Recept på gädda?

Startat av äppelpaj, 08 Feb-09 kl 18:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

äppelpaj

Citat från: Trollmor skrivet 13 Jun-09 kl 10:35
Då kan jag väl få dem du fångar?  Snälla ...  Tillagade av Äppelpaj ... :P

;D Haha, jovisst!  Inga garantier på att det blir gott bara. Finns ju en anledning till att jag vill ha nya recept :P :D

Trollmor

Jamen ...  Det har Du ju nu!  (Slurp!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

äppelpaj

Strajder

Eftersom jag fick anledning att experimentera med alla gäddorna jag fick i våras så kan jag rekommendera fisksoppa med saffranssmak. Filéa gäddorna (ryggbiten med de Y-formade benen är litet krånglig om man inte är van) och skär bitar.

Det finns ju många varianter på denna typ av fisksoppa men jag göra ungefär så här (beror på vad som finns hemma):

4-5 hg gäddfilé i 2x2 cm stora benfria bita
räkor eller musslor (burk eller fryst är helt OK)
1 burk krossade tomater
1 gul lök finhackad
2-3 dl vitt vin
6 dl fiskbuljong
2 dl matlagningsgrädde
1 påse saffran
färsk fänkål eller blekselleri, finskurna (strimmlade morötter fungerar också)
persilja
salt/peppar

Vi har kommit fram till att just gädda fungerar perfekt till den här sortens fisksoppa eftersom den är ganska fast i konsistensen. Det smakar inte gädda eftersom man inte har med skinn och ben och jag tror att få människor inser att det är en insjöfisk de äter. Som vanligt ska fisken i när det är cirka tio minuter kvar av koktiden och skaldjuren när det är två minuter kvar.

fjällfäll

Citat från: hallstabonden skrivet 12 Jun-09 kl 22:48
Tvi vale säger jag bara!!
Gädda är samt kommer att förbli oätlig,bara lukten av denna fisk får mej att må illa.Hur i hela friden kan ni äta Gädda??
Här i Jämtland har den alltid räknats som skräpfisk,något man inte ens tar i med händerna.Har ni aldrig ätit Öring? eller rödning??
De e fisk de...
Säger det igen,bara lukten av gädda....helt fruktansvärt så den luktar.

hallstabonn

Jag ger Öring, Röding o Harr till katten. Själv köper jag sej från affären. Och jag som bor mitt i Ädelfiskparadiset.

hallstabonden

Citat från: fjällfäll skrivet 07 Jul-09 kl 14:28

Jag ger Öring, Röding o Harr till katten. Själv köper jag sej från affären. Och jag som bor mitt i Ädelfiskparadiset.

Ja även jag kokar öring samt röding till katten,men för det lär du ju inte äta Gädda eller hur!
Sej o torsk äter jag med,riktigt fin fisk men hur i hela friden kan man sätta i sej Gädda??

Trollmor

Citat från: hallstabonden skrivet 07 Jul-09 kl 15:20
... hur i hela friden kan man sätta i sej Gädda??
Med kniv och gaffel.  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tomarc

Min blogg om att komma igång med biodling: http://bibloggen.blogspot.com/

Snåttergården

Gäddfärsbullar mums  :P

Jag äter och  har tillgång till alla möjliga fisksorter men äter mest öring, röding, abborre (byxad) sik, gädda  :) men bor också nära fjällen och framför allt Hornavan (Sveriges djupaste insjö). Tycker alla fiskar är goda  :)

Inte långt till Norge har vi så sej och torsk fiskas det också :)

Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Lillskôrven

När du inte vet om du ska skratta eller gråta: skratta.

Snåttergården

Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

275 Gäster, 2 användare
Kråkan20, Oskar Österholm