Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkningen...  (läst 15613 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
SV: Märkningen...
« Svar #100 skrivet: 27 mar-09 kl 16:59 »
Jag tror på en enkel lösning, risken är att genbanker slutar om det blir för dyrt att fortsätta.

Sara

Jag ska inte köra mina kaniner till en vet/sövning och riskerar att några dör -det är minst sagt inte lönsamt -men ochså väldigt tråkigt, man vill ju märker dom som är finast som ska gå vidare i avelsarbetet.

Så om det inte bli nån bra lösning så ska jag (visst fortsätter vara med i föreningen och ta kullar) skiter i det att säljer några ungar till liv och snällt äta upp alla själva.

« Senast ändrad: 27 mar-09 kl 18:38 av Angelika »

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #101 skrivet: 27 mar-09 kl 18:03 »
Återigen, det kommer inte bli fråga om veterinärmärkning inom genbanksverksamheten!!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #102 skrivet: 27 mar-09 kl 18:43 »
Återigen, det kommer inte bli fråga om veterinärmärkning inom genbanksverksamheten!!

enda alternativen till tatuering eller chipmärkning som jag hörde det pratas om var beskrivning och foto -vilket ju bara någorlund går med scheckar. Så även bara i min egen besättning kan jag inte ha flera honor som är vildfärgad, järngrå, blå, osv...
Jag ska avvakta vad som händer, men har inte precis jättestora förhoppningar

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 27 mar-09 kl 18:46 »
Så även bara i min egen besättning kan jag inte ha flera honor som är vildfärgad, järngrå, blå, osv...

Om du har honor med likadant utseende i gemensamma hägn blir det problem med identifieringen. Men hålls de separat borde det gå bra att veta vilken som är vem, tycker jag.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #104 skrivet: 27 mar-09 kl 18:53 »
Om du har honor med likadant utseende i gemensamma hägn blir det problem med identifieringen. Men hålls de separat borde det gå bra att veta vilken som är vem, tycker jag.

men då får jag ju aldrig ha kaninvakt, hjälp med att städa burarna eller busiga ungar som "byter ut" djuren för skojs skull...
Då få jag har ett namnsskylt på varje bur och aldrig förväxla nån kanin -dom få inte heller rymma nån gång, och om jag flyttar dom ut till betesburar på sommaren ska namnsskylten snällt följa med alltid...
Det låter iaf inte 100% säkert, men det låter mig iaf fortsätter med att säljer livdjur.

Charlotte

• -
« Svar #105 skrivet: 27 mar-09 kl 19:21 »
 Kaninavelsföreningen har infört ringmärkning, något som är svårt på Gotlänningar eftersom ringen ska sättas på när kaninen är unge och man vet inte riktigt vad det blir för storlek på en vuxen Gotlandskanin...
 Men jag läste en sak jag tyckte var smart på KaninNet: Man kunde ju använda tex Kalkonringar av plast (ni vet dom där som är som spiraler) i olika färger om man har identiskt lika kaniner som man vill ha i grupp, dom ringarna går ju att ta av och på.
 Eftersom man inte ställer ut Gotlänningarna kunde man ju också klippa något hack i pälsen på avelsdjuren om man är osäker på att kunna skilja dom åt och rädd för "saboterande" barn osv.
                                           Mvh
                                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #106 skrivet: 27 mar-09 kl 21:17 »
Med tanke på att kanintänder gnager igenom en 2 tums planka på nolltid så borde inte en irriterande plastring på bakbenet hålla särskilt länge den heller.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

• -
« Svar #107 skrivet: 27 mar-09 kl 21:31 »
Med tanke på att kanintänder gnager igenom en 2 tums planka på nolltid så borde inte en irriterande plastring på bakbenet hålla särskilt länge den heller.
Man vet ju inte förrän man provat ;)
Jag har inte hört att kaninerna skulle försöka gnaga bort de ringar som används i andra länder...
Visserligen är de av metall men skador borde ju uppkomma när de försöker bli av med de irriterande ringarna, kanske dom inte är så irriterande att dom bryr sig nämnvärt?
 Synd att jag gav bort en massa kalkonringar som följde med en kläckare jag köpte, annars hade jag kunnat prova i morgon.
                             Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #108 skrivet: 27 mar-09 kl 22:48 »
Jo,

nu är det snart styrelsemöte och förhoppningsvis har flera inom styrelsen läst med här. Avhoppning av genbanker eller avskräckning av nya entusiaster är nagot som nog alla har tänkt pa och

inte är beskrivning med bara foto säkert. I sa fall behövde vi ja avvakta pälsbyte till vuxenpäls och helst en uppsättning sommar/vinterpäls innan kaninen säljes fran uppfödarens genbank och det är klart olämpligt. Även om alla 100 genbanker hade/använde datorer och digitalkameran vet vi alla hur olika kaniner ser ut i olka  ljussättningar: sol, moln, glödlampa, ljusrör, det gör ju en himla skillnad i pälsfärg.

Chipsmärkning verkar avskräckande för mig personligen, verkar mera som ett operativt ingrepp än tatuering som man nog har vett att inte göra runt lunchtid i augusti eller liknande dumheter. Mina pluttar skakar inte ens med öronen efter tatueringen - det gäller i alla fall nästan alla. Och sedan har jag vissa tillfällen märkt hela kullar rakt över för det händer att slaktkaniner blir salda och djur som jag gärna hade sett i aveln inte hittar nya hem. Goda grytor blir det i alla fall, utan knapriga chips ;-) Och sedan var saken med utbildningen osv.  De flesta som vill startar genbank är ju benägna att kommer igang NU!! och inte efter utrustningen har kommit och evt. betalts ( 2.500 har jag hört för avläsare och 50 kr/chip) och kursen gatts.

Undrar hur manga genbanker skulle lägga ner / inte startas upp med krav pa chipsmärkning eller om de inte kunde fa tag i klart identifierbara kaniner, eller hur manga skulle vaga bara fortsätter tatuera för att ha koll tills nagon myndighet dyker upp i trädgarden - men det finns ingen enkät som kan lista ut sadant. Själv tycker jag ocksa att beskrivning och bild inte räcker till, särskilt för enfärgade kaniner. (Pa tal om färgpennor - funkar rätt bra i öronen men tvättas bort även dem.) Även beskrivning pa intyget är ju rena katastrofen ibland (fick en 'vit' kanin som var brokig och flera brunbrokiga som var tricolor (gul/svart och bla/gul) ) och visst är jag glad för tatuering även när jag sitter och ser tjejerna i kaningrupperna och slipper fanga individuer och avläsa chips för att veta vem av gula kullen är den där speciella damen jeg letar efter.. snackar om stress! 

Vill man har kvar individmärkning för att ha bättre koll pa vilka linjer man har (och det verkar ju viktigt enligt alla erfarenheter)  behövs ett märke pa djuret som helst är synligt med blotta ögat och som korresponderar med ett papper. Visst bygger även den saken pa förtroende men....

Vad som gäller resonemanget med myndigheter tror jag att man har med människor att göra och att det finns en mix av personkemi, personligheter och kommunikationsstil som kan vara bade förödande eller gynsamt.  När förstaelsefragor efter 'snälla, förklara vad du/ni definerar som operativ ingrepp sa jag vet att vi pratar samma sprak' inte fungerar sa funkar kanske i andra ändan 'rent enligt paragraf abc  och lag 123 är det motsägelsefullt enligt det som jag förstar sa förklara för oss om Gotlandskaninen ska bevaras ja/nej. Om ja, lägg inte detta hinder i väg för annars nar ni inte ert mal som vi som Förening/genbank hjälper er med. Är klassificering som keldjur inte frankomligt och tatueringsförbud star sig, och genbanksfolket kan eller vill inte chippa - vilka förslag har NI?  Jag vet inte om beslutsfattarna inom JBV har begripet att Föreningens medlemmar gör ett arbete som JBV säger sig vill ha utförd. Kanske skulle myndigheter tar hänsyn till 'underleverantörarnas' möjligheter?

Äsch, nog tänkt och skrivit ikväll. Jag nattar kaninerna. Kommer det som kommer ska, de finns här i alla fall. Och om om 10 somrar en myndighet letar efter gotlandskaniner eftersom nya systemet har inte funkat - här kommer de att finnas med härstammningsdokumentation och bilder och adresser av köparen. *flinar* Det händer ju att man lär sig av misstag och om det skulle bestämmas att det blir bara fotodokumentation och snack om mormors kaniner som alltid fanns - da är man ju tillbaka till läget Gotlandskaniner hade 1984. Histrien tar ett varv till. Det gör inget. Kaningenerna finns kvar vad än dokumentionen blir. Om fyra Mellerudare är tillräcklig med founders för att vara en lantras, ja da klarar sig Gotlandskaninen i alla fall. De blir inte lättare att sprida de. Men finns det envisa torpare finns dessa kaniner. Statsmakten, Föreningen, Paragrafer, sa länge det finns bra hö och tillräcklig manga intresserade människor har de en bra chans.

God natt.

Januschka

Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #109 skrivet: 02 apr-09 kl 11:50 »
Har nu hört från genbanksansvarig för gotlandskaninen att styrelsen tagit beslut om att omärkta kaniner ska få användas i genbanken.
Kaninerna ska beskrivas noggrant.
Så nu kommer jag att sälja omärkta kaniner eftersom ingen veterinär är villig att söva dom för märkning.

« Senast ändrad: 02 apr-09 kl 12:32 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #110 skrivet: 02 apr-09 kl 12:10 »
Ja det är ju inte helt bra.. det gamla systemet var ju mycket bättre men men.. skönt att beslutet är taget..

Jag kommer fortsätta som förut och dokumentera ungarna med bilder tills de lämnar gården och naturligtvis beskriva noggrannare..
Mer burar måste byggas för att ha full koll på kullarna men det är det värt :)
Älskar gottisarna och tänker inte sluta.. men kommer inte spara avelskaniner som är för lika varandra.. iofs bidrar ju det till bredd och mångfald vilket är positivt.. :)
Jag är glad att jag har ett så stort eget avelsmaterial.. har 8+8 djur varav många med underrepresenterade gener så jag kommer inte behöva köpa in några på ett bra tag..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

louise

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 02 apr-09 kl 13:52 »
Men det beslutet kan inte föreningen ta, jordbruksverket måste godkänna typen av märkning om jag fattat det rätt. Hela vägen har det varit för mycket rykten och för lite detaljerad info från föreningen tycker ju jag.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #112 skrivet: 02 apr-09 kl 15:33 »
I den av jordbruksverket godkända planen står att kaninerna skall märkas med tatuering, så rimligen måste en ny plan in för godkännande. Det torde vara en ren formalitet med tanke på att det är jordbruksverket självt som satt stopp för tatuering som märkmetod.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #113 skrivet: 02 apr-09 kl 15:46 »
Men man måste väl fortfarande få märka kaninerna hos veterinär om man vill? Jag gör hellre det än att försöka hålla koll på olika kaniner enbart på färg och  utseende...

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #114 skrivet: 02 apr-09 kl 15:55 »
Citera
Men man måste väl fortfarande få märka kaninerna hos veterinär om man vill?
Ja om man hittar en villig veterinär.
Det har inte jag gjort.
Trodde jag hade det men veterinären backade ur efter att ha pratat med jordbruksverket.
Veterinären trodde att det skulle gå att få använda endast bedövning men det gick inte jordbruksverket med på. Kaninerna var tvungna att vara sövda och det ville inte denna veterinären (eller någon annan veterinär i mitt område) utföra. Eftersom kaniner löper stor risk att dö under sövning.
Om inte veterinären söver kaninerna riskerar han/hon att mista tillståndet att få vara veterinär.
« Senast ändrad: 02 apr-09 kl 16:02 av LM »
Gotlandskaniner, genbank.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 02 apr-09 kl 16:04 »
Alltså, det måste ju vara höjden av knas när en myndighet av omsorg om djuren stiftar regler om ingrepp som veterinärer, av omsorg om samma djur, vägrar utföra. ::)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #116 skrivet: 02 apr-09 kl 16:10 »
Alltså, det måste ju vara höjden av knas när en myndighet av omsorg om djuren stiftar regler om ingrepp som veterinärer, av omsorg om samma djur, vägrar utföra. ::)

Amen
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #117 skrivet: 02 apr-09 kl 16:41 »
Nån som vet vad straffet skulle bli om man märkte dem som vanligt hemma?

Evendim

• -
« Svar #118 skrivet: 02 apr-09 kl 17:40 »
Alltså..... antingen är jag för trött för att förstå vad som beslutats (eller inte) eller så får jag skylla på att jag är blondin!

HAR föreningen beslutat att omärkta kaniner får användas i genbanken?

Och vad har nu jordbruksverket med det att göra om man nu inte märker kaninerna längre?
Då kan de ju iaf inte säga att man plågar dem ;-)

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #119 skrivet: 02 apr-09 kl 19:21 »
DET FINNS INGET BESLUT OM ATT OMÄRKTA GOTLANDSKANINER FÅR ANVÄNDAS INOM GENBANKSAVELN!!! Varken från föreningens sida eller jordbruksverkets!!! Det finns inget beslut alls!!

Jag var inte med på styrelsemötet men har fått ganska bra info om vad som sades. I dagsläget ligger bollen hos Jordbruksverket, föreningens önskan är denna:
Föreningen vill att kaninen omklassas som jordbruksdjur och då kommer tatuering att vara tillåtet. Under tiden (för det är ett ganska stort beslut som kommer ta tid för myndigheterna att ta) kräver föreningen:
-att vi vill inte befatta oss med veterinärmärkning då vi anser att det inte uppfyller kraven på djurskydd, kaninerna stressas och utsätts dessutom för en livshotande situation.
-att vi under en kortare tid (och det ska vara en kortare tid!) får registrera omärkta kaniner som genbanksdjur, med särskild beskrivning och fotodokumantation. Långsiktigt är detta inte en hållbar lösning.
-att om det inte blir möjligt med tatuering få full ersättning från jordbruksverket för att införskaffa chipmärkningsutrustning och utbildning för genbanksinnehavare.

Att sälja omärkta ungar under tiden rekommenderas inte från föreningens sida. Dessa kaniner är för det första förlorade för genbanksarbetet. För det andra riskerar en population av omärkta gotlandskaniner utanför genbankssystemet att konkurrera med vårat bevarandeintresse. Tänk er att Lisa läser annonser. En säljer gotlandskaniner med intyg för 250kr. En annan säljer gotlandskaniner för 50kr, förvisso utan intyg men Lisa ska ju bara ha dom att kela med så vilka tror ni hon väljer? Efter ett tag kommer Lisa på att hon vill avla på sin kanin, då köper hon inte en annan gotlandskanin o skaffar genbank utan köper vilken kanin som helst. En genbank förlorad.
Ett annat scenario: Ulric blir utsatt för ett attentat och får alla sina kaniner stulna. Kaninerna var genetiskt sett mycket värdefulla och linjer riskerar att dö ut. Vilken tur att han sålde några kaniner med intyg till Linda, nu kan man ändå avla vidare på dessa linjer.

För mig är att hålla genbank för gotlandskanin ett bevarandearbete. Det handlar om att hålla liv i en utdöende kaninras, inte att kränga så många kaninungar som möjligt. Att sälja gotlandskaninungar utan godkänt genbanksintyg är inte bevarandearbete, det är utarmning! Då slaktar jag hellre och säljer ungar med intyg senare när beslut är fattat.

För återigen: DET FINNS INGET BESLUT FATTAT!!!
« Senast ändrad: 02 apr-09 kl 19:45 av humleblomster »
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser