Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dryga ut pelletsen  (läst 2064 gånger)

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Dryga ut pelletsen
« skrivet: 09 feb-09 kl 20:16 »
Har använt havre till att dryga ut pelletsen men tycker att Californian honorna så lätt får hakpåsar av det.. Finns det något annat man kan dryga ut pelletsen med? Råg, vete eller korn?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Dryga ut pelletsen
« Svar #1 skrivet: 09 feb-09 kl 21:57 »
Hej!

1 del Rabbfor 2 delar Korn och 1 del havre.

Beekeepern :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #2 skrivet: 09 feb-09 kl 23:25 »
Ge dom inte vete, då blir påsarna ännu större ;)

Minska ner mer på pelletsen o ge mer hö ist!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

lisalisa

« Svar #3 skrivet: 10 feb-09 kl 09:24 »
Korn

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 10 feb-09 kl 09:30 »
Korn
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 10 feb-09 kl 09:38 »

Nu blev det många bud  ;)
Landsflykting i storstan...

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #6 skrivet: 10 feb-09 kl 09:39 »
Om jag ger korn, ska den vara hel eller krossad?
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 10 feb-09 kl 09:49 »
Om jag ger korn, ska den vara hel eller krossad?
Hel
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

lisalisa

« Svar #8 skrivet: 10 feb-09 kl 10:28 »
krossad eller hel

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 10 feb-09 kl 10:58 »
jag ger mina krossad korn, men bara för att jag ger det till hönorna och ankorna oxå....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 10 feb-09 kl 18:37 »
Mer hö ger mer muskler, pellets är bara ett komplement då olika hö kan ha olika brister. Spannmål bör man inte ge alls om inte kanin är väldigt aktiv, det innehåller mest bara energi.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

klorofyll

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 10 feb-09 kl 21:49 »
Jag fortsätter på Trasselsudds linje: Om man vill minska ner på pelletsen, ge då mindre
av det! Mina kaniner i vila får ytterst lite, det är de växande, dräktiga och digivande som behöver!
Korn ger jag ibland till min häst för att få honom lite "fetare". . .
Tror de små fetthakorna på kaniner blir större av korn med. . .
Pellets innehåller nog allt mer fullvärdigt med allt de nu kan  behöva.
« Senast ändrad: 14 feb-09 kl 13:06 av klorofyll »

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #12 skrivet: 11 feb-09 kl 09:36 »
Jag fortsätter på Trasselsudds linje: Om man vill minska ner på pelletsen, ge då mindre
av det! Mina kaniner i vila får ytterst lite, det är de växande, dräktiga och digivande som behöver!
Korn ger jag ibland till min häst för att få honom lite "fetare". . .
Tror de små fetthakorna på kaniner blir större av korn med. . .
Pellets innehåller nog allt
mer fullvärdigt med allt de nu kan  behöva.

Det funkar tyvärr inte så bra om man håller utställningskaniner, då de måste ha pellets för att uppnå rätt vikt enligt standarden. Mina ungdjur når ändå inte alltid upp till standardens krav. Så att de skulle vara så lätt att bara minska pelletsen stämmer inte.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 11 feb-09 kl 09:48 »
Är överens med bondelinda, även när det gäller högproducerande slaktkaniner kan man få hakpåse trots att de är dräktiga/ med ungar 4 ggr om året. Min erfarenhet är att man tar bort all havre och ersätter den med korn istället för att undvika fler påsar. Sen ska man komma ihåg att har kaninen 1 gång fått hakpåse så försvinner den aldrig igen, likaså är honor mer benägna för hakpåse än hanar eftersom honorna behöver mer depåer att ta ifrån vid digivning etc.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 11 feb-09 kl 09:57 »
Hel havre

Näringsvärde per 100 g 
Energi 1438kJ/343 kcal
Protein 13 g
Kolhydrat 56 g
varav sockerarter  1,3 g
Fett 7 g 
varav mättat  1,2 g 
varav enkelomättat  2,5 g 
varav fleromättat  2,8 g 
Kostfiber 10 g 
Natrium 2 mg 
Järn 5 mg 
Kalium 120 mg 

Helt korn

Näringsvärde per 100 g 
Energi 1367kJ/326 kcal
Protein 9 g
Kolhydrat 64 g
varav sockerarter  0,9 g
Fett 3 g 
varav mättat  0,5 g 
varav enkelomättat  0,3 g 
varav fleromättat  1,4 g 
Kostfiber 11 g 
Natrium 2 mg 
Järn 3 mg 

En viss skillnad  ;)

Källa: www.saltakvarn.se

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 13 feb-09 kl 14:59 »
Det funkar tyvärr inte så bra om man håller utställningskaniner, då de måste ha pellets för att uppnå rätt vikt enligt standarden. Mina ungdjur når ändå inte alltid upp till standardens krav. Så att de skulle vara så lätt att bara minska pelletsen stämmer inte.

Jag har bara sysslat med utställningskaniner och har aldrig gett mina annat än hö, grenar och en mkt begränsad mängd kaninpellets. Det är inte meningen att man ska behöva göda sina kaniner för att de ska komma upp i standardens vikter, kaniner (och alla levande varelser för den delan) mår inte bra att vara överviktiga.  Har man problem med att de är för kantiga, se till att de äter mer hö så att de sätter muskler bättre, kaniner blir normalt inte magra på hö så då kan det vara något annat fel.
Kaniner är mycket dåliga på att tillgodogöra sig protein från födan då processen i tarmsystemet där de gör om vegetabilska proteiner till animalsika proteiner för att kunna ta upp kommer efter platsen där de i huvudsak tar upp dem. Hö innehåller cellulosa, en kolhydrat som tar lång tid att bryta ner, vid nedbrytningen förökar sig mikrober som kaninerna sen får i sig när de sen äter bindtarmsinnehållet, på så vis får de i sig färdiga animaliska proteiner.
Socker och stärkelse som finns mycket i havre och korn går mkt snabbt att bryta ner. Kaniner som inte rör mycket på sig kommer att få överskott av energi som blir till fett.

Jag gav mina kaniner (hermeliner) 0,5 dl pellets/dag, vilket var lite väl i överkant. De fick fri tillgång på hö.
« Senast ändrad: 14 feb-09 kl 22:41 av Trasselsudden »
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #16 skrivet: 13 feb-09 kl 15:13 »
Jag har bara sysslat med utställningskaniner och har aldrig gett mina annat än hö, grenar och en mkt begränsad mängd kaninpellets. Det är inte meningen att man ska behöva göda sina kaniner för att de ska komma upp i standardens vikter, kaniner (och alla levande varelser för den delan) mår inte bra att vara överviktiga.  Har man problem med att de är för kantiga, se till att de äter mer hö så att de sätter muskler bättre, kaniner blir normalt inte magra på hö så då kan det vara något annat fel.
Kaniner är mycket dåliga på att tillgodogöra sig protein från födan då processen i tarmsystemet där de gör om vegetabilska proteiner till animalsika proteiner för att kunna ta upp kommer efter platsen där de i huvudsak tar upp dem. Hö innehåller cellulosa, en kolhydrat som tar lång tid att bryta ner, vid nedbrytningen förökar sig mikrober som kaniner får i sig när de sen äter bindtarmsinnehållet, på så vis får de i sig färdiga animaliska proteiner.
Socker och stärkelse som finns mycket i havre och korn går mkt snabbt att bryta ner. Kaniner som inte rör mycket på sig kommer att få överskott av energi som blir till fett.

Jag gav mina kaniner (hermeliner) 0,5 dl pellets/dag, vilket var lite väl i överkant. De fick fri tillgång på hö.

Jo, men nu pratar vi helt olika raser... Det är stor skillnad på hermelin (max vikt 1,4kg ) och Fransk Vädur som ska väga minst 5,51 kg... Om din hermelin får 0,5 dl per dag på 1,4 kg bör ju en franskvädur få några dl mer... ::)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 13 feb-09 kl 18:43 »
Jo, men nu pratar vi helt olika raser... Det är stor skillnad på hermelin (max vikt 1,4kg ) och Fransk Vädur som ska väga minst 5,51 kg... Om din hermelin får 0,5 dl per dag på 1,4 kg bör ju en franskvädur få några dl mer... ::)

Ja det är klart, det var därför jag skrev att det var hermelin  ;)

klorofyll

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 feb-09 kl 13:14 »
Citat:
Det funkar tyvärr inte så bra om man håller utställningskaniner, då de måste ha pellets för att uppnå rätt vikt enligt standarden. Mina ungdjur når ändå inte alltid upp till standardens krav.

Fråga:
Varför ska du dryga ut pelletsen? För att de blir för feta på pellets och du behöver annat bättre foder så de når rätt vikter?
Enl Trasselsudd är det höet som ger bra muskler, kanske ett hö med bättre näringsvärde
är svaret. Kolla med dem som säljer/köper hästhö av bra kvalite, de har ofta analyser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser