Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygge i gråsten.  (läst 6913 gånger)

Sågaren75

Bygge i gråsten.
« skrivet: 04 feb-09 kl 13:18 »
Vad har skrivits om att bygga i gråsten tex storlek på stenar hur tjocka murar möjlighet till isolering mm.
jag försöker studera hur man gjorde när man uppförde slotten och husen i detta material men jag hittar just ingenting. det torde ju vara ett material att räkna med särskilt som det finns nästan obegränsad tillgång och är gratis.

Exotica

• Hejdeholms Gård
SV: Bygge i gråsten.
« Svar #1 skrivet: 04 feb-09 kl 13:50 »
Hej Sågaren75!

Vår gård lär ha Skånes tjockaste gråstensväggar och jag har tjafsat ganska mycket med försäkringsbolaget att jag ALDRIG kommer att gå med på att de inte låter bygga upp dem i gråsten OM något skulle rasera dem! Vad är det man betalar för?  ??? Well, well ... hörde från en mäklare en gång att om man vill restaurera eller uppföra gråstensbyggnader så är det till Polen man ska vända sig. Där finns kunskapen om hur man gör (precis som med så mycket annat hantverk som gått förlorat)!

Mvh Exotica
« Senast ändrad: 04 feb-09 kl 18:46 av Exotica »
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Huggorm

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 feb-09 kl 16:05 »
Well, well ... hörde från en mäklare en gång att om man vill restaurera eller uppföra gråstensbyggnader så är det till Polen man ska vända sig. Där finns kunskapen om hur man gör (precis som med så mycket annat hantverk som gått förlorat)!
Polacker är betydligt skickligare på att arbeta med sten än vi här uppe i norden där allt skall byggas av trä. På byggena jag varit på anlitas nästan alltid polacker för att bygga tex. trappor av gråsten eller marmor, och det är inte för att dom är billiga utan för att dom har kunskap och erfarenhet. Men det gäller nog inte bara polacker utan många folkslag som kommer från länder där trä inte är så vanligt och billigt som här i Sverige.

Sågaren75

« Svar #3 skrivet: 04 feb-09 kl 17:17 »
har det inte skrivits något i ämnet?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #4 skrivet: 04 feb-09 kl 18:12 »
Kolla med Folkes Bygg! Kolla länkarna och litteraturlistorna på deras hemsida. Såg under "Projekt" att de håller på en del med gråsten:
http://www.folkesbygg.se/?s=projekt

pappi747

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 04 feb-09 kl 18:36 »
Polackerna kan dessutom lägga vasstak. En av alla försvunna kunskaper i Sverige...

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #6 skrivet: 04 feb-09 kl 18:44 »
Polackerna kan dessutom lägga vasstak. En av alla försvunna kunskaper i Sverige...

Men det finns en hel del duktiga snubbar här nere i Skåne också!

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
« Svar #7 skrivet: 04 feb-09 kl 18:56 »

Japp samt finns det gossar som kan detta med fackverk och lerklining :) Samt en sympatisk äldre herre som lägger halmtak
En god vän men en usel kärlek

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #8 skrivet: 05 feb-09 kl 10:41 »
...detta är ett område som det inte finns mycket skrivet om. På Svenska iallfall, kan inte polska.  ;D
Jag har ett brinnande intresse för detta område, dock mest huggen sten men även byggen med kullersten som stenmurar jordkällare mm.
Principen som man bygger stenmurar med är ju den som även hus byggs med. Dock har husen oftast betydligt större sten i dom första skiften än stenmurar generellt.
Murningen är ju också en del i det hela. Antingen kallmurar man som t.ex. en stenmur annars är det kalkbruk som gäller till kullersten och cementbruk till huggen sten.
Man kilade ju sten redan på iallfall 1600-talet så vissa gamla stadsmurar mm innehåller stenar som är kilade med s.k. ' huggen ränna'. På så vis kunde man ju använda runda stenar och få två stenar av dom med bra 'synsidor'.
Med huggen sten tar man tidskostnaden innan stenen läggs in i väggen och med kullersten tar man tidskostnaden vid läggning. Men huggen sten tar ju minst 10 gånger mer i tid ändå. (Vid manuell huggning altså)
Isolering var ju lite efter vad som fanns på platsen. Har hört om både kåve(tång), torv, sand och naturligtvis jord. Jag använder sandjord till mina kullerstens byggen (jordkällare).
Skulle du hitta något intressant på ämnet får du gärna tipsa om det. Skall fundera på om jag har något att komma med...
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

Mabande

« Svar #9 skrivet: 08 feb-09 kl 21:14 »
"Stone masonry" går att söka ganska hyfsat på och http://www.kohlerandlewis.com/joe/SH.htm har lite bilder från ett bygge. Nån dag ska jag bygga ett stengarage! : )

Redigering: På http://www.motherearthnews.com/Do-It-Yourself/1996-12-01/Learn-to-Build-using-Slipform.aspx har de en slipforming-instruktion för att bygga stenhus "snabbt" : )
« Senast ändrad: 08 feb-09 kl 21:20 av Mabande »

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 2 användare (1 dolda)
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser