Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  två mammor/kullar i samma bur?  (läst 1023 gånger)

Liljedal

två mammor/kullar i samma bur?
« skrivet: 16 feb-09 kl 10:39 »
Går i funderingar att prova två mammor/kullar i samma bur (jättestor 5kvm).
Honorna (ej släkt) är vana vid varann & går ihop sedan tidigare, och kommer paras samtidigt.
Men trots att buren är stor och där finns två skilda bodelar - är det mest troligt att de kommer lägga ungarna i samma bo?

Anta att den ena exempelvis föder fyra dygn före den andra, hur går det? Klarar sig de yngre ungarna?
Kullstorlek ca 3-5 ungar/kull (dvv). Alltså kan det då röra sig om 6-10 ungar i samma bo på två mammor...
Är detta orealistiska och dumma funderingar? Ökar riskerna att någon (eller båda) av honorna biter ihjäl varandras ungar?

Potatisblomma

• Södermanland
SV: två mammor/kullar i samma bur?
« Svar #1 skrivet: 16 feb-09 kl 12:04 »
Japp, riskerna ökar!

Antingen går det jättebra eller så händer alla fel du kan tänka dig  :-\
Vill du ha någorlunda garantier för att ungarna ska överleva, så har du dem separat under de första veckorna.
Landsflykting i storstan...

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 16 feb-09 kl 12:21 »
Chansen/risken är stor att honorna lägger ungarna i samma bo (det som ur kaninsynpunkt är den bästa redlådan). Blir det då många ungar i boet (fler än 10) kommer de minsta ungarna förmodligen att tryckas undan vid digivningen och tynar snabbt bort. Det finns ju en viss risk att honorna stressar varandra (vilda kaninhonor tillåter normalt inte andra honor i närheten av sitt bo) och då kan de bita ihjäl eller överge ungarna.
Karin på Sagolika Höö

lindelou

• -
« Svar #3 skrivet: 17 feb-09 kl 15:10 »
Jag gjorde så och det blev katastrof. Mammorna får antagligen inte samma dag även om dom paras samtidigt. Den ena mamman började stjäla allt bomaterial för den andra och lägga i ett eget bo.
Men när ungarna är drygt tre veckor och har lämnat boet litegranna så ser jag inga hinder,det har jag gjort många gånger.

Liljedal

« Svar #4 skrivet: 18 feb-09 kl 00:34 »
Tack för tipsen!
Då ska jag undvika detta. Bättre att hålla en mamma i varsin bur!! :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser