Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grums i kolsyrad dryck  (läst 1622 gånger)

Lottiz

• Gäst
Grums i kolsyrad dryck
« skrivet: 14 feb-09 kl 12:10 »
Nu tycker jag mig ha prövat alla varianter, sökt igenom hela nätet och funderat åt alla kanter. Finns det något sätt att slippa grums i botten på flaskan när man jäser kolsyra?

Tar jag den tidigt så blir det fenomenal kolsyra och massa grums. Tar jag den för sent blir det klar och grums-fri dryck med riktigt dålig kolsyra.

Hur jag än klurar så måste nog grumset bli när det jäser, och det är jäset som gör kolsyra. Jag antar att det inte finns någon bot mot grums?

- Ber om ursäkt för att jag inte kan de rätta termerna.

alexthesaint

• Västergötland
SV: Grums i kolsyrad dryck
« Svar #1 skrivet: 14 feb-09 kl 23:12 »

Tar jag den tidigt så blir det fenomenal kolsyra och massa grums. Tar jag den för sent blir det klar och grums-fri dryck med riktigt dålig kolsyra.

Jag tror du menar tvärt om, alternativt så har du för genomsläppliga korkar på flaskorna.
Är inte grumset döda jästceller, eller kanske vanlig hederlig bottensats?
Ett sätt kanske som kanske skulle kunna fungera är att "kolsyra-jäsa" i typ en petflaska, kyla ned drycken till precis innan den fryser och på något sätt filtrera bort böset(grumset) medan du tappar på ny flaska.

Alternativt oalternativt använder du en kolsyreapparat som klosyrekälla....
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Lottiz

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 feb-09 kl 01:01 »
Jag jäser den (oftast) några dagar i hink först, och tappar den på flaska först när den nästan är färdigjäst. Vid omtappet försvinner ju kolsyran. Om jag tappar om för tidigt blir det mycket grums men kolsyran blir fin, tappar jag om för sent så slipper jag grumset (stannar ju i hinken) men får också dålig kolsyra. Så menar jag  :-[

Jag ställer den ju kallt när den väl är på flaska, och då har jag ju redan silat bort det grums som är i hinken. Funderar på om verkligen effektivare silning före omtappning skulle ha effekt...

Vilken typ av grums det är vet jag inte, är ingen hejjare på det teoretiska... Ger besk bismak om man får ut för stor mängd, och det gör det klurigt att hälla kolsyrad dryck ur flaskan när man närmar sig slutet. Det är inte _mycket_, inte som i jäshinken, men finns det något sätt att undvika den så vore det trevligt.

alexthesaint

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 15 feb-09 kl 08:46 »
Ja ja nu hajjar jag!
Grumset är bottensats. För att minska grumset, tror jag på denna variant.
(Vad är det för dryck förresten?)
Kontrollera sockerhalten i mäsken,  det kan vara så att näringen/födan till jästen är bristvaran. Prova att tappa om efter jäsning modell två, (lite grums, kass kolsyra) och tillsätt lite socker/sockerlag. Ca 10-20 gram per liter, kanske. Sätt en bomullstuss i flaskmynningen till dess att du märker att jäsningen kommit igång, sätt sedan på kapsyl/ patentkork. Låt stå svalt så efterjäsning sker långsamt.
Denna metod är norpad från ett champagne recept, och lite jästceller kommer att komma med, det är ju de som gör både kolsyra och alkoholen.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Radar

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 15 feb-09 kl 12:41 »
Vid kolsyrejäsning på flaska kan man inte helt undvika att få en liten bottensats i flaskan.
Det bästa tror jag är att låta brygden jäsa ut helt. Tappa om till ett nytt kärl och låta det stå svalt 1-2 veckor.
Tappa om en gång till och tillsätta en sockerlag. Det brukar rekommenderas 6-8 g socker per liter vätska. och sedan fylla flaskorna, sätta på kapsyler och låta det stå för att jäsa fram kolsyran.
Jag har en bildsvit här, http://home.swipnet.se/hosradar/brygg/breezer.htm, hur jag brukar göra ciderliknande produkter. Om det är något champagneliknande skulle jag tro på 10-12 g/liter.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Lottiz

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 15 feb-09 kl 12:56 »
Sockerdricka och diverse fruktläsker. Inte mycket alkohol (har aldrig mätt men smaksinnet vill jämföra det med sådant man köper på ica) o så sötsliskigt och bubbligt. Som det ska vara!  :D

Tack för era förslag! Jag ska pröva och grejsa lite så hoppas jag att det kan bli lite bättre!

Tack tack!

Vilken trevlig bildserie förresten, kul!
« Senast ändrad: 15 feb-09 kl 13:01 av Lottiz »

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #6 skrivet: 20 maj-09 kl 18:39 »
Champagne görs just enligt den metoden. Slå på flaska innan det är färdigjäst. Sedan vänder de flaskorna väldigt långsamt, i stora ställningar, och när flaskorna är typ upp-och-ned, öppnar de korken och låter jästen flyga ut med korken, vänder flaskan rätt, fyller upp med champagne från en annan flaska och sätter på ny kork med bygel.

Jag tycker det känns lite väl avancerat och kladdigt(!) och gör precis som Radar - jäs ut, mät mängden dryck, lös upp lagom med socker i lite av drycken och häll i det i resten av den, fyll på flaskor och korka. Blir det mycket bottensats när det är färdigjäst och -lagrat får man hälla upp hela innehållet försiktigt på en gång och lämna sista skvätten i flaskan. Funkar bra om flaskan är välkyld.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 4 användare (1 dolda)
ärt, Charlotta Andersson, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser