Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 hus - 2 flockar  (läst 2242 gånger)

Vildrosen.

2 hus - 2 flockar
« skrivet: 15 feb-09 kl 12:56 »
Jag har lite lösa planer på att bygga ett hönshus till - med dvärghöns i. Jag har redan ett hönshus med "vanliga" hönor i. Om jag har 2 hönshus med så att säga 2 hönsflockar - går de då in i "sitt eget" hönshus på kvällen? Eller går de dit "de andra" hönorna går - följer liksom med strömmen?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: 2 hus - 2 flockar
« Svar #1 skrivet: 15 feb-09 kl 13:17 »
Du har inte tänkt att bygga utegårdar till alltså?

Jag har fyra stora "burar" inne i hönshuset och varsin ute gård till tre av dem. Den buren utan är en liten som används till kycklingar på tillväxt eller som nu får min gammeltupp på 10 år bo där med en pensionerad höna!
Om du tänker ha dem lösa ute så kommer grupperna troligtvis att blandas. Och har du fler tuppar kommer det antagligen att börja slåss!
Du kan ju bygga utegårdar och släppa dem hönsen lösa växelvis. Då får ju alla vara ute  när de vill och lösa ibland också!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 15 feb-09 kl 13:35 »
Jag har haft flera små hönshus med en grupp i var, det var inga problem. Nu hade de väldigt mycket plats, och de mutade in revir på tomten, och det blev inga större kontroverser.

Jag tror att det krävs mycket plats ute för det ska gå bra.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vildrosen.

« Svar #3 skrivet: 15 feb-09 kl 14:29 »
Hade inte tänkt att ha inhägnade utegårdar - uatn hade tänkt att de skulle gå fritt som de jag redan har gör. De går fritt på en åker där vi har fåren. Ibland traskar de in i fårhuset och kollar läget (troligen snor de även lite mat) och ibland går de in och tittar till traktorn.
Så plats har de.

Funderade ett kort tag på att göra en form av utegård till dvärghönsen - antar att de inte behöver så stor plats. Men samtidigt så tycker jag att de ska få gå fritt och göra vad nu hönor gör hela dagarna.

Antar att de gör som "Skytten" skriver och mutar in revir.

Några fler som har erfarenhet?
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #4 skrivet: 15 feb-09 kl 14:35 »
Har hur mycket plats som helst på gården, hönsen kan röra sig över MYCKET stora ytor, men om mina kommer ihop, har hänt av misstag, slåss tupparna tills den ena är alvarligt skadad eller död.
Kommer aldrig släppa dem lösa tillsammans med vilje! Är alldeles för kär i mina hönor för det!

Men om du släpper dem lösa får du nog räkna med att tupparna kommer göra upp om båder revir, hönor och bästa matställen. Så räkna med ett och annat sår på dem. Stora eller små :-\
Bor på min lilla gård med min stora familj!

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #5 skrivet: 15 feb-09 kl 18:35 »
Jag har 5 tuppar tillsammans i min blandisbgupp och de slåss inte. De vet precis i vilken dörr de skall in.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

bea

« Svar #6 skrivet: 15 feb-09 kl 18:59 »
Är nog väldigt indeviduellt enligt min erfarenhet....vissa tuppar skulle det aldrig gå med medans andra inte bryr sig ett skvatt!
dom blandar sig nog om inte det är 2 väldigt tajta flockar.skulle jag tro:)

Vildrosen.

« Svar #7 skrivet: 15 feb-09 kl 19:59 »
Är nog väldigt indeviduellt enligt min erfarenhet....vissa tuppar skulle det aldrig gå med medans andra inte bryr sig ett skvatt!
dom blandar sig nog om inte det är 2 väldigt tajta flockar.skulle jag tro:)

Okej... Hur gör jag så att de blir tajta flockar då? Kan jag styra/påverka det? I den flocken jag har nu så är det en som är lite utanför men hon får ändå hänga med. Det märkliga är att Tuppen gärna parar sig med henne och hon är inte den som är "hackkykling" (det är en annan) ändå är hon lite utanför gruppen. Jag funderar på om det kan bero på att de andra är svarta och hon är vitbrun.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #8 skrivet: 17 feb-09 kl 14:10 »
 :) Jag har frigående höns i två raser. Nu är det Brahma och Dvärgkochin. Innan var det Brahma och Faverolle.

I båda fallen har jag haft raserna i varsin avdelning inne i hönshuset och de har kunnat gå ut och in som de vill. De har alltid gått in till sin egen ras bås! De har inte ens parat sig över rasgränserna och alltid hållit sams :o.

:) Ett tips när man startar grupperingarna är att ha en ras i varje bås och låta dem gå ut och in fritt varannan dag. Alltså en ras är då instängd för att de inte ska kunna gå "fel" eller gruppera sig "fel". Gör man så i ca 2 veckor så ska saken vara biff ;)! Därefter håller de sig i grupperna och till sina egna bås. Det är i alal fall min erfarenhet själv och även andras som jag vet har gjort så!
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Knopparp

• Halland
« Svar #9 skrivet: 17 feb-09 kl 22:50 »
Ett tips när man startar grupperingarna är att ha en ras i varje bås och låta dem gå ut och in fritt varannan dag. Alltså en ras är då instängd för att de inte ska kunna gå "fel" eller gruppera sig "fel". Gör man så i ca 2 veckor så ska saken vara biff ;)! Därefter håller de sig i grupperna och till sina egna bås. Det är i alal fall min erfarenhet själv och även andras som jag vet har gjort så!

Detta är min erfarenhet också!
Har två hönshus och när vi låter dem gå ihop vintertid så går de alltid hem till var sitt hönshus när det mörknar. Alla utom en tupp som växte upp i det andra huset... så han går fel ibland men han är så lätt att flytta så det gör inget.
Bor med make, frigående blandrashöns och Myskankor. Har även katten Sigge och en schäfertik.

Vildrosen.

« Svar #10 skrivet: 18 feb-09 kl 10:31 »
Okej, tack för tipsen. Det blir alltså en form av "växelvård" då. Ena dagen grupp A andra dagen grupp B. Räcker det med 2 veckor? Eller bör det vara längre?

Nu funderar ajg på nästa ting - hur ska det nya hönshuset se ut? Jag har en ide men jag vet inte riktigt hur jag gör med taket. Hade tänkt att göra huset med 6 väggar.... Heter det inte hexagon.?.?  ??? Eller så gör jag det som en fyrkant ... eller så blir det på något annat sätt.

Jag har för mig att jag läste om olika hönshus på alternativ - en länk till någonstans. Någon som minns??

Kanel

« Svar #11 skrivet: 24 mar-09 kl 20:23 »
Funderar också på ett hönshus till med blandade höns och lantras i den jag redan har. Tänkte då att de skulle ha var sin utegård, men släppa ut dem enbart växelvis, så mina genbankslantraser håller sig obeblandade. Någon som vet vad lanthönsklubben tycker om det? Läste om reglerna för hur en säkra hönshus skulle se ut om man hade fler raser och det var bland annat avstånd i mellan nät och heltäckande vägg en meter upp eller något sånt. Tror ni man behöver göra det på utegårdarna också om man vill att de ska få gå fritt ibland? Hönshusen hamnar ganska nära varandra i så fall. Kan verkligen höns lyckas göra det genom nät? Andra djur vet man ju.. men höns?

Taggis

• vänner
« Svar #12 skrivet: 24 mar-09 kl 21:57 »
Kan verkligen höns lyckas göra det genom nät? Andra djur vet man ju.. men höns?
Nä jag tror inte dom fixar att "nuppa" genom nät....har svårt att föreställa mej hur det skulle se ut
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser