Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Steriliserad löpkatta!  (läst 1906 gånger)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Steriliserad löpkatta!
« skrivet: 13 feb-09 kl 21:50 »
Har nu haft en hon katt i snart 9 mån.. hon fyller 2 år till sommaren!
Förra ägaren sa hon var steriliserad.. fine.. i höstas betedde hon sig underligt (aldrig haft honkatter förr) o kråmade sig o hade sig.. snuskkatt!
Hon fick då vara inne o skämmas..

Sen för 2 veckor sen.. sett att det börjat springa en massa katter här.. (trodde hemlösa, gav dom dock ingen mat), släppte ut katten.. hon skrek direkt då hon kom ut.. direkt kom 3 st katter o jagade henne.. dom slogs o kn-llade.. ´, fick till slut in katten.. såg blodspår i snön överallt.. Då fick hon vara inne..

Sen började hon äta kopiösa mängder.. typ minst 2 skålar mat om dagen.., känt på magen men ej känt nåt alls.. lite hård möjligtvis men förra ägaren sa ju att hon var "fixad"... Vet ej om det är bebisar på G heller..

Nu är det dags igen.. imorse märkte jag det..skrek o hade sig så nu har hon utegågnförbud.. skriks o härjas.. o hankatterna på utsidan likaså..

Suck.. vad gör man.. kan man få henne sluta skrika o hålla på.. sluta "löpa" dvs..? P-piller? Lobotomera?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Steriliserad löpkatta!
« Svar #1 skrivet: 13 feb-09 kl 22:55 »
åk till vetten och kolla det hela. förra ägaren behöver ju inte sagt som det var. det är ju lättare att sälja en steriliserad katt än en katt som man måste lägga ut de pengarna på. är det ingen raskatt och har du inga funderingar på avel så tycker jag absolut att du ska kastrera henne om hon visar sig att trots påstående inte vara det. p-piller förkortar en katts livslängd avsevärt och det är onödigt omman kan kastrera katten. det är ju inte kul för katten heller att bli matad med piller hela tiden och det är så lätta att glömma nån gång ibland ... ::)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Taggis

• vänner
« Svar #2 skrivet: 14 feb-09 kl 01:21 »
Det verkar ju konstigt att hon beter sej så om hon nu skulle vara steriliserad .Av dom hon katter jag haft/har samt vänners katter är det ingen som gjort så.För när dom blir ster. så tas ju allt bort....Hankatter kan ibland fortsätta para trots att dom blivit kastrerade det har 2 av våra gjort, ivf i början.
Hi hi du kanske blir "morfar" snart då  :)?
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Pong

« Svar #3 skrivet: 14 feb-09 kl 01:36 »
Mask? Eller så att hon inte nu kan äta det som hon åt utomhus, utom din åsyn.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #4 skrivet: 14 feb-09 kl 07:34 »
Märkligt är det iaf.. blir ju galen..! Vägrar släppa ut henne.. och nu svansar hon ommkring och gnider rumpa emot alla föremål.. usch!!
Skrikit och velat gå ut sen 4 imorse.. och hankatter på båda sidor om huset som skriker åt henne att komma ut.. suck suck!

Ringer Blå Stjärnan på måndag..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 feb-09 kl 07:37 »
Märkligt är det iaf.. blir ju galen..! Vägrar släppa ut henne.. och nu svansar hon ommkring och gnider rumpa emot alla föremål.. usch!!
Skrikit och velat gå ut sen 4 imorse.. och hankatter på båda sidor om huset som skriker åt henne att komma ut.. suck suck!

Ringer Blå Stjärnan på måndag..

Det gör du rätt i. Antingen lurade förra ägaren dej, eller så har snuskkatten varit hos en väldigt inkompetent veterinär ;)
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

tuss

• sambo barn katter hund hästar ankor och höns
    • Södermanland
« Svar #6 skrivet: 14 feb-09 kl 08:22 »
snälla ge ej henne p-piller pga cancer risken jag gjorde det med min katt när hon va liten och hon fick cancer i hela magen och det va inte roligt 1 stor operation med nästan 40 stygn blev det men jag hade tur hon klarade det och lever än idag och mår bra men däremot så ger jag aldrig hormoner till ett djur igen... tyckte så synd om min lill tös...
bor i sörmland på landet med sambo,och mina döttrar , katter, hund,blekinge ankor och blandrahöns, bovans höns.

Taggis

• vänner
« Svar #7 skrivet: 14 feb-09 kl 14:30 »
Palleman ! Har du kännt på hennes mage frst om du kan känna operations ärret på henne?På mina töser kan man känna var ärret är,man kan kanske även se de om man letar under pälsen (inget jag provat) kanske.
Så prova & känn på henne .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 14 feb-09 kl 15:20 »
Jag övertog två kattsystrar i somras. De fyller snart tre år. Enligt ägaren ska de vara fixade. Och det tror jag då de kom hit öronmärkta samt att de är registrerade (hos Kennelklubben, har jag för mig) som steriliserade.

Men på INGEN av dem känns ärret. Och jag har letat.  :-[

Men till skillnad mot din katt, Palleman, så bryr sig inte mina om solljuset eller den okastrerade grannkatten Rufus attacker. Då han försöker hoppa på dem försvarar de sig.
« Senast ändrad: 14 feb-09 kl 15:23 av Tant Jansson »
Tant inte fru, om jag får be. :D

lialan

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 14 feb-09 kl 21:41 »
Om katten är steriliserad har vet. skurit av äggledarna, inga ungar men hon kan fortfarande löpa eftersom hormoner frigörs från äggstockarna.
Är hon kastrerad tar man bort hela "paketet"dvs äggstockar, äggledare och livmoder.Ingen löpning.
Rätta mig någon om jag har fel ;)
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

soleskog

« Svar #10 skrivet: 14 feb-09 kl 22:29 »
Ärren känns inte alltid. För ett antal år sedan tog jag hand om en förvirrad och hemlös katt. Lämnade in den för kastrering 'för säkerhetsskull'. Veterinären öppnade katten och konstaterade krasst att nu var den ordentligt kastrerad, två gånger....
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #11 skrivet: 14 feb-09 kl 22:31 »
nej, helt rätt naturligt vis! kanske ändå dags för ett återbesök hos vetten? hos hundar är det så att man alltid kastrerar nuförtiden eftersom sterilisering medför ökad risk för cancer i underlivet, ffa hos tikar. det bör väl vara samma sak hos katter. och sedan slipper man ju en kåt och jobbig honkatt därhemma.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 14 feb-09 kl 23:04 »
Om katten är steriliserad har vet. skurit av äggledarna, inga ungar men hon kan fortfarande löpa eftersom hormoner frigörs från äggstockarna.
Är hon kastrerad tar man bort hela "paketet"dvs äggstockar, äggledare och livmoder.Ingen löpning.
Rätta mig någon om jag har fel ;)

Alldeles riktigt, men jag trodde verkligen inte att man fortfarande steriliserade katter ??? Eftersom det inte finns ngn mening med det så antog jag att man kastrerade alla.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #13 skrivet: 25 feb-09 kl 14:28 »
Ärren känns inte alltid. För ett antal år sedan tog jag hand om en förvirrad och hemlös katt. Lämnade in den för kastrering 'för säkerhetsskull'. Veterinären öppnade katten och konstaterade krasst att nu var den ordentligt kastrerad, två gånger....

För att undvika detta  /det är inte första gången det händer/ ska alla katter öron märkas vid kastation eller stereilisering

Hur går det med din katt Palleman ?

Min hona som var väldigt liten ,  därför ville vi vänta med kastrering ,  löpte när hon var exakt 6 mån ..Julafton..  ::) det var att vänta till efter helgerna med en vrålade hysteriskt rymmningsbenägen liten "katta". Jobbigaste djur och nyårs helg jag haft
8 jannuari kastrerades hon .   Men hon försvann senare långa perioder . Under dom perioderna var jag ute och letade dag o natt orolig ngt hänt.  Detta höll på några år .När hon var hemma var hon väldigt `mattig´.
Hon kom hem skadad efter att ha varit borta en längre tid då var måttet rågat.

Misstänkte att någon liten del av äggledare eller livmoder blivit kvar.. Bara ett litet skrap. Och fick medhåll från  Veterinärer att det kan hända.        Så Palleman din katt löper.. Att kastrera /sterilisera gör din katt oförmögen att få ungar men i bland svallar hormonerna ändå  ;)

Nu p-sprutar jag henne med jämna mellan rum och har fått tillbaka min katt utan stress. Ett bakslag hade vi för 2 år sedan då jag trodde vi kunde sluta med sprutor men det visade sig vara fel  8)

Hon är nu 12 år och lär upp två "syskon" till att bli lika duktiga jägare som hon själv.

Och dom katterna kastrerade jag fast dom var små i storlek inte i ålder Före jul  ;D

« Senast ändrad: 25 feb-09 kl 21:48 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 1 användare
Högnemobon

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser