Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför tuggar min get fradga?  (läst 3221 gånger)

nemerina

Varför tuggar min get fradga?
« skrivet: 05 feb-09 kl 16:21 »
 :(
Min get tuggar fradga och ser hängig ut Hon har killingar i magen Är detta normalt eller ska jag göra något för att hjälpa henne?
Tacksam för snabba svar från er med mer erfarenhet
Håll reda på lagar och regler så att du vet vad du bryter mot

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Varför tuggar min get fradga?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-09 kl 16:30 »
Har hon nog med mineraler?

nemerina

« Svar #2 skrivet: 05 feb-09 kl 16:37 »
Om du menar saltsten så har hon det Tänker du på selen har hon inte fått något Är det något jag ska skaffa akut?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 05 feb-09 kl 17:00 »
Jag är ingen expert, men jag tänkte mest på kalken. Jag strör Effekt mineraler över havren under graviditet och mjölkperioden.

Veterinären kan nog avgöra om hon har kalkbrist. Ibland måste man ge det akut intravenöst. Beror på hur svårt det ser ut.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 feb-09 kl 17:00 »
Om det uppkom plötsligt skulle jag skarpt misstänka att hon satt i halsen! O då brådskar det nu!!!!!!!!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 05 feb-09 kl 17:06 »
Jepp håller med Frances, antingen sitter nåt i  halsen eller så har hon ätit nåt hon inte tål typ..
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

nemerina

« Svar #6 skrivet: 05 feb-09 kl 17:24 »
tack för tips och råd Jag har varit ute och känt igenom henne Nu jobbar jag på att kolla halsen
Hej då och tack

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 05 feb-09 kl 17:30 »
Jag skulle nog kolla både och i så fall. För är det akut kalkbrist kan det gå fort med. Svårt att avgöra i skrift på ett forum, men då geten inte verkar hosta eller klökas akut, så faller mina tankar på kalkbrist.

ninna b

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 05 feb-09 kl 19:19 »
Har geten fått i sig något att äta som hon inte är van vid...? Är hon svullen i vommen...?

nemerina

« Svar #9 skrivet: 05 feb-09 kl 20:48 »
 :)Hej alla snälla rådgivare Det satt en grenbit i halsen och jag lyckades dra loss den Vilken tur att detta hände så kan jag se till att hon inte lider av kalkbrist heller Jag var ett tag rädd att hon mumsat för mycket av rhododendron på en av smitningarna i går Jag vet inte hur farligt det är
Vad underbart att kunna få så många synpunkter på så kort tid
Hoppas ni får en trevlig kväll/god natt

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 05 feb-09 kl 21:09 »
rhododendron kan vara livshotande för en liten get och de bör hållas långt ifrån dessa buskar. Om de blir förgiftade börjar de med att spy upp en grön sörja som luktar avskyvärt, då e goda råd dyra. Ta genast bort all mat och ge geten en cocktail av ljummet te, socker och jäst. Försök få i geten 1 liter av detta. Oftast dricker de själv för det är gott. Och sen är det bara att avvakta.

Men ett tips är att gräva upp buskarna för de kommer inte ge fanken i dem nu när de hittat dem :-\

Skönt att det var ett relativt lättlöst problem :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser