Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vattenautomat-nån som testat?  (läst 6179 gånger)

sallyomolly

• Gäst
vattenautomat-nån som testat?
« skrivet: 05 feb-09 kl 07:40 »

poze

• Östergötland
SV: vattenautomat-nån som testat?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-09 kl 07:51 »
den ser ut att kunna välta om man inte gör något åt det..
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 feb-09 kl 09:08 »
Jag beställde några så jag återkommer om det.

40+

• Våran "lilla" Ida
« Svar #3 skrivet: 05 feb-09 kl 09:18 »
Vad kostar dom ?
Nybliven gårdsägare

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 feb-09 kl 10:09 »
3 euro

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 05 feb-09 kl 10:20 »
Jag hade mina första höns för 50 år sen, och till de små daggamla hade jag ett tefat med ett uppochnervänt glas och en tändsticka som glipa.

Till de större en gammal bakform i metall och en drickaflaska på fem liter, som satt fast i väggen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Helle-Mari

• -
« Svar #6 skrivet: 05 feb-09 kl 11:55 »
Nej jag har inte testat nån sån, kul att höra om det gick bra.
Jag har såna här i hönshuset:

Taggis

• vänner
« Svar #7 skrivet: 05 feb-09 kl 12:41 »
Tycker det var smart ,såna vill jag oxå ha ! Finns dom inte att beställa i sverige? Vet att det finns såna fast som hänger på väggen el staket .
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

CatrinPlommon

• singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
« Svar #8 skrivet: 05 feb-09 kl 14:48 »
en liknande har jag till mina kaniner! det var reklam ifrån Doggy som dom delade ut på Granngården. Himla smidig konstruktion!
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 05 feb-09 kl 16:34 »
Kul att sen  gt nytt
Hedemorahöns

hönsgalen

« Svar #10 skrivet: 08 feb-09 kl 03:51 »
tyckte också dom såg bra ut
så jag betällde några
matautomaterna var ju inte dyra heller
så jag tog några såna med
frakten på 15e kan man ju inte heller klaga på
tack för tipset

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 19 apr-09 kl 08:12 »
Jag hade tidigare vattenautomaten hängande till mina Lohmanhönor,men dessa virrpannor gjorde inget annat än for i kring vattenautomaten så det skvätte ut i spånet och det blev blött och sörjigt ganska omgående.I hopp om förbättring,satte jag in en personbilsfälg som jag ställde vattenautomaten på.Jag trodde då i min enfald att jag då skulle vara av med problemet.Men icke sa nicke.De blöter fortfarande ner lika mycket som förut trots att de inte välter ut vattenautomaten utan den står stadigt på fälgen.

Det är bara hos denna grupp med höns som detta fenomen existerar.Har ni tips på andra lösningar?

Helle-Mari

• -
« Svar #12 skrivet: 19 apr-09 kl 15:53 »
Ja mina är ochså duktiga på att slaska men sen jag satt in dessa automater så tycker jag det går bra.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 22 apr-09 kl 19:55 »
Vad kostar dyligt?
Hedemorahöns

Dobermann

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 22 apr-09 kl 21:37 »
LOHMANN VATTENAUTOMAT
Nr. 266
Lohmann - En stark och robust vattenautomat som tål ett vattentryck på max 3 bar. Anslut med en 1/2" vattenslang.
Höjd: 35 cm, Diam: 38 cm.  Pris:374:-

På gården finns Fru,2 pojkar,1 westi,,2 Katter,3Tuppar,ca 130brun Lohmann höns,mm mm

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #15 skrivet: 22 apr-09 kl 21:43 »
Fylls den på automatiskt alltså? Vad praktiskt! Fast jag känner att jag vill göra rent mina när jag fyller på dem, det hamnar ju alltid spån och mat och lite fjädrar och ibland till och med en bajs i vattnet.

Kan ni förstå förresten varför det alltid ligger snäckskal i vår vattenautomat? Det är åtminstone en meter eller mer mellan automaten med snäckskal och vattenautomaten. Bär de snäckskal i munnen och lägger i vattnet? Och varför?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #16 skrivet: 22 apr-09 kl 22:26 »
Kan ni förstå förresten varför det alltid ligger snäckskal i vår vattenautomat? Det är åtminstone en meter eller mer mellan automaten med snäckskal och vattenautomaten. Bär de snäckskal i munnen och lägger i vattnet? Och varför?

De kanske ställer sig och sprätter i snäckskalsautomaten?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Vildrosen.

« Svar #17 skrivet: 23 apr-09 kl 04:17 »
Jag har en "vanlig" vatten-mojäng jag köpt på lantmännen. Det är ett rött fat och en vit behållare för vattnet, man fyller på vatten, sätter på fatet och vänder hela klabbet upp-ner.
Först hade jag den stående på golvet -> alltid vält. Satte den på ett "betong-bricka" som jag gjort -> massor av skit i vattnet. Så hängde jag upp den -> alltid vält. MEGASUCK!  ;) Tills jag kom på att sätta en väggfast hylla en bit upp i hörnet av huset -> där står den ifred, det blir inte mycket skit i den och de dricker vattent (det försvinner i varje fall)

Det är väl det som är utmaningen - att vara smartare än hönorna  ;)
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 23 apr-09 kl 07:37 »
Vildrosen,det låter som ett bra alternativ.Har även sett att det finns de som använder pet flaskor som hänges på utsidan nätet,med någon grej som man skruvar fast på halsen på flaskan och hänger den upp och ner på utsidan nätet.Men jag tror att jag ska prova att göra en hylla till dom,för det blir lika blött där som hos ankorna.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #19 skrivet: 23 apr-09 kl 13:23 »
Jag har en "vanlig" vatten-mojäng jag köpt på lantmännen. Det är ett rött fat och en vit behållare för vattnet, man fyller på vatten, sätter på fatet och vänder hela klabbet upp-ner.
Först hade jag den stående på golvet -> alltid vält. Satte den på ett "betong-bricka" som jag gjort -> massor av skit i vattnet. Så hängde jag upp den -> alltid vält. MEGASUCK!  ;) Tills jag kom på att sätta en väggfast hylla en bit upp i hörnet av huset -> där står den ifred, det blir inte mycket skit i den och de dricker vattent (det försvinner i varje fall)

Det är väl det som är utmaningen - att vara smartare än hönorna  ;)

Hmm, hur kommer det sig att det inte blir nerbajsad eller vält på hyllan? Sitter den stadigare än på golvet och högre än på betongbrickan? (För i så fall bode man ju kunna lösa det genom att sätta den stadigare på en högre betongbricka.)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser