Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Börja med dikor, behöver råd *uppdaterad*  (läst 7355 gånger)

ford-Anders

SV: Börja med dikor, behöver råd *uppdaterad*
« Svar #20 skrivet: 25 mar-09 kl 19:53 »
min produktinon har inte riktigt kommit igåbg :-[ har två kvigor. men ska köpa in fler djur nu till betessäsongen.

Mitt företag är brett, jag är utbildad snickare. Jobbar mest med å reparera å rekonstruera lantbruksmaskiner men jobbar i skogen å man-hugger, röjjer m m. På vår sommar å höst är jag entreprenör inom jordbruk och på vintern är det snöröjjning, tror att om jag skaffar ca 30-40 kor så kan jag få en hyffsad årslön :)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 25 mar-09 kl 21:28 »
Blir väl svårt  ;) när kalkylen går minus..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Charlotte

• -
« Svar #22 skrivet: 25 mar-09 kl 21:36 »
Kalkyler i all ära;) Det finns uppenbarligen sätt att minska utgifterna och öka inkomsterna annars skulle det inte finnas andra Djurbönder än ev. Mjölkkoägare.          Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #23 skrivet: 25 mar-09 kl 22:11 »
Kalkylen bygger ju på att man verkligen ska leva på BARA djuren, utan annan inkomstkälla.
Hur många smågårdar gör det idag? -väldigt få!

Idag brukar minst en familjemedlem ha ett fulltidsarbete utanför gården,
och oftast har den andre pension eller deltidsjobb!

Många har ju dikor för att det är ett intresse/livsstil
och för att det fungerar att kombinera dessa med arbete utanför gården vilket mjölkkor inte gör. (går om en arbetar hemma med mjölkkorna men blir tungt i längden).

Här där jag bor fanns 3 Dikogårdar (numer bara 2):
A. Gård med 30 Dikor. Mannen jobbar heltid utanför jordbruket liksom frun.
B. Gård med 25 Dikor. Mannen jobbar heltid utanför jordbruket frun har pension.
C. Gård med 24 Dikor. Mannen jobbade inte utanför jordbruket och efter ett tag såldes djuren
och gården blev åter en mjölkko gård vilket den ursprungligen var.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 25 mar-09 kl 22:34 »
Ja, precis som den vars inlägg du besvarade tänkte göra... Leva på andra inkomster också, antingen från gården eller annat.                  Här runt omkring finns en del större Diko gårdar där man lever enbart på inkomster från gården. Men ingen av oss mindre står heller och betalar för nöjet  att få ha våra dikor... Kalkylerna ändras om man tex har äldre användbara byggnader eller tar återtag på köttet och säljer det själv direkt till kund.                  Mvh Charlotte   
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

NilssonLantbruk

• Ångermanland
« Svar #25 skrivet: 21 okt-13 kl 11:51 »
Två dikor per ha bete. du måst räkne via de slakteri du hade tänkt att skicke te vissa kan klare sig ve 25 kor å vissa måst ha ber hä bero på utgiftern. Men börj smått å arbet upp en stor besättning sen annars kan kostnadern bli höge. gå gärna te en lantbruks konsult innan ni starter å! men de hä kul att de hä falk som vill halle pa ve nä!

Dela detta:

* Inloggade just nu

670 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser