Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  timmer  (läst 2170 gånger)

Draupner

timmer
« skrivet: 03 feb-09 kl 20:45 »
JAg har en del träd som stått och torkat under vintern efter barkborreangrepp i sommras. Tror ni jag kan använda dem till att skrä timmer av och sedan timmra mig en bastu, eller är de fördärvade. Skogsbolagen vill inte köpa dem annat än som energived och då kan de ju fan lika gärna stå där de står.

Luffsen

• -
SV: timmer
« Svar #1 skrivet: 04 feb-09 kl 15:05 »
Varför skulle dom vara fördärvade? Vad för sorts skador orsakar barkborren?

Om träden fortfarande står upp, så har dom knappast blitt så perforerade att dom inte skulle duga till nåt annat än att elda med.

Kanske är det så att skogsbolaget är rädda för att barkborrar kryper över från dina trän till deras?

Om du fäller dom så ser du ju om det verkar vara nåt farligt med virket... men barkborreangripet virke kanske räknas som "farligt" på nåt vis, och att det därför måste förstöras geom eldning?

Jag skulle fälla dom och sen se om dom är fina nog att timra med.
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 04 feb-09 kl 15:13 »
Annars slå upp kåken och ring anticimex och anmäl ohyra ;D.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 feb-09 kl 16:01 »
Det går ruskigt fort från att en gran dör till att den ruttnar. Den är värdelös många år innan den faller ner av sig själv

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 05 feb-09 kl 06:44 »
Slå upp barkborre i någon bok om ohyra. Om den är en sort som inte går på djupet är det väl bara att barka stockarna ordentligt......om de inte redan är ruttna.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

ingvar2

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 feb-09 kl 06:24 »
Det beror ju på hur länge dom stått, träd som nyligen dött sågar man ner och använder som sågvirke, borrarna har  redan lämnat trädet. Du får ta ner dom och barka av för att se hur stora skador som blivit, du ser då om det är en massa svarta hål inåt i stammen, och då är det nog försent.. Sen beror det ju på hur mycket du har tänkt att skrä bort, dom kan ju vara friska längre in..

duett73

« Svar #6 skrivet: 06 feb-09 kl 08:57 »
Det borde inte vara något problem att använda stockarna borrarna har lämmnat den om den är något år gammal.
Om dom har stått något år så är det inte roligt att bila dom, om det var det du menade med att skrä av dom. kvistarna sliter snabbt ned även den bästa yxan :'(
Såga brukar inte vara något problem men virket är inte alltid det vackraste det duger till grovsnickeri.

Draupner

« Svar #7 skrivet: 06 feb-09 kl 11:11 »
Tack för svaren. JAg är inte orolig för virket. Har haft omfattande angrepp i flera år och har då sågat upp virket på bysågen, men nu har jag rätt mycket plankor och reglar och brädor och lock så nu var min tanke att bila stockarna och samla på mig så jag kan timmra en bastu. men det är ju mycket jobb med det så man vill ju som veta att stockarna är ok. Virkesuppköparna anser att barkborretimmer endast duger till emballage, lastpallar och liknande, men jag förstår inte riktigt varför för mitt virke verkar helt ok.  Men det är klart, handeln har ju naturligtvis stora kvalitetskrav och är väl rädda för blånadssvamp och liknande.

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 06 feb-09 kl 11:16 »
Insektsangripet virke passar väl som sämst till embalage, det  är ju ett stort arbete man lägger ner för att förhindra spridning av skadedjur i samband med global handel. Det finns ganska stränga bestämmelser om hur just embalage ska hanteras och behandlas.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Draupner

« Svar #9 skrivet: 06 feb-09 kl 22:01 »
Granbarkborren lever endast mellan barken och veden och i trädets ytskikt. När virket är barkat eller sågat kan den inte leva där och alltså inte spridas

eka

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 06 feb-09 kl 22:25 »
Jag är uppväxt vid en av svergies mest barkborrdrabbade områden. Har en bild där vi familjen stod vid en 500m lång timmervälta från vår skog. Allt nedtaget då granbarkborren gjorde sitt.  :-\ väcker ganska underliga minnen till liv.

Till ämnet:
Blåsvampen kan faktiskt vara väldigt tjusig.
En snickare där hemma gjorde en hel köksinredning av detta virke. Jag får säga att detta kök var något av det finaste jag sett. Färgen är alltså inte geomgående utan skiftningen följer de innre årsringarna. ca halva stammen ut. Att se alla skåpluckor och lådor limmat av detta virke var en upplevelse.

Granbarkborren:
Som namnet säger lever de av barken som ligger närmast stammen. Den har inga orsak att ta sig in i virket.
Barkborren svärmar när temperaturen kommer över 18 grader. Hanarna flyger och letar rätt på helst skadade eller sjuka träd. Finns inte detta tar de friska. När hanen satt sig gör den en liten parningskammare och släpper ut feromoner. Det lockar till sig honor och andra hannar som känner att här finns ett träd som går att käka. Honorna börjar gräva sig ut från ingångshålet (de stora 8 tandade uppåt och nedåt de 6 tandade som är mindre lite hur som helst) Där lägge de ägg som i sin tur gräver sig åt sidan.
Till  slut torkar och dör trädet och då barken torkar så försvninner insekterna.

Detta lärde jag mig som liten grabb av en barkborrejägare som bodde hos oss för att forska i hur man skulle få stopp på eländet. Det var hans kompisar som sedan tog fram rörfällan med feromontejpen.

« Senast ändrad: 06 feb-09 kl 22:26 av eka »
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 07 feb-09 kl 13:27 »
Timmerkonstruktioner är rejält överdimentionerade konstruktionsmässigt. Därför står ett hus även om timret är kraftigt skadat - jfr med regelkonstruktioner som ger sig betydligt tidigare.

Så även om timret inte är 100% och du ska bygga ett uthus så kommer det inte vara några som helst problem.

Du lär märka direkt om det inte går att använda.

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 1 användare
Sandra Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser