Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthusplaner  (läst 2387 gånger)

Skytten

• Skåne
Växthusplaner
« skrivet: 12 feb-09 kl 19:50 »
Jag funderar över om nordväggen i ett växthus behöver vara glas/plast, skulle man inte få varmare på natten om det var av mursten.
Det skulle väl knappast bli för kallt på morgonen även om väggen tar värme från de första solstrålarna.

Jag kan inte bygga det mot husets sydsida.

Hur mycket skulle det hjälpa (mot nattemperatur) om man hade några svarta tunnor med vatten inne t.ex under en bänk.

Hur mycket värme slinker genom marken?

Jag har kommit över en del hyfsat bra reglar 45x90  de borde väl räcka till som stomme.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Pong

SV: Växthusplaner
« Svar #1 skrivet: 12 feb-09 kl 19:57 »
Murstenen bevarar ju värmen så visst kör på det. Det är nog bättre att gräva ner tunnorna istället, eller en större. Som då även bevarar jordvärmen under kalla nätter. Fast vattnet borde ju vara sol exponerat för bästa effekt.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 feb-09 kl 20:01 »
Jag ska förmodligen inte odla direkt i marken, så då kan man väl isolera där.
Tror att det är lättare att sanera ev. ohyra om man odlar i krukor.

Lasse.O

« Svar #3 skrivet: 15 feb-09 kl 14:21 »
Dina reglar duger alldeles utmärkt som stome.

Luffsen

• -
« Svar #4 skrivet: 16 feb-09 kl 19:39 »
Glöm bara inte att skotta av snön från taket på växthuset bara. Jag gjorde det... glömde snön på mitt växthus...  :'(

*om jag river taket helt, så kanske jag kan få ytterväggarna att återgå till lodlinjen med hjälp av vajerspel och fästa i väggarna, sen dra och hoppas...*
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 16 feb-09 kl 19:43 »
Plattak lämpar sig dåligt för växthus. Man måste nog bygga så att snön kasar, och så stabilt att det tål lite belastning.

Luffsen

• -
« Svar #6 skrivet: 16 feb-09 kl 19:59 »
Hehe... platt tak dumt ja... uja... håller med. :D

Det var faktiskt brutet tak på mitt växthus, men när det kom 70 cm snö under en natt, då hann ingen riktigt med, om man säger så... snön frös visst fast på plasttaket, och sen gick resten av bara farten liksom... men man lär sig av sina misstag. Nästa vinter ska jag försöka hålla efter snön bättre.  :D

« Senast ändrad: 16 feb-09 kl 20:04 av Luffsen »

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 feb-09 kl 20:03 »
Så mycket snö får jag kanske vart 100 år, men blåser det som det kan göra här, så kan växthuset försvinna i en driva, eller helt enkelt blåsa omkull.  Gudrun tog stabila hus här, så sådana fall går nog inte att bygga ett växthus för.

Luffsen

• -
« Svar #8 skrivet: 16 feb-09 kl 20:07 »
Joo... att blåsväder kan leva rövare med växthus har jag sett... och hört - på plats!

Jag lovar, det klirrar nåt fantastiskt av ett stort växthus som faller ihop, när gaveln försvinner med vinden...

Här på gården har vi RELATIVT lä, men man ska aldrig säga nåt säkert... kraftiga sydvindar, så lär även jag få leta mitt växthus uppåt nolaskogs till...  ;D

Bo

« Svar #9 skrivet: 17 feb-09 kl 22:17 »
Byggde ett växthus med en 40 ton stenmur mot norr. Den håller värmen bra men bättre förr innan den blev överväxt med murgröna.

« Senast ändrad: 17 feb-09 kl 22:20 av Bo »

Luffsen

• -
« Svar #10 skrivet: 17 feb-09 kl 23:14 »
Oj... vilken DJUNGEL du odlat!!  :D

andtol

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 feb-09 kl 19:33 »
Eftersom jag också funderar på att bygga växthus har jag en följdfråga:

Vad tänker du använda till fönster? Plast? Glas?

Är det någon som har tips om billiga och smidiga fönster?

Bo

« Svar #12 skrivet: 21 feb-09 kl 19:47 »
Mina glas hade suttit i ett annat växthus innan och har måtten 0,4 gånger 70 gånger 90. - Ingen tillsyn vintertid.

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare
Sandra Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser