Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svart lammkött?  (läst 2549 gånger)

Vilverin

• Skåne
Svart lammkött?
« skrivet: 08 feb-09 kl 08:48 »
Hej
Jo, jag undrar om det här med att sälja lammkött till familj och vänner. Som jag har förstått det som räknas detta som att sälja köttet svart (för att man inte deklarerar det alltså). Men finns det inte nån regel för att man måste tjäna en viss summa på det innan man måste skatta?
Jag är kanske helt ute och cyklar nu, men vill minnas att jag läste något sådant om bioodling i alla fall, att man fick tjäna runt 16 000kr om året på honung och sånt innan det räknades som företag, istället för hobby. Och då behövde man inte deklarera det. Borde det inte vara något liknande med lammkött i så fall? Åtminstone om man bara har några få får...
Är det någon som kan ge besked om detta?
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Svart lammkött?
« Svar #1 skrivet: 08 feb-09 kl 09:05 »
När du slaktar hemma så är det bara för eget bruk, du får varken sälja eller ge bort köttet till vänner och bekanta. Det har inte med skatteregler att göra utan om livsmedelshygien.

Däremot kan du ju slakta med återtag på slakteri och sälja hemma till vänner o bekanta. Jag kan inte hobbyrelgerna, men det kan säkert nån annan svara på!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 feb-09 kl 09:11 »
Verksamhet som är på hobbynivå, är inget företag. Även om det finns små intäkter kan ju hobbyverksamheten totalt vara med ständigt underskott, och skattemyndigheten vill inte att man ska ha momsreturer mm för evigt, och tom diskvalicerar det som företag.

Är syftet med versamheten att tjäna pengar och man går med vinst, ja då är det ett företag, och det spelar mindre roll vem som köper dina produkter.

Sedan finns det när det gäller tjänster lite fler sätt att slippa skatta vid liten verksamhet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Vilverin

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 feb-09 kl 09:38 »
Är det samma regler om jag slaktar hemma, men ändå skickar köttet på kontroll? Får jag ändå inte sälja det eftersom det är hemslaktat?
- Émile Zola

Charlotte

• -
« Svar #4 skrivet: 08 feb-09 kl 10:36 »
Kött man ska sälja måste slaktas och besiktas på godkänt slakteri.
                                        Mvh
                                     Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hustran

« Svar #5 skrivet: 08 feb-09 kl 10:47 »
Man kan väl sälja ett sött levande lamm? Sedan kan man ju hjälpa till att slakta det senare....Bara en tanke.  ;)

carwin

« Svar #6 skrivet: 08 feb-09 kl 12:21 »
Att sälja svart kan tycka kännas bra och verka väldigt smidigt. Men har ni tänkt på att det finns regler av en anledning?

Tänk på alla de som försöker göra rätt för sig (slakta på ett ordentligt slakteri, stycka efter konstens alla regler och sälja vitt) och därför måste ligga på ett högre pris. Det är de som ärligt försöker leva på eller delvis leva på lammen som drabbas av att många säljer svart (med prisdumpning och ojämn konkurrens som följd).

ps. Har än så länge bara hängt med och läst i vissa trådar för att få info, men nu är det väl dags att jag säger något.. ds.

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 feb-09 kl 12:32 »
Det är inte svartförsäljning att förse sin bror eller syster med lite kött, de bör ju naturligtvis veta att det är hemslakt.
Är man helt obekant med verkligheten såsom den sett ut i långa tider, kan man naturligtvis ha synpunkter, ingen ingriper mot att man i denna skala hanterar sitt kött till närstående.

Det finns en lag om att sådana tjänster och varor, som går mellan släkt och vänner inte behöver rapporteras till skatteverket om det understiger 10000:- (nyligen höjt från 1000:-).

Detta är något som har djup tradition, och förekommer ofta.

Att invända eller vilja förbjuda det är som att kräva att man betalar moms på värdet av att man tvättar fruns kläder.
Eller att arbetarskyddet skall fullt ut gälla när man hjälper grannen med veden.

Det får vara måtta på trams och fobier!

carwin

« Svar #8 skrivet: 08 feb-09 kl 12:43 »
Jag säger inget om att slakta ett par tre lamm till sig själv eller sina närmsta vänner/släkt... Men det är tyvärr väldigt många (enl. min uppfattning) som slaktar och säljer samtliga/merparten av sina lamm (och då pratar jag inte om de som har så lite som 2-3 tackor) precis på samma sätt som ett företag med skillnaden att det är slaktat/styckat hemma och helt utan papper.. det medför att det blir förödande konsekvenser för de som verkligen försöker göra allt rätt...

10 000 kr låter ganska mycket, men slår man ut det så är det inte mer än 5 lamm : 5 st a 20 kg a 100kr/kg = 10 000 kr. (Vet att många tar mycket mindre än 100 kr/kg men ska det göras efter regelboken måste tyvärr priset upp i de summorna och därför räknar jag det som värdet på lammköttet.) Dvs. upp till 5 lamm får man sälja till nära vänner/släktingar..eller har jag fel?

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 feb-09 kl 12:48 »
Det är den lilla skalan och på viket sätt man gör det och till vem man säljer eller byter med som inte kan räknas som osunt på något sätt.

Sen om det är svart arbetskraft på byggen och större skala på svartslakt, ja då uppkommer ett konkurrensproblem, och det är inte ett lagligt förfarande.

Det är skillnad att hjälpa grannen med taket och få lite lamm, och i smyg leverera till många i stor skala.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 08 feb-09 kl 12:54 »
Det är inte skatteregler som sätter käppar i hjulet för att sälja en och annan lammskånk till släkten utan EG-förordningar. Personligen tycker jag också att det är lite fånigt men det var det vi valde att gå med i.

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 feb-09 kl 12:57 »
Men vi ska tolka eu-regler som man gör på kontinenten, och inte som vi är vana hemma från storebrorssamhället.
Sunt förnuft går före lag.

Det är inte skatteregler som sätter käppar i hjulet för att sälja en och annan lammskånk till släkten utan EG-förordningar. Personligen tycker jag också att det är lite fånigt men det var det vi valde att gå med i.

carwin

« Svar #12 skrivet: 08 feb-09 kl 13:11 »
Det är den lilla skalan och på viket sätt man gör det och till vem man säljer eller byter med som inte kan räknas som osunt på något sätt.

Sen om det är svart arbetskraft på byggen och större skala på svartslakt, ja då uppkommer ett konkurrensproblem, och det är inte ett lagligt förfarande.

Det är skillnad att hjälpa grannen med taket och få lite lamm, och i smyg leverera till många i stor skala.

Frågan är bara var gränsen går på större skala.... Låt oss säga att det är 25 st som slaktar 25 lamm var och säljer vid sidan av i en kommun (är nog ingen orealistisk summa i en mellanstor kommun i Sverige).. Summan av det är 625 lamm vilket motsvarar hela årskullen för tre fårbönder som har 100 tackor var. För den enskilde som slaktar 25 lamm kanske det inte verkar vara så mycket men för fårbonden som inte får sålt sina lamm är det kanske frågan om lantbruket kan överleva eller inte.

Slaktar man ett par lamm (säg upp till 5-6 st) ser inte jag heller att det medför några problem, precis som när man hjälper grannen med taket.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 08 feb-09 kl 13:16 »
Jovisst men detta är något som alltid kommer att mer eller mindre förekomma, inte bara i denna branch utan det är hantverk av olika slag, som bilreperationer, renoveringar av hus och trädgårdsarbete, i de sistnämnda är det så vanligt att myndigheterna har infört skatteavdrag för att få lite koll på det.

carwin

« Svar #14 skrivet: 08 feb-09 kl 13:27 »
Jovisst men detta är något som alltid kommer att mer eller mindre förekomma, inte bara i denna branch utan det är hantverk av olika slag, som bilreperationer, renoveringar av hus och trädgårdsarbete, i de sistnämnda är det så vanligt att myndigheterna har infört skatteavdrag för att få lite koll på det.

Ja, tyvärr är det ju så. Jag tyckte att det var viktigt att belysa den aspekten på det också då det var så att folk här i forumet nästan uppmanade till att sälja svart (min tolkning). Kanske det kan få några att tänka en gång till innan det säljs svart nästa gång. Även om det alltid kommer att förekomma i någon utsträckning tycker jag det är viktigt att ta upp för att minska ner den utsträckningen så mycket som det går.

Vilverin

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 08 feb-09 kl 13:36 »
Jag tänkte ju nog mest komma billigt undan med julklapparna till släkten... =)
Pappa är styckare, så det är han som sköter både slakt och styckning åt mig, känns onödigt att betala för sånt när han kan göra det gratis. (eller nästan gratis, jag får betala honom i kall öl).
- Émile Zola

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser