Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gåskön  (läst 1572 gånger)

Egirevs

• Skåne
Gåskön
« skrivet: 12 feb-09 kl 18:39 »
Hej, behöver hjälp att kolla könen på mina fyra skånegäss, bor i norra skåne.
Mvh J
Söker Tyska lant ankor!

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Gåskön
« Svar #1 skrivet: 12 feb-09 kl 19:13 »
Är de könsmogna kollar du lätt själv vilket kön de har. Lägg dem en och en i knäet upp och ner eller över ett bord eller nåt. Man kan med fördel vara 2 st. Sen klämmer man försiktigt på kloaken, känns den hård och liksom full och det kommer upp en spiral är det en hane. Honorna är mjuka och liksom tomma i kloaken.

I.A

« Svar #2 skrivet: 17 mar-09 kl 20:40 »
Hej!
Kan man inte se på gamla gäss vad det är för kön, utan att titta dom i ändan??

Mvh Ingela

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 17 mar-09 kl 21:25 »
Man kan gå lite på beteende och om man kan dela dem ock kolla vilka som värper men det snabbaste och säkraste är att vända på dem.

Levis.krok

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 17 mar-09 kl 21:41 »
det går även att se på att hanen oftast "srtäcker" på sig mer än honan och går med huvudet högre. men som föregående sa så är det säkrast att vända på dem

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 18 mar-09 kl 15:05 »
Jag har en unghane som går med en dominant äldrehane och den unga beter sig precis som en hona men i baken syns det att det är en hane. Så vändning är det säkraste sättet.

I.A

« Svar #6 skrivet: 18 mar-09 kl 21:24 »
Okey....Jag som var så säker på att vi har tre honor och en hane men då kanske det inte alls är så  ???
Dom är ganska gamla, kanske ca 15 år och där är tre helt vita som alltid går tillsammans och så är det en med färgat huvud och lite färg på ryggen. Jaja....dom får vara vad dom är. Dom är så himla roande :)

Mvh Ingela

Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 1 användare
alfhild

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser