Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolla rätt kön på kanin  (läst 9287 gånger)

Bie

• Norrbotten
Kolla rätt kön på kanin
« skrivet: 16 feb-09 kl 09:49 »
Hej!
Här är en som snart ska skaffa kanin.
Har en fråga!
Hur gör ni när ni könsbestämmer era kaniner (vet att det inte är det lättaste)
Har haft kattungar förut och där var det inte heller så lätt
Sparade en unge som vi trodde var en honkatt och kallades för Mi.
Men när den växte till så fick den bollkulor där bak! :o
Han fick dock behålla sitt namn. ;D
BOS
En har det som en förtjänar!

Charlotte

• -
SV: Kolla rätt kön på kanin
« Svar #1 skrivet: 16 feb-09 kl 10:08 »
 Här är en bra länk med bilder:
http://www.debmark.com/rabbits/sexing.htm
 Jag har själv haft två hankatter som helt plötsligt blev honor...
Vi hade fått för oss att röda katter alltid var hanar och honorna blev sköldpaddsfärgade, men så var inte fallet ;D
                                      Mvh
                                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bie

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 16 feb-09 kl 11:47 »
Kollat in bilderna men....
på dom som är 3v på bilden ser man ju nästan ingen skillnad.
och det är ju då man VILL se skillnad!
BOS

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 16 feb-09 kl 12:05 »
BOS

Det blir säkrare och säkrare ju äldre de blir  ;)
Landsflykting i storstan...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #4 skrivet: 16 feb-09 kl 18:24 »
Det blir säkrare och säkrare ju äldre de blir  ;)

;D Ja blir dom tillräckligt gamla ser man skillnaden när den ena börjar boa.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 16 feb-09 kl 18:29 »
BOS
Fast man ser (oftast) bättre "Live" särskilt om man har båda könen att jämföra med varandra, sen är det en träningssak också.
                                  Mvh
                                Charlotte, En riktig mästare på kaninkön... Köpte min första kanin (en angora), klippte den 3 ggr utan att fatta att det inte var en hona, visst tyckte jag det såg konstigt ut "där nere", men men...
Sen köpte jag en honkompis för jag tyckte inte dom skulle vara själva, när jag fick ungar fattade jag att något inte stämde :-[ ;D
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #6 skrivet: 16 feb-09 kl 18:56 »
Jag har i yngre dagar släppt in hona hos hane o undrat varför dom inte parat sig utan bara bråkat. När jag skaffade en andra hane blev dom båda första kaninerna dräktiga ;D
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 feb-09 kl 19:37 »
Kul rubrik, vilket kön är rätt?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dillen

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 16 feb-09 kl 20:01 »
Hm, vi har en "han"-kanin som ska vara ungefär 11 månader gammal..Vi har försökt att könsbestämma "honom" lite närmare men är inte riktigt säker..Men har inte alla kaninhannar synliga kulor? Eller kan de vara "osynliga"? Har haft en hanne förut och hans kulor var väl synliga, som säckar mellan bakbenen. Kaninen vi har nu har inga sådana påsar..Han borde väll vara könsmogen vid det här laget?

Vi funderar på att skaffa en hona också, och då måste vi ju kastrera hannen om de ska kunna gå ihop för "hannen" har bettfel och ska inte avlas på.. =/
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #9 skrivet: 16 feb-09 kl 20:31 »
Citera
Hm, vi har en "han"-kanin som ska vara ungefär 11 månader gammal..Vi har försökt att könsbestämma "honom" lite närmare men är inte riktigt säker..Men har inte alla kaninhannar synliga kulor? Eller kan de vara "osynliga"? Har haft en hanne förut och hans kulor var väl synliga, som säckar mellan bakbenen. Kaninen vi har nu har inga sådana påsar..Han borde väll vara könsmogen vid det här laget?

Vi funderar på att skaffa en hona också, och då måste vi ju kastrera hannen om de ska kunna gå ihop för "hannen" har bettfel och ska inte avlas på.. =/

Kaninhannar kan dra in kulorna i kroppen vid stress, hos unga hanar kan det vara svårt att se var kulorna skulle ha varit. Gamla kaninhanar har svårare att dra in kulorna men vissa kan säkert göra det. Kan detta vara en skyddsåtgärd vid slagsmål för att skydda den viktiga detaljen?

Lägg kaninen på rygg i famnen och tryck försiktigt på båda sidor om könsöppningen - om det är en könsmogen hanne kommer penis ut.
Karin på Sagolika Höö

Dillen

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 16 feb-09 kl 20:45 »
Nu har jag försökt göra en könsbedömning på "Stig", och allt pekar på att Stig är en Signe! Finns inga spår av pungkulor och själva könet såg mer ut som en honas (har försökt jämföra med bilderna på http://www.rabbitnetwork.org/articles/sexing.shtml ). Jahapp, då slapp man kastering då! ::)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Bie

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 16 feb-09 kl 20:57 »
Ja detta verkar inte vara lätt på di yngre!
Meningen är ju att de ska bli ska rätt och inte fel ;)
Dom flest här verkar ju ha gjort fel någon gång :).

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 16 feb-09 kl 21:05 »

Dom flest här verkar ju ha gjort fel någon gång :).

Ja, och du blir nog snart en i gänget, du också  ;)

Landsflykting i storstan...

Bie

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 16 feb-09 kl 21:11 »
Ja så det kan gå!!

--------------------------------------------------------------------------------

Hej. Råkade ut för en mysko grej häromdan. Jag skulle låna ut min hankanin till grannens hona för att dom ville ha ungar. När vi släppte ihop dom så gjorde dom tvärtom!. Min hane vände upp rumpan och deras hona hoppade på. Lika chockade allihop, så försökte vi sedan titta om man så på vilken som var vilket kön. Det var jättesvårt. Har hört att man ska trycka lite lätt för att man ska se om det finns någon penis eller inte.
Hur ser man vilket kön en kanin är? Kan min kanin vara gravid?

en tråd från ett annat forum :)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 16 feb-09 kl 21:59 »
Om man bara kan se könet ordentligt på småttingarna så tycker jag inte att det är så värst krångligt att skilja hane från hona. Självklart ser man fel då och då, men om springan på könet går ända bak mot anus så är det en hona. Om det är slät hud mellan könet och anus så är det en hane. Plättlätt!  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Bäck

• -
    • Sweet Working
« Svar #15 skrivet: 17 feb-09 kl 08:33 »
Hmm detta låter som en vetenskap för sig... Jag kanske snart får se hur de är.. Äh tacka vet jag hundar;D ;)

Gösta

« Svar #16 skrivet: 17 feb-09 kl 20:35 »
Att könsbestämma en kanin är ganska lätt från 3:e veckan om du gör det på rätt sätt!
Gör så här:
Fatta tag i kaninen i nackskinnet med öronen i greppet.
Lägg den på rygg i ditt knä med huvudet in mot din kropp. OBS håll kvar taget i nackskinnet hela tiden!
Med pek och långfinger tar du tag i svansen och drar den bakåt. Tummen sätter du framför könsöppningen och drar den upp mot kaninkroppen.
Du får dra relativt hårt! Ingen fara, kaninen håller ;)
Nu framträder antingen en avlång springa (hona) eller ett cirkelrunt hål (hane).
Så svårt var det 8)
De flesta gör det felet att de inte vågar ta i i tron att de gör kaninen illa.
Först runt 12:e veckan framträder penis vid testet.

Bie

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 17 feb-09 kl 21:42 »
En får tacka och bocka för instruktionen Gösta!
Det lät ju lätt.
Ändå är det många som missar kön.
/BOS

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser