Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gör man sig av med död höna i tättbebyggt område på vintern??  (läst 9593 gånger)

Myrkott

• Östergötland
Lustigt nog hade väl ingen inboare i tätbebyggt område tänkt tanken att det INTE skulle vara ok att slänga en grillad kyckling som blivit dålig i soptunnan  ::)

Däremot kan kan jag medge att det kändes mindre ok att slänga kroppen av en grävling (hittad påkörd som jag flått för att garva) i pappsens radhustomtstunna...men vad gör man?  :-[
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

Lucidor

• Västmanland
Lägger den vid en myrstack i nån skogsdunge?

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
Vad sägs om en tunna/fat på tomten för brännbart?

Har man en sån som används sen tidigare behöver väl ingen veta exakt vad man eldar i den?

Fundersam I-K som hoppas slippa.
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Myrkott

• Östergötland
Lägger den vid en myrstack i nån skogsdunge?
Det har jag gjort tidigare med djurkroppar - men det kändes pinsamt när grannes hundar på promenad nosade rätt på dom.  De var då ganska ankomna - myrorna är dåliga på att käka tyvärr. Det säkraste är att gräva ner alla gamla lik.
Blandade höns, ankor och kalkoner. Garvar skinn, kokar fett och sjunger fula visor.

Lotus

• Ångermanland
Vad sägs om en tunna/fat på tomten för brännbart?

Har man en sån som används sen tidigare behöver väl ingen veta exakt vad man eldar i den?

Fundersam I-K som hoppas slippa.

Men får man verkligen elda i tunna i tättbebyggt område? Har för mig att man inte får det men det vore ju väldans skönt!

Ulric Eriksson

• Gäst
Visst får man det. Men om man får elda höns vete f-n...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Citera
Lustigt nog hade väl ingen inboare i tätbebyggt område tänkt tanken att det INTE skulle vara ok att slänga en grillad kyckling som blivit dålig i

Grilla den först då så är det problemfritt :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
Men om man kallar det för att Grilla väldigt väl då ;)
                     Mvh
                  Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas

de luktar kanske lite när fjädrarna brinner.....
jag vill inte gräva ner mina hönor/ankor m.m.m som dör hemma, för jag vill inte locka hit grävling räv m.m.
 så en del har jag varit och slängt i skogen långt från stigar och boende och kollat upp senare och då har det bara varit lite ben kvar, så skogen djur får sitt med, men dock inte om djuren har varit sjuka.
en del har vi faktiskt eldat, men det luktar konstigt, men jag bor ute på landet..... :)
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Frys hönan/hönorna i en papperspåse och när dagen för soptömning kommer lägger du den i Organiskt avfall. Jag har slängt ett 20 tal slaktkanin/avfall på det viset och de har inte varit några problem. Sålänge de inte legat i solen och jäst ett par dagar resonerade sopgubbarna.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lotus

• Ångermanland

Tack! Det var bra att veta, hade inte tänkt elda hönsen (främst för grannarnas skull, antar att det kan ryka och lukta??) men däremot är det ju kanon att elda grenar och kvistar! Nu har vi åkt med allt till återvinningen men det känns ju onödigt. Det är ju dessutom kul att elda tycker jag, har nog en liten pyroman inom mig  ;).

Huggorm

• Gäst
Frys hönan/hönorna i en papperspåse och när dagen för soptömning kommer lägger du den i Organiskt avfall. Jag har slängt ett 20 tal slaktkanin/avfall på det viset och de har inte varit några problem. Sålänge de inte legat i solen och jäst ett par dagar resonerade sopgubbarna.

Sopgubbar brukar vara ganska toleranta. En kompis jobbade ett tag med att tömma soptunnor på landet, och på ett ställe var det en gård som hade en såna där stor, fyrkantig tunna som rymmer runt en kubikmeter. Den var mer eller mindre fylld med slaktavfall som legat och jäst i sommarvärmen i flera dagar. Tror han gick med på att tömma det efter diskussion med markägaren, men det var på gränsen  :P

Skytten

• Skåne
Här har sopgubben en automatisk arm på bilen som tar och tömmer tunnan, han sitter kvar i bilen och har därför lite koll på det som finns i tunnan.

Tidigare fick man ställa en eller två burkar öl på tunnlocket, så brukade allt gå bra.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lotus

• Ångermanland
"....... Tidigare fick man ställa en eller två burkar öl på tunnlocket, så brukade allt gå bra.

Bra tips!

Inga-Karin

• Västmanland
Men får man verkligen elda i tunna i tättbebyggt område? Har för mig att man inte får det men det vore ju väldans skönt!

Härikring är vi många som eldar i eller utanför tunna. Ingen har väl direkt bett M&H om lov, bara man håller sig inom eldningssäsong och vi har ju närhet till vatten om det skulle "ta sig" också. Hellre tunna än elda gräs i åbrink resonerar vi.

Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.

Huggorm

• Gäst
Vi eldade upp ett hästkadaver en gång, men det var långt ute på landet. Luktade bränt lik och tog flera dar, men i övrigt gick det fint

Lotus

• Ångermanland
Vi eldade upp ett hästkadaver en gång, men det var långt ute på landet. Luktade bränt lik och tog flera dar, men i övrigt gick det fint

:o ja det låter ju inte som något man gör i villakvarteret direkt. elda en häst. hur sjutton gör man sig av med en sådan annars?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Kadaverhämntning eller gräver ner, med tillstånd från kommun.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Prosit

• Södermanland
Här får man bara elda i tunna två veckor på hösten och två på våren (eller var det en?). Det är eldningsförbud hela året utom just dessa angivna veckor. Något jag accepterar då jag vet att en granne är extremt allergisk mot brandrök.
Har sex hönor i lekstugan mitt i villakvarteren i Stockholm. Har nu äntligen skaffat hund och hönorna har hamnat på undantag.

Inga-Karin

• Västmanland
Här får man bara elda i tunna två veckor på hösten och två på våren (eller var det en?). Det är eldningsförbud hela året utom just dessa angivna veckor. Något jag accepterar då jag vet att en granne är extremt allergisk mot brandrök.

I Vilken kommun bor du?

Helt klart är att vore en granne så hyperreaktiv så skulle vi  givetvis respektera det, men ingen här har antytt något sådant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser