Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite funderingar ....  (läst 1240 gånger)

Vildrosen.

Lite funderingar ....
« skrivet: 07 feb-09 kl 18:19 »
Funderar på lite ting vad det gäller detta med att sälja ting man gör själv ... tex ägg, honung, smycker osv som ni "alla" tillverkar. HUR och VAR och TILL VEM sälger ni alla era saker? Och HUR går ni tillväga för att få sålt era saker - jag tänker på detta med att "klara" sig från tex hälsomyndigheterna och skatteverket ....

Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Pong

SV: Lite funderingar ....
« Svar #1 skrivet: 07 feb-09 kl 21:55 »
Det är fjäderfäna och bina som gör honungen, vill jag påstå.

Vildrosen.

« Svar #2 skrivet: 07 feb-09 kl 22:39 »
*MEGASUCK* jag menar naturligtvis hur ni gör för att SÄLJA era ting, SÅ SOM ägg, honung osv. Inte HUR NI GÖR honungen och äggen......
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Grismormor

• -
« Svar #3 skrivet: 07 feb-09 kl 23:58 »
Vi har en liten skylt ute vid "stora" vägen. Där står det ägg och den pekar in på vår väg. Borde hänga dit en som det står honung på också, för att vidga köpkretsen. Kan ju berätta att det är EN av grannarna som handlar av oss. De andra kör extra hit för att få goda ägg på frukost bordet. Lite synd tycker jag. Näe, jag tycker det är SKITTRIST. Min mors grannar 20 mil bort, beställer alltid av oss när mamma ska hit eller jag till henne.
Honungen säljer vi mest på marknad, eller via arbetet. Svärmor säljer i sin butik och mor tar med sig till sitt personalrum.

Hälsomyndigheten: Man får lov att sälja egna ägg från dörren, så länge man inte har en "fabrik". Om man har färre än 50 höns får man sälja på marknader, utan att stämpla dem och ha ett sk packeri.
Honungsproduktionen har de ännu inte uppmärksammat så där finns inga direkta föreskrifter mer än sunt bonn förnuft. Vad jag känner till, men det kommer nog snart.

För att inte få skattmasen på halsen?? Jaa, väldigt bra fråga, den har liksom inte kommit upp än. Man får ju trots allt tjäna en del på sk hobbyverksamhet. Dessutom är vi ju två= dubbelt så mycket!
Men! Vi ser till att alltid skriva upp all försäljning, månad och år. Även på marknader så har vi med ett litet kassablock. Skulle vi börja räkna på vad vår lilla gårdsverksamhet kostar oss, så ligger vi nog lugnt till när det gäller inkomsterna!

Hur gör du själv? Eller gör du?

Vildrosen.

« Svar #4 skrivet: 08 feb-09 kl 11:25 »
Än så länge så har jag bara några få hönor - så de ägg jag får äter vi själva eller säljer typ till svärmor och 2 på jobbet.

De som gör att jag undrar är att jag har lust att skaffa fler hönor och att skaffa bin. Men jag "oroar" mig för vad jag ska göra med alla ägg och all honung......

Grismormor

• -
« Svar #5 skrivet: 08 feb-09 kl 13:33 »
Det räcker ju att börja med ett eller två bi samhällen, honungen kommer garanterat säljas som smör i solsken till vänner och bekanta. Dessutom så kan man byteshandla med det!! Och ni i familjen kommer att äta garanterat mycket mer än ni gör idag!
Min sambo kan vara lite mer "stordriftsinriktad" än jag.. .en dag kom han med 19!!! nya hönor. :o Fråga mig inte hur det går till, men på nåt sätt lyckas vi bli av med äggen.
Man kan ju sätta upp en lapp på anslagstavlan på konsum/ica, så får folk höra av sig. Det löser sig! Jag vågar nästan lova det!
Om du är med i nån förening så kan du ju fråga dem om nån är intresserad av att köpa ägg. Jag har med mig till mina studiekompisar på universitetet en gång i veckan. I somras så sålde jag på caféet jag jobbade på...
Om ni har nån lanthandel i närheten så kanske de kan tänka sig att sälja åt dig, förutsatt att de inte är några paragrafryttare...

Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 4 användare
Francisbah, javill, Asger, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser