Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klo klippning på egen hand  (läst 1243 gånger)

Slättahultarn

Klo klippning på egen hand
« skrivet: 06 feb-09 kl 09:44 »
Man har ju lite funderingar på att starta kaninproduktion.
Då dyker det upp frågor ibland t.ex hur klipper man klorna på dom alldeles själv tycker det är bökigt att göra det när man är två med en bångstyrig kanin. Är det någon som har några knep?

Dandelia

• Gäst
SV: Klo klippning på egen hand
« Svar #1 skrivet: 06 feb-09 kl 11:11 »
Ett fast grepp så kaninen känner att det inte är nån idé att bråka. En del lägger djuren raklånga på rygg, då ska dom gå in i nån sorts dvala och bli lätthanterade. Jag har provat det, funkar faktiskt men det händer att dom får för sej att "vakna" mitt i alltihop. Är man inte beredd då så smiter dom rackarna ::)

/Dandelia

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #2 skrivet: 06 feb-09 kl 12:03 »
Jag brukar alltid klippa själv, även mindre hanterade kaniner. Aldrig några problem, tålamod och lugn så fixar man det!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 06 feb-09 kl 12:56 »
Jag klipper själv. Lägger dem på rygg i knät och tycker det fungerar ypperligt. Iofs kan de sprätta till och smita, men jag sitter på golvet i ladugården, så då gör det inte så mycket.  :)
Landsflykting i storstan...

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #4 skrivet: 06 feb-09 kl 14:52 »
Jag klipper alltid själv.
Jag lägger de på rygg över vänster lår, och klämmer fast öronen under vänster arm.
De flesta ligger still där.

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 06 feb-09 kl 15:11 »
Jag har ibland satt kaninen på ett bord och lyft upp varje tass genom att sätta ett par fingrar under själva trampdynan och sen klippt. Funkar bra på en del kaniner tycker jag. Inget sprattel och klösmärken på kloklipparen.

Slättahultarn

« Svar #6 skrivet: 06 feb-09 kl 15:48 »
Bra mycket bra många tips. Får försöka testa några och se vilka som funkar bäst

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 06 feb-09 kl 16:07 »
Jag brukar lägga dem på rygg i knäet med bakbenen mot mig, där ligger de helt snällt medan jag klipper klorna i godan ro. Men ja, man får vara beredd för det kan hända att de plötsligt flyger upp. Sen säger vissa att de kan få svårt att andas i det läget, vet inte hur sant det är, men jag brukar inte ha dem liggande så så länge.
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #8 skrivet: 06 feb-09 kl 18:51 »
jag lägger oxå mina på rygg i käet, en av hanarna somnade ena gånen. men en ilsken hona sparkade till och med hjälp av klotången så gav hon mig en sprucken läpp.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 07 feb-09 kl 09:55 »
Längst ner på sidan http://www.klockarenskaningard.se/info.htm finns en bild på mig och hur jag gör för att klippa. På större kaniner lägger jag bakbenen vid fötterna för att inte riskera utlösta ögon om de får för sig att spritta iväg. Tar man det bara lugnt när man lägger ner kaninen så hamnar den snart i trance eftersom dess balanssinne inte fattar vad "upp och ner" är och på så vis ligger den stilla länge.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #10 skrivet: 19 feb-09 kl 07:39 »
Jag lägger kaninerna på rygg i knäet, det går bra på alla utom min stora hane. Eftre ett antal rivsår i ansiktet efter hans baktassar så har jag börjat med att sno in honom i en handduk innan jag vänder på honom och så plockar jag bara fram den tass som ska klippas. Han blir skitsur, men det funkar :P

Stadlantisen

« Svar #11 skrivet: 19 feb-09 kl 11:23 »
Ja, på rygg är bäst. Och att sitta ganska lågt, på en låg pall eller på golvet så att det inte gör illa sig ifall de hoppar iväg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser