Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken kaninras skall jag skaffa för både kel och slakt?  (läst 3712 gånger)

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
Funderar på att skaffa två kaniner, som barnen skall få gulla med, och jag skall äta ungarna. Har blivit himla sugen på Gotlandskaninen, dom verkar inte så krävande, plus att det är trevligt med olika färgteckningar. Idealet hade nog varit att ha hona - Gotland, hane - FV, men har förstått av tidigare inlägg att det inte är så bra att para stor hane med mindre hona. Så, finns det Gotlandskaniner modell större (det skall ju vara lite mat på dom), står ju att dom kan variera i storlek? Eller skal man ha en FV-hona och Gotlands-hane eller bara en ras. Annan ras? Var lite sugen på Mellerudskaninen då jag inte bor långt därifrån, men dom hade ju lite tråkiga teckningar. (Svartvita el albino).
Här vill vi både ha gulliga kaniner, och fina slaktkroppar.

skogstrolla

• Jämtland
SV: Vilken kaninras skall jag skaffa för både kel och slakt?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-09 kl 10:12 »
Vad jag vet så blir de ganska rejält med mat på gottisarna.
Och dom är duktiga mödrar.
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 05 feb-09 kl 10:21 »
Funderar på att skaffa två kaniner, som barnen skall få gulla med, och jag skall äta ungarna. Har blivit himla sugen på Gotlandskaninen, dom verkar inte så krävande, plus att det är trevligt med olika färgteckningar. Idealet hade nog varit att ha hona - Gotland, hane - FV, men har förstått av tidigare inlägg att det inte är så bra att para stor hane med mindre hona. Så, finns det Gotlandskaniner modell större (det skall ju vara lite mat på dom), står ju att dom kan variera i storlek? Eller skal man ha en FV-hona och Gotlands-hane eller bara en ras. Annan ras? Var lite sugen på Mellerudskaninen då jag inte bor långt därifrån, men dom hade ju lite tråkiga teckningar. (Svartvita el albino).
Här vill vi både ha gulliga kaniner, och fina slaktkroppar.

Då har du nog läst fel, det finns inget som hindrar att man parar en mindre hona med en större hane. Honans kropp anpassar sig efter ungarnas storlek vilket resulterar i 1-2 ungar mindre per kull bara.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Harvey

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 05 feb-09 kl 10:45 »
Njä, inte läst fel, men åsikterna verkar ju gå isär väldigt mycket  :-\
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=31537.0
Jag tycker som vissa som skrev, Gotlandskaninen skall ju vara en bra mor, +inte så krävande med kost osv, FV är det ju lite mera mat på.
Kanske en stor Gottis och en mindre FV... ??? Hur man nu hittar den rätta storleken är ju en annan fråga.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 05 feb-09 kl 11:15 »
Jag har parat min ganska så lilla gotlandshona med både FV och Blå wiener och det har då gått jättebra. Hon är verkligen en supermamma!  :-*
Personligen så gillade jag inte slaktkropparna så jättemycket på FV-korsningarna. Dom var jättelånga och inte så kompakta som jag vill ha dom. Det var en väldig skillnad när jag slaktade en FV-korsning och en bw samtidigt och dom hängde bredvid varandra.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Harvey

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 05 feb-09 kl 11:40 »
Vad vägde korsningskropparna ungefär?

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 05 feb-09 kl 11:52 »
Då har du nog läst fel, det finns inget som hindrar att man parar en mindre hona med en större hane. Honans kropp anpassar sig efter ungarnas storlek vilket resulterar i 1-2 ungar mindre per kull bara.

Du menar att ungarna storlek anpassar sig efter honans kropp  ;) Hade sett kul ut annars  :D
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 05 feb-09 kl 11:53 »
Njä, inte läst fel, men åsikterna verkar ju gå isär väldigt mycket  :-\
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=31537.0
Jag tycker som vissa som skrev, Gotlandskaninen skall ju vara en bra mor, +inte så krävande med kost osv, FV är det ju lite mera mat på.
Kanske en stor Gottis och en mindre FV... ??? Hur man nu hittar den rätta storleken är ju en annan fråga.

Jo de går väldigt isär. Jag var inte överens i den tråden heller. Jag har själv provat att korsa liten hona med stor hane och det har aldrig varit problem. Sen har jag vänt på det och använt samma raser fast motsats, stor hona liten hane, tillväxten på ungarna blir densamma, det blir dock fler ungar i sistnämda alternativet.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 05 feb-09 kl 11:57 »
Du menar att ungarna storlek anpassar sig efter honans kropp  ;) Hade sett kul ut annars  :D
Ja, precis som det gör hos människan när hon får tvillingar. Och förutsatt att det inte är nåt fel på honans kropp så anpassar hon mjölkmängden efter behovet och antal ungar. Får honan bara rätt mängd mat och näring så fixar deras kroppar resten.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 05 feb-09 kl 12:15 »
Vad vägde korsningskropparna ungefär?

Dom växte lite långsamt förmodligen pga coccidios men när dom var urtagna och klar för frysen så låg dom på ca 1,4 kilo efter 6 månader.

/Sara

Harvey

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 05 feb-09 kl 12:28 »
Men det är väl lite mer än en renrasig Gotlandskanin eller?
Vad tycker ni talar för och emot olika raser då, det måste ju finnas fler alt. än dom två jag har hittat. Kraven är egentligen: Söta, inte för gigatiska, inte för små. Om dom är lugna är ju en fördel också när barn och även jag skall handskas med stora kaniner.

En fråga om slakt. Skulle ni säga att jag (normalbyggd kärring) kan slå ihjäl dom själv (gubben är mycket blödig...) och är det lätt att lära sig slakta. (Min far har fött upp FV, men då han bor utomlands kan det dröja innan han kan visa mig  ;) hade varit praktiskt annars)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 05 feb-09 kl 12:39 »
Jag har inte slaktat nån renrasig gotlänning, så jag har lite dålig koll på hur stora dom är. Jag vet däremot att dom växer långsammare än"produktions"-raserna, så det tar lite längre tid för dom att nå en bra slaktvikt.
Gotlänningarna (i alla fall dom jag har) är inte keliga och gosiga direkt, och absolut inte lugna. Det är pigga, alerta och väldigt nyfikna kaniner. Men ack så fina...  :-*
Jag har valt att gå över till att ha en bw-hane istället för fv mest för pälsens skull faktiskt. Bw har tjock härlig päls, medans fv-pälsen är en aning tunn och flygig.

/Sara

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 05 feb-09 kl 12:43 »
Men det är väl lite mer än en renrasig Gotlandskanin eller?

Ungefär som en gotlandskanin på 6 månader  ;)

Om jag vore dig skulle jag skaffa ett avelspar FV och ett gotland, så är det bara att prova sig fram vad ni trivs bäst med.

En fråga om slakt. Skulle ni säga att jag (normalbyggd kärring) kan slå ihjäl dom själv (gubben är mycket blödig...) och är det lätt att lära sig slakta. (Min far har fött upp FV, men då han bor utomlands kan det dröja innan han kan visa mig  ;) hade varit praktiskt annars)

Japp! Det klarar du nog galant. Situationen är densamma här, det är jag som får slakta.

Landsflykting i storstan...

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #13 skrivet: 05 feb-09 kl 16:54 »
Jag skulle antingen skaffa två gottisar och hålla genbank för dom, eller så skulle jag skaffa en FV-hona och en gottishane. Kaninerna skulle ju även vara till sällskap, Fransk vädur är i regel lugnare i temperamentet än gotlandskaniner, och hanar är lugnare än honor. Bland mina gotlandskaniner är hanarna klart lugnast o keligast. Då borde kombon FV-hona och gottishane bli "bättre" kelkaniner än FV-hane och gottishona. Plus att ungarna kommer växa sig stora och fina ;)
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Harvey

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 05 feb-09 kl 17:08 »
Jag skulle antingen skaffa två gottisar och hålla genbank för dom, eller så skulle jag skaffa en FV-hona och en gottishane. Kaninerna skulle ju även vara till sällskap, Fransk vädur är i regel lugnare i temperamentet än gotlandskaniner, och hanar är lugnare än honor. Bland mina gotlandskaniner är hanarna klart lugnast o keligast. Då borde kombon FV-hona och gottishane bli "bättre" kelkaniner än FV-hane och gottishona. Plus att ungarna kommer växa sig stora och fina ;)
Låter som ett bra tänk. Frågade barnen och visade bilder, min dotter tyckte att dom med hängande öron var FULA medans min son tyckte dom var så söta så. Jag tror inte jag vill ha mer än två tillatt börja med, det blir mycket med hagar och burar osv, får se först hur jag klarar av att slakta och hur mycket vi äter, kanske blir det fler senare, fast först två kaniner och så tror jag HÖNS.
Är det ok att ha kaniner och hönor i samma stall (men inte i samma inhägnad)?

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
« Svar #15 skrivet: 05 feb-09 kl 17:21 »
Instämmer! Alla gottishanar vi haft har varit riktiga gosegrisar medan honorna inte är ett dyft intresserade av att sitta och bli kelade med.

Dandelia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 feb-09 kl 20:24 »
Här finns en fransk vädurshane som passar era önskemål! Lugn, snäll och gosig! 8) Barn gör han också och han kan uppvakta såväl stora som små honor utan problem. Hör gärna av dej om det är intressant.

Jag gillar fv och saknar fortfarande min hona Emma som avlivades hemma pga cancer. Hon kom fram och nospussades redan på vägen hem från förra ägaren :-* Inga problem med att anpassa sej till nytt hem och nya människor, där inte!

Hanen jag köpte vid samma tillfälle var också en perfekt fv, stor och lugn och skön på alla vis! Jag rekommenderar rasen varmt! Men var noga med val av djur, lynnesfel förekommer och det är inte skoj när en så stor kanin bits och är elak. Efter Emmas död råkade jag ut för en sån hona och blev grymt besviken! Hon var inte alls den kompis jag ville ha.

Annars är fv härliga att ha att göra med. Dom äter mycket men ger gott resultat i frysen. Kropparna är lätta att flå. Jag föreslår en fv-hona och en mindre, mer snabbväxande hane, t ex nya zealand, californian. Dom gottisblandisar vi har kvar är alla mycket alerta, framåt och har egna personligheter men är inte alls keliga och vill sköta sej själva. Som kelkanin tycker inte jag att dom passar alls! Men jag har ingen erfarenhet av renrasiga gottisar, obs!

Välj en kaninras som passar dej och din familj till storlek och lynne så ordnar sej resten! Kaniner är inte särskilt komplicerade och blir familjemedlemmar utan problem. Det är roligt med kaniner och dom smakar otroligt gott! ;D

/Dandelia

Harvey

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 05 feb-09 kl 20:36 »
Tack för erbjudandet, mitt största problem just nu är att hitta några FV överhuvudtaget i närheten, finns inga uppfödare i uppfödarlistorna och hittar inget när jag googlar. Får hålla utkik på blocket osv, men än har jag bara lagt fram förslaget för gubben utan någon större kommentar... Måste skaffa/bygga burar osv oxå, men skall jag ha iår så skall jag ha snart.
Förresten, ni som har hundar och smådjur, kan man vänja hundarna vid kaniner och höns? Jag har inga jakthundar men en GD o en Gårdshund, vill ju inte att kaninerna blir uppätna.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #18 skrivet: 05 feb-09 kl 20:44 »
Ang. "gotlänningar" och "kel":
Jag har tre av varje kön.
Två av hanarna är jättekeliga, den tredje är inte intresserad.
En av honorna är jättekelig, de andra två är inte intresserade.
Ang. höns och kaniner tillsammans:
Jag skulle inte rekommendera det eftersom höns dammar otroligt mycket och jag tror inte att det skulle vara bra för kaninernas luftvägar.
Gotlandskaniner, genbank.

Karju

• Närke
« Svar #19 skrivet: 05 feb-09 kl 21:53 »
Vår Lab blev väldigt uppspelt och skulle jaga hönsen i början men hon fick ligga "plats" utanför hönsgården då och då under en vecka ungefär och sen blev de tråkiga och idag går hon och strosar fritt bland dem. Hon har tyvärr upptäckt att de lämnar godsaker här och där - Labbar är gluppna :P
Dvärgkaninerna har hon svårare att inte jaga, fast det är inomhus! I sommarburen utomhus bryr hon sig inte om dem.
Man med fru och tre barn som enligt vissa bor mitt ute i ingenstans. Har hund, katter, kaniner och höns.....än så länge!

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 1 användare
Renevatio1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser