Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  alternativ hönsmat.  (läst 18748 gånger)

torpargubbe

• Gäst
alternativ hönsmat.
« skrivet: 06 feb-09 kl 12:52 »
jag tycker det är så tråkigt att ge mina små vänner fabrikstillverkat värpfoder från lantmännen,det är ju inte alltid det blir matrester om man hushåller med resurserna ;) (snåla)  jag funderar på att köpa pasta,ris mm i storpack så billigt som möjligt och ge dom,tankar om detta? måste vara roligare för dom än att ge de vete,havre mm  jag menar ,jag föredrar till lagad mat i stället för att äta allaråvarorna för sig otillagat :) mina blir toookiga när det vankas mackaroner,,,inte lika kul om man serverade vetet för sig äggen för sig ,,ja ni vet vad jag menar,,,  i bland så kan man ju köpa pasta för 2kr halvkilot på öb  borde inte bli så mycket dyrare än värpfoder eller?

Krågedal

• Östergötland
SV: alternativ hönsmat.
« Svar #1 skrivet: 06 feb-09 kl 13:35 »
Jag håller med dig, konstigt att när de får pasta det tar väldigt fort slut men det gör inte maten som är som pellets för dem. :-[ Jag kokar numera alldeles för mycket pasta, när det är färdigt häller jag av vattnet och tar bort en del av det och sköljer i kallt vatten, det håller sig då i flera dagar...Dessutom finns det storförpackningar på pasta i affärerna som Maxi, city gross.m.m ;D ;D jag får  hämta grönsaker, frukt och bröd i från "våran" lokala affär....Men en del av det är så dåligt så jag slänger det direkt i komposten :-[men det jag hämtar är gratis :-[ ;D
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

poze

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 06 feb-09 kl 19:12 »
Mitt argument till att jag inte köper färdigfoder är:

att det består till stor del av vete, varför betala 5-6 gånger mer för gammelt vete
att många av beståndsdelarna är odlade/tillverkade långt bort
att det är dyrt

att köpa ris istället och ha som någon slags bas tycker jag uppfyller alla tre argumenten, gammelt och skalat (så alla nyttigheterna försvunnit) kan inte vara odlat i sverige. och det är relativt dyrt gämnfört vad man får för pengarna i form av energi och näring

pasta, samma som ovan.

man kan odla/fiska/plocka/få all mat från sverige till ett bra pris.
Tips om sådana fodermedel har det skrivit många radmeter om i detta forum, skall bli bra med en wiki så man får det uppradat på ett bra sätt :)

Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 06 feb-09 kl 20:45 »
om ni inte köper fördigfoder, ger ni extra mineraler då? vad för något i så fall?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 06 feb-09 kl 21:02 »
Det är en hel vetenskap att ge rätt foder.
Törs ni mixtra med det ?
Man kan alltid falla tillbaka på hur det var förr.
Nu lever vi ju i nutid.
Jag ger mina färdigfoder.
Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #5 skrivet: 06 feb-09 kl 21:07 »
Jag tänker som Lycka, jag vågar inte, även om jag skulle vilja, blanda eget hönsfoder, jag skulle oroa mig för att de inte får i sig allt det som de måste ha, som mineraler och vitaminer och sånt.

Mina skulle säkert hellre äta makaroner bara, än att äta hönsfoder, men jag kan inte tänka mig att allt de behöver få i sig finns i makaroner.

Jag låter dem givetvis få matrester också, men färdigfoder, snäckskal, havre, lite vete, lite majs är basen.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

kattensixten

« Svar #6 skrivet: 06 feb-09 kl 22:51 »
Jag har haft frigående höns och dom gör ju inget annat än letar mat hela dagarna, mask, insekter och möss om dom kommer åt.
Det måste ju innehålla massa näring i det. Jag ska skaffa höns till sommaren igen och det här är ju verkligen värt att fundera på.
Mina katter var livrädda för hönsen dom var helt övertygade om att dom  gärna skulle sätta i sig en katt bara dom kom åt  ;D ,
Mina höns fick då köpefoder och matrester och annat dom behövde oxå. Dom levde och var lyckliga tills mården kom och tog dom allihopa utom min dotters höna Barbro.  :'(

En del har tusen skäl till varför de inte kan göra det de vill göra.
När allt de behöver är ETT skäl, till varför de kan göra det.
 (sagt av en teckenspråkslärare)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 07 feb-09 kl 11:01 »
Vill man ha bra djur dels att avla på och friska och motståndskraftiga ,
så behövs det bra foder.
För att få det, så lär man nog vara utbildad.
Sen att ha frigående höns är väl toppen,
men de måste även ha riktigt foder.
Hedemorahöns

fräsen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 feb-09 kl 12:28 »
Mina pullor får helhavre, krossadkorn, snäckskal och matrester. Och så allt de pickar i sig för egen näbb ute i det fria.
Jag gillar inte det här med färdigblandade grejer varken till djuren eller oss själva, jag vill kunna se vad det är för nåt i maten.
iaf verkar pullorna må oförskämt bra. Fina i fjäderdräkten och värper bra.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 07 feb-09 kl 13:01 »
inga mineraler och vitaminer?
Hedemorahöns

fräsen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 feb-09 kl 14:08 »
eftersom de får en varierad kost så tror jag inte de behöver ngt extra tillskott.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 07 feb-09 kl 15:28 »
Ja det är ju det som är så svårt
får de i sig det, som de behöver ??
Hedemorahöns

torpargubbe

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 feb-09 kl 15:36 »
sen ser man bilder från andra länder,,,, hönsen går på soptippar utan den minsta gröna stå ::)  men lever det gör dom.

Strajder

• Aspegården
« Svar #13 skrivet: 07 feb-09 kl 15:51 »
jag funderar på att köpa pasta,ris mm i storpack så billigt som möjligt och ge dom,tankar om detta?
Pasta och skalat/polerat ris innehåller nästan bara kolhydrater. Höns har mycket stort behov av högvärdiga proteiner som inte finns i den typen av foder. Havre och vete innehåller båda en hel del protein. Att ge den typ av kost som du beskriver är ungefär lika nyttigt som det är för mig att äta pizza och pommes.

Weasel

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 08 feb-09 kl 20:42 »
sen ser man bilder från andra länder,,,, hönsen går på soptippar utan den minsta gröna stå ::)  men lever det gör dom.

Jag vill inte att mina bara ska leva, jag vill att de ska vara friska och må bra också.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Ada

« Svar #15 skrivet: 22 feb-09 kl 19:53 »
Hej på er alla hönsfantaster!
Eftersom jag tycker att mina höns äter det köpta färdigblandade fodret dåligt,
har jag letat på nätet efter ett alternativt foder.
Googlade och fann Stackmurs gård. På den sidan fanns en utförlig beskrivning på
hur man själv kunde blanda till ett smakligt och näringsrikt foder till sina
höns och kycklingar. Där fanns också en hel del annat för oss hönsintresserade att läsa.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 23 feb-09 kl 10:43 »
Vad trevligt att du har hittat det.
Jag brukar hänvisa till hennes sida.
Det finns en genbank som jag vet följer Kickis råd,
 med mycket bra resultat.
Jag provade ett tag.
Det tog tid och eftersom jag har ett jobb som suger musten ur mig
återgick jag till färdigfoder + lite annat som jag får på jobbet.
Jag tycker att du ska prova.
Vilken sorts höns har du ???
Hedemorahöns

Ada

« Svar #17 skrivet: 23 feb-09 kl 12:36 »
 Hej!
Jag har Åsbohöns. Tio hönor och en tupp. Jag har haft höns i ca. fem år och är genbanksansluten.
Jag tycker om att se mina höns gå fritt och söka sin föda på favoritställena. Tyvärr har duvhöken varit framme och tagit
höns ch tuppar vid flera tillfällen,  men nu har jag tillverkat en fågelsrämma som jag hoppas ska göra nytta.
Jag har en hönsgård med nättak som de får vara i när jag inte är hemma, men friheten att gå vart de vill tycker jag de ska ha.

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 24 feb-09 kl 21:09 »
Färdigmat är utvecklat för rationell drift!
Alla djur (inklusive människa) behöver inte färdigmat av det resonemanget att "man vill ju väl".

Färdigmat marknadsförs till icke industriell uppfödning med skrämsel för mineralbrist felnäring mm.
Varför är det färdigmat till katter, hundar, kaniner, höns och spädbarn.
Varför tror alla att vanlig mat inte räcker till människa? och att man måste ha allehanda tillskott även om man inte har särskillda behov?

Skälen kan vara allt ifrån bekvämlighet till att man inte har möjlighet att använda  hemlagad mat, eller att man fallit för påverkan och inte våga annat.

Näringen i färdigmat kan visst vara komplett, men är det inte enahanda?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Attes matte

• Jämtland
« Svar #19 skrivet: 24 feb-09 kl 23:23 »
"Allt din hund behöver!" Ge absolut inget annat än "Xxx" torrfoder! Då kan den exakt uträknade balansen rubbas och hunden kommer att DÖÖÖÖ!!!  ::)  Hur många gånger har vi hört det... Märkligt att hundarna har överlevt så länge utan torrfodrens magiska gåva...  ::)
Och samma sak till barn... Helt galet... Varför lät vi det gå så långt?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser