Vi har en liten skylt ute vid "stora" vägen. Där står det ägg och den pekar in på vår väg. Borde hänga dit en som det står honung på också, för att vidga köpkretsen. Kan ju berätta att det är EN av grannarna som handlar av oss. De andra kör extra hit för att få goda ägg på frukost bordet. Lite synd tycker jag. Näe, jag tycker det är SKITTRIST. Min mors grannar 20 mil bort, beställer alltid av oss när mamma ska hit eller jag till henne.
Honungen säljer vi mest på marknad, eller via arbetet. Svärmor säljer i sin butik och mor tar med sig till sitt personalrum.
Hälsomyndigheten: Man får lov att sälja egna ägg från dörren, så länge man inte har en "fabrik". Om man har färre än 50 höns får man sälja på marknader, utan att stämpla dem och ha ett sk packeri.
Honungsproduktionen har de ännu inte uppmärksammat så där finns inga direkta föreskrifter mer än sunt bonn förnuft. Vad jag känner till, men det kommer nog snart.
För att inte få skattmasen på halsen?? Jaa, väldigt bra fråga, den har liksom inte kommit upp än. Man får ju trots allt tjäna en del på sk hobbyverksamhet. Dessutom är vi ju två= dubbelt så mycket!
Men! Vi ser till att alltid skriva upp all försäljning, månad och år. Även på marknader så har vi med ett litet kassablock. Skulle vi börja räkna på vad vår lilla gårdsverksamhet kostar oss, så ligger vi nog lugnt till när det gäller inkomsterna!
Hur gör du själv? Eller gör du?