Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kasta ull  (läst 8079 gånger)

Jojje

• Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Kasta ull
« skrivet: 06 feb-09 kl 21:15 »
Höre i dag på dalaradion om en man i Dalarna som hade ett femtiotal får. Han sökte en fårklippningsstol. En anordning som gör det möjligt att kunna stå upprätt när man klipper får.

Nåväl, det var inte om det jag ville fråga.
Han sa att han inte tog tillvara ullen utan kastade den.

Kan någon förklara varför.

Annika Johansson

• Östergötland
SV: Kasta ull
« Svar #1 skrivet: 06 feb-09 kl 21:35 »
 :-[ Jag kastade/brände upp ullen förut, ( nu har jag en kontakt som förhoppningsvis kommer att komma och ta hand om den direkt vid klipptillfället ) då det inte verkar vara så lönsamt att sälja, samt jag inte själv har något intresse av den. Rätta mej gärna om jag har fel ang försäljning!

Annika

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 06 feb-09 kl 21:43 »
Nån större förtjänst på ull är det inte, men visst går det att sälja om det är rätt sorts ull!

Ull från köttraser slängs väl oftast eftersom den inte är lika eftertraktad för hantverk.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 06 feb-09 kl 22:24 »
Man kan väl säga såhär: Finull, Rya och Gotlandsull är hyfsat attraktiv i den ordningen. Finull kan, om man har tur generera 40-50:-/kg.
Men det är ull klippt vid rätt tillfälle, sorterad på rätt sätt och hyfsat ren.

saittam

• Öland
« Svar #4 skrivet: 06 feb-09 kl 22:53 »
jag bränner ochså min ull
Ta det som det kommer det blir aldrig som man tänkt sig.

klorofyll

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 feb-09 kl 10:13 »
Jag har så lite ull än, så jag har sålt lite privat och tovar lite själv.
Men vår fårklippare säger man kan lägga den på gödselhögen, det ska vara bra,
vet inte varför. Nån som vet?

signe

« Svar #6 skrivet: 07 feb-09 kl 10:28 »
Den ull jag inte tar vara på använder jag till bl.a. till att täcka växter med under vintern, att täcka runt växter under sommaren eller att göra reden av till ruvhöns. Gödselmask älskar ull så lägger man den på gödselhögen så kan man plocka mask under efter några veckor. Det är mycket bättre att lägga den på gödselhögen än att elda upp den tycker jag.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 07 feb-09 kl 12:56 »
Man kan väl säga såhär: Finull, Rya och Gotlandsull är hyfsat attraktiv i den ordningen. Finull kan, om man har tur generera 40-50:-/kg.

Birgit
Nu glömde du Leicesterfåren  deras härliga gobelängull brukar också vara attraktiv :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Birgit

« Svar #8 skrivet: 07 feb-09 kl 14:18 »
Helt rätt Rosa :-[

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 07 feb-09 kl 14:53 »
jag såg ett program om husbygge på "discovery travel & living". ett program som visar ovanliga husbyggen i storbritannien. där var det en familj som ville renovera en 1700talslagård och göra villa av det. de ville endast använda miljövänliga material och renovera som man gjorde för gammalt. hur som helst ville de isolera med fårull istället för rockwool. mannen i familjen sa att det är jättesvårt att hitta fårull och om man hittar den blir den jättedyr. kan man inte sälja ullen som isolermaterial? även om man får dåligt betalt så är det väl bättre än att kasta ullen? nu då det är inne att vara miljövänlig bör det väl finnas folk som är intresserade? och när man isolerar med ull spelar det ju ingen roll om den kommer från ett köttfår eller nåt får med mjuk ull?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

poze

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 07 feb-09 kl 14:55 »
När jag är ute och klipper får är det 9 av 10 som slänger ullen, jag försöker få dem att använda den istället.
täcker själv i grönsaksland, jättebra att hålla fukten på plats, ogräs borta och rådjur borta. litet bök att få ut den jämt över stora ytor bara.

så är det någon som vill ha ull så är det bara att höra av sig, har redan börjat klippt för året nu så.
blir hos en gotlandsbesättning nästa, sedan en med några värmlandsfår, finullsbesättning kommer jag till i mars någon gång.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Vildrosen.

« Svar #11 skrivet: 07 feb-09 kl 18:30 »
Jag har tagit tillvara på något av den ull vi får då vi klipper hade tänt att lägga den i gångarna i trädgårdslandet just för att hindra ogräs + att jag tänte använda lite till en ide till hönshuset. Resten vi får bränner vi troligen.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #12 skrivet: 09 feb-09 kl 13:44 »
När jag är ute och klipper får är det 9 av 10 som slänger ullen, jag försöker få dem att använda den istället.

Slänger 10 av 10 Buk och ben Ullen?

Mvh: Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 09 feb-09 kl 14:37 »
Jag tycker att man skulle kunna hitta på någon nytta med den, förutom till gödselstack.  Man kan kanske armera med det när man gjuter sten.  Tova en mössa, det finns säkert en del om man bara tänker efter.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 13 feb-09 kl 11:39 »
Är vikten av fin- och ful-ull samma?

Mvh: Linus
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 13 feb-09 kl 12:03 »
Vi har gjort "katt-kuddar" av vår ull,den var så skräpig och gick inte att ha till nåt annat så vi fyllde potatis säckar i såndär plastnät med ull och gjorde må ull-sängar till stallkatterna lite här och där, mycket uppskattat.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #16 skrivet: 13 feb-09 kl 12:37 »
Hej
Någon av er somkastar ullen som finns på näravstånd till skåne Dalby utanför lund. Vi spinner men har inga egna får stort intresse att få fatt i Leisterull men också annan spinnvänlig ull av intresse.

Inger
IS

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 13 feb-09 kl 15:22 »
Det finns en uppfödare av Värmlänska skogsfår i närheten av Eslöv, värmlandsullen är lätt att arbeta med. Kanske det vore nåt?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 19 feb-09 kl 23:51 »
Är det någon av er som bor nära Jönköping och kan tänka sig att sälja något kilo ull till mig. Ska göra dottern en mössa.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

krylla

• Närke
« Svar #19 skrivet: 09 sep-11 kl 09:19 »
Om man isolerar med ull, ska man göra något så man inte får världens malodling i huset då? Blanda i lite malört, smeta ihop med lera eller annat? Kan man verkligen bara använda ullen som den är?

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare (1 dolda)
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser