Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lastningstips?  (läst 2053 gånger)

louise

• Gäst
Lastningstips?
« skrivet: 15 feb-09 kl 13:23 »
Vad har ni för transportvagnar för att köra grisar till slakt? Hästsläp kan jag inte backa in ordentligt så som min gård ser ut, och det brukar kräva två personer. En som lockar med hink och smiter ut i framdörren medan den anra stänger bakluckan. Jag behöver ett enmanssystem. Börjar bli desperat! Har en gris som måste till slakt så fort det bara går.

torpargubbe

• Gäst
SV: Lastningstips?
« Svar #1 skrivet: 15 feb-09 kl 13:56 »
jag skulle säga.... en billig chevavan bygg en vägg bakom framsätena och rensa resten av inredningen utmärkt även till får.

AnnaPanna_is_back

« Svar #2 skrivet: 15 feb-09 kl 14:06 »
Ställ en hästtransport i hagen och lägg mat där inne. De vänjer sig vid den och har inga som helst problem att gå på den. När de är där och äter är det ju bara att stänga igen och köra iväg.

Fast det kräver ju att man har en hästtransport en längre tid, så de vänjer sig vid den... ;)

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 feb-09 kl 15:20 »
hjälp! era tips är ju månadslånga projekt. Detta är akut! Hålla på och köpa bilar, bygga om hela hagen...

Jag kan inte gå å köpa enbil! för att få iväg en gylta i nästa vecka. Och att skaffa ett utrymme i en bil, det är i nte det som är problemet. Det är att få in grisen i ett sånt utrymme. jag har en pickaup, menhur fan ska jag få henne att hoppa in där, utan att rymma åt sidorna. Att köra in en liten klen skoda 1,3 i en geggig grishage... nää..

Jag har  ingen krok på bilen och gillar inte släpvarianten, men den kanske kan lösas.

Dessutom ska bar en gris in, inte den andra suggan och hennes kultingar. Hon får väl stängas in nånstans, de tär också ett bekymmer. Hon är nämligen dominant, och det går inte att mata slaktgrisen utan att hon kmomer å tar över alltihop.
« Senast ändrad: 15 feb-09 kl 15:22 av Stabon »

MILLA

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 16 feb-09 kl 10:35 »
Känner du inte någon som kan komma och hjälpa dig att slakta hemma? Det är faktiskt det enklaste både för dig och grisen.
MVH Camilla

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 feb-09 kl 10:38 »
jag säljer inte svartslaktat kött. Det här är ett seriöst företag, om än litet.

Senaste idéen nu är grisbur! Ställer två i hagen, så att suggorna vänjer sig vid att få mat i var sin. Sen verkar det som om grannarna kan komma och lyfta in den i pick upen.

Rödjan

« Svar #6 skrivet: 16 feb-09 kl 14:14 »
Varför sälja köttet då? Du kan ju behöva kött själv, ju. Och visst finns det väl någon granne, vän eller släkting som har hjälpt till någon gång, som du kan ge kött till som tack. Inte för att det skulle vara lagligt, men en gång, då är det i klass med att gå mot röd gubbe.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 16 feb-09 kl 14:20 »
Bra att det verkar lösa sig! Hoppas att det går bra med grisburen.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 feb-09 kl 14:48 »
Köttet är sålt. Köparen väntar på leverans. Jag säljer köttet för att bygga upp en kundkrets till de 40 slaktgrisar om året det kommer att bli här.

Rödjan

« Svar #9 skrivet: 16 feb-09 kl 18:22 »
Får man avliva grisen först och sen transportera den till slakteriet för att få den besiktiigad och styckad? Jag antar inte, men det vore ju det enklaste, klart.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 feb-09 kl 18:59 »
nej det får man inte.

ingvar2

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 feb-09 kl 21:24 »
Nej, dom besiktigas ju både innan och efter slakt..

Rödjan

« Svar #12 skrivet: 17 feb-09 kl 13:08 »
Annars hade det ju varit ett bra sätt. Besiktningen före slakt kan ju inte vara speciellt svår att utföra för djurägaren.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #13 skrivet: 17 feb-09 kl 14:01 »
Har jag förstått det rätt? Du ska få på grisen på ett släp direkt från hagen?

Kan du bygga en lite mindre men jäkligt stabil fålla med hjälp av kogrindar. Locka in med hjälp av mat. Bygg dig "drivskärmar" av plyfaskivor som du har satt på två handtag på. Dessa blir som vandrande väggar. Djur upplever det mindre stressigt, man är själv skyddad bakom dem, man gör utrymmet mindre då djuren oftast tror att det är väggar och på så sätt får man dem att gå i den riktningen man vill. Att tansporten är ljus eller upplyst på något sätt är bra och att man har strött med löv, halm eller annat på lemmen så att det inte finns några psykologiska spärrar. Med hjälp av grindar och plyfaskärmar brukar jag kunna flytta de flesta djur själv, men jag vet att grisar är svårare (har provat) ... hoppas att du fixar det!

Jag hade ett litet släp som jag har sålt ... men bifogar bild!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 17 feb-09 kl 20:28 »
nja.. idealet är utan släp. Det här med grisbur blir det jag börjar med att prova.

Men herregud vad underbart släp!! Ett sånt hade jag behövt. Drar du det efter vanlig bil, som vilket släp som helst? Vaar fick du tag på det?? Vill ha!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #15 skrivet: 17 feb-09 kl 20:44 »
Men herregud vad underbart släp!! Ett sånt hade jag behövt. Drar du det efter vanlig bil, som vilket släp som helst? Vaar fick du tag på det?? Vill ha!

Det stod på logen i många år. Min pappa hade det och körde enstaka hjortar med på den tiden det begav sig. Jag sålde det billigt för ett par år sedan. Ska höra med min mamma om hon kommer ihåg var vi fick tag i det! Det var ett vanligt släp för bil. På första fotot så står måtten.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser