Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Furugolv, fästa eller inte....  (läst 2254 gånger)

Ollikainen

Furugolv, fästa eller inte....
« skrivet: 13 feb-09 kl 18:55 »
Hej!.
Jag ska lägga in ett furugolv (28mm) som har legat i en ladugård i 4-5år. Frågan lyder : Ska man fästa golvplankorna direkt eller ska man låta dem ligga på plats ett tag för att kunna slå ihop dem senare? Isf, hur länge ska man vänta innan man fäster dem? Mvh Tom

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Furugolv, fästa eller inte....
« Svar #1 skrivet: 13 feb-09 kl 19:54 »
Jag skulle då låta dem ligga ett år i vart fall.

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 feb-09 kl 20:53 »
Hos min mor skruvades planken (också 28 mm ) uppifrån. Efter ett år, på senvintern, bytte vi ut skruvarna, en efter en, mot 4" klippspik från Gysinge. Går nog bra med 3" också. Golvplanken hade då inte ändrat sig, men man vill ju gardera sig. Resultatet blev i alla fall superbra.
Och nej, jag har inte provision från Gysinge byggnadsvårdsbutik, det finns andra byggnadsvårdsbutiker som tillhandahåller gammaldags klippspik.

Lasse.O

« Svar #3 skrivet: 15 feb-09 kl 01:28 »
Jag vet inte varför man ska vänta ett år????? När jag och mina mentorer lagt golv har dessa varit i huset ett par dygn för att få samma temperatur på golvet. Men detta rör sig om nya golv i förpackning men om förpackningen är skadad bruten åker dessa tillbaka till leveratören då vi inte kan garantera fuktighet mm. Är allt som det ska skruvas de fast. Hitintills har jag inte behöft åka tillbaka och byta golv. Däremot fick jag byta ett ekgolv pga för mycket kvistar i golvet man fann inte det snyggt.
MVH Lasse

Lasse.O

« Svar #4 skrivet: 15 feb-09 kl 03:33 »
Ett tillägg som inte hör hit jag behövde inte stå för golvet inte mitt fel kundens smak. Kunden stod för demontering och montering av nytt golv. Det jobbiga han var med när det nya golvet lades för att det ej skulle finnas kvistar.......Många dagar och paket senare blev jag klar.
Men nöjd kund och detta låg inte ett år innan det fästes.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 feb-09 kl 09:01 »
Jag lade ett golv för tjugo år sen(ovanpå ett annat), för att få det till hyfsat pris tog jag råspont (23mm) och spikade fast snett i kanterna, med rätt få spik.
Sponten togs ute i en lada, och jag la dem direkt.  Golven har rört sig lite, man ser att det är ibland vidare glipor och ibland tätare.
Någon bräda har slagit sig(efter många år) så att den kupar men mycket lite, tycker inte att  det är något problem.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #6 skrivet: 15 feb-09 kl 09:32 »
Kanske nåt att tänka på i sammanhanget. Vill man ha knarrande golv spikar man och vill man ha tysta golv skruvar man.

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 15 feb-09 kl 18:24 »
Det är väl rätt tid iof sig då luftfuktigheten torde vara låg.
Jag hade tagit in virket och staplat luftigt i några veckor i den miljö där du ska ha golvet. Ju längre tid du väntar dessto mindre springor sen.

Ska du fästa golvet ovanifrån kan du lägga in det utan att fästa och sen slå ihop det med kilar innan du skruvar/spikar fast det om några månader.

nyhem

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 16 feb-09 kl 07:17 »
om man bryr sig, fuktigheten är minst under den årstid man fyrar. så vid feb mars. kanske 7-9% sommaren  mer fukt, 12 kanske.
så om man inte vill ha glipor skruva det då. om jag fattat det rätt.
skälv ga jag fan och skruva dit det bara. torkat tre år under plåt. hyvlat 1,5"*8 mest gran, växte på en norrsida så hur fel eller ok det bli får vi seom en eller två vintrars fyring.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser