Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ljudisolera bäst?  (läst 9478 gånger)

davidB

• Västergötland
SV: Hur ljudisolera bäst?
« Svar #20 skrivet: 17 feb-09 kl 11:52 »
När vi byggde en radiostudio så var det med principen ett rum i rummet.
Så lite som möjligt skulle hänga ihop mellan ytter/ inner väggar/tak. för att inte ljud skulle transporteras mellan vägg stommarna. Golvet stod löst på lite hårdare isoleringsskivor. väggarna stdgades upp med tjocka gummibeslag.
Spik och skruv skulle inte gå igenom både det yttre och innre skalet.

I lägenheter var det ju vanligt med flytande golv. Golvet ligger på en sandband för att man inte ska få deriktkontakt med stommen och på så sätt föra över ljud.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

Pastorn

• -
SV: Hur ljudisolera bäst?
« Svar #21 skrivet: 17 feb-09 kl 17:00 »
Hmmm hur gör du då???? Lägger du detta på gipsskivan innan du skruvar fast den eller???? Detta måste du lära mig ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

annars kan man ju vara lite fiffig, göra en  tät och stabil taksänkning nerifrån och sedan lyfta golvet där uppe och fylla i sanden därifrån, men det beror ju på hur mkt jobb man har lust att lägga på att få det tystare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 2 användare (1 dolda)
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser