Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket mat?  (läst 29534 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Hur mycket mat?
« Svar #20 skrivet: 09 aug-08 kl 17:28 »
Mina gillar havre. Jag brukar blanda lite i hönsfodret och strö ut lite åt dem att picka.

De tycker om vete också i och för sig, men det får de främst på vintern när det är kallt och trist. Vete är väl lite mer fett i, bra på vintern har jag hört. Men inte lika proteinrika som havre, får de för mycket vete ska de visst kunna börja käka fjädrar.

Majs är väl favoriten, vi köper billiga trepack på ÖB och brukar ta en låda åt gången.... de tittar konstigt på oss i kassan då....
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #21 skrivet: 16 dec-09 kl 13:27 »
Jag har alltid gett fri tillgång på alla fodermedel, och på senare tid var och ett för sig i egna tråg = pellets, solrosfrö, undulatblandning, linfrö, kornkross, vete, majs o foderärtor, alger o nässlor m.m. och resultatet blev minimalt med spill, full balans, superblanka djur och aldrig en enda fjäderätare!

Hackning och fjäderätning är onormala symtom som i allmänhet beror på stress eller brister, på samma sätt som krubbitande hästar eller hundar som tuggar på sin egen svans. Då bör sysselsättningen och miljön + näringsstatusen förbättras.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

karsan

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 16 dec-09 kl 17:53 »
Rakadero, när du skriver om majs  verkar det som handlar om sockermajs på burk för människor - är det så?  När jag tänker på majs som hönsmat tänker jag på de stora säcker med torra majskorn som fanns i förrådet i hönshuset hos en gubbe som vi hyrde sommarställe hos - för länge sen. Jag har gett mina opoppade popcorn som i princip är samma sak. Det gick ner men med låg prioritet. 

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #23 skrivet: 18 dec-09 kl 16:22 »
Rakadero, när du skriver om majs  verkar det som handlar om sockermajs på burk för människor - är det så?  När jag tänker på majs som hönsmat tänker jag på de stora säcker med torra majskorn som fanns i förrådet i hönshuset hos en gubbe som vi hyrde sommarställe hos - för länge sen. Jag har gett mina opoppade popcorn som i princip är samma sak. Det gick ner men med låg prioritet. 

Oj, vilket gammalt inlägg som poppade fram där... Jo, den majsen jag skrev om där är 'människomajs' och den älskar de, de får det bara som lite extra gott nu för tiden när vi har så många höns. Sen har jag köpt 25 kg säckar fodermajs på svenska foder. Den är stenhård men ser annars ut precis som vanliga majskorn, inte alls lik popcorn, tror det är helt olika sorters majs. Fodermajsen tycker de också mycket om. Jag blandar den i matblandningen jag gör (havre, vete, kornkross, värpkoncentrat, snäckskal och majs) och de plockar alltid ut majskornen först.

Sen kan man undra hur mycket smak de hinner känna, de sväljer ju maten hel och maler sönder den i muskelmagen (om jag har förstått rätt) i alla fall var maten hel i krävorna på de tuppar vi slaktade.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 3 användare
kretslopp, Besksöta, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser