte erfarenhet ;D

Lars Pers Maria

• -
« Svar #9 skrivet: 19 feb-09 kl 03:33 »
Vad bra att du är van med kor! Då har du kommit långt. Hästar fungerar dock annorlunda.

Hur bor du, i stad, på landet, lägenhet, villa? Vad tycker dina föräldrar om hästar?

Om du inte känner till ett stall tycker jag du ska kontakta en ridskola för att se om de har kurser i hantering, ridning mm. Kanske det finns ett travstall i närheten där du kan få "jobba" för att få erfarenhet.

Titta också på www.skogshasten.com om du kan hitta verksamheter i närheten av dig. Där samlas många som är intresserade av brukshästkörning.

Om du skriver ungefär var du bor i Sverige kanske någon av oss som bor i närheten och har häst kan bjuda hem dig.

Jättebra att du frågar och vill lära dig INNAN du skaffar häst!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 19 feb-09 kl 11:21 »
Jag bor i huddinge c så det är nästan stan  ::)
mina föräldrar tycker jag bara är jobbig när jag pratar om hästar
MVH Jimmy G
« Senast ändrad: 19 feb-09 kl 13:19 av Jimmy G »

Lars Pers Maria

• -
« Svar #11 skrivet: 19 feb-09 kl 22:37 »
varför ska man bry sig om föräldrar??? säger jag som har tre barn...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

tuss

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 20 feb-09 kl 07:52 »
dom säger så bara för att dom inte har någon kunskap om hästar, tror jag. jag tycker att du ska följa din dröm och iaf ge den ett försök..  lycka till hoppas att det går bra för dig... :)

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 20 feb-09 kl 11:27 »
Tack  ;D ;D

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #14 skrivet: 20 feb-09 kl 19:26 »
Hej
Om du vill ha någon bra bok som behandlar ämnet körning tycker jag du ska titta efter boken Hästmannaskap körning av Hans Sidbäck den ger en del kunskap på ett lättfattat sätt. Jag använder den som studielitteratur till mina kursdeltagare när jag håller lite längre kurser.
Lycka till och hör gärna av dig om du behöver hjälp Och om du har möjlighet att ta dig hit får du gärna stanna över helgen och lära dig ett och annat.

Tobias

Norrsken...!

• (Norr)skenet kanske bedrar...?
« Svar #15 skrivet: 21 feb-09 kl 21:59 »
Drömmer fortfarande/än om att äga häst (dock ej vilken som helst - Buster och Knuff, bröderna, ni ligger mig varmt om hjärtat) - ej enbart låna - för slädturer med mera...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 27 feb-09 kl 18:12 »
Du sk aväl ha pryo snart ??
Kolla om du kan få prya där det finns hästar ?
Min son pryade hos den lokala bonden o lärde sej massor .

Om du ´har msn så kan jag säker förmedla kontakten mellan min dotter o dej :) ni e ju lika gammla o med samma intressse .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 06 mar-09 kl 20:03 »
Hej jag har en msn den är granqvist_j@hotmail.com men du får tala om att jag är lite knäpp och har dyslexi ;)

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 07 mar-09 kl 12:27 »
Hej
Om du vill ha någon bra bok som behandlar ämnet körning tycker jag du ska titta efter boken Hästmannaskap körning av Hans Sidbäck den ger en del kunskap på ett lättfattat sätt. Jag använder den som studielitteratur till mina kursdeltagare när jag håller lite längre kurser.
Lycka till och hör gärna av dig om du behöver hjälp Och om du har möjlighet att ta dig hit får du gärna stanna över helgen och lära dig ett och annat.

Tobias
Ska fråga på bibloteket om boken. Jag skulle gärna vilja veta var du håller hus Tobias  :D :D :D 
Har du någon hemsida?/ Jimmy

ardennervän

• www.backagard.net
« Svar #19 skrivet: 07 mar-09 kl 14:56 »
Jag håller till i Herrljunga och har hemsida www.backagard.net

Dela detta:

* Inloggade just nu

640 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser