Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eukalyptus  (läst 5029 gånger)

Emrejosana

Eukalyptus
« skrivet: 02 feb-09 kl 19:58 »
Vi eldar med ved i kökspanna. Har sett annonser om ved till salu där veden är av eukalyptus. Det ska enligt annonser vara bättre värmevärde i detta träslag än t ex björk. Vi har mest eldat med ek och al samt lite björk och barrträd. Vågar man köpa eukalyptus? Är detta ett träslag som rekommenderas för vedeldning?

signe

SV: Eukalyptus
« Svar #1 skrivet: 03 feb-09 kl 16:35 »
Men varför importera eukalyptus när det finns så mycket annan ved i vårt avlånga land? Var säljer man det?

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 03 feb-09 kl 17:01 »
Liksom lite långväga ved, visst brinner det och doftar lite oxå.  De växer upp på tolv år, men klimatet det kräver är varmare än här.
Eukalyptus används mest som råvara till pappersmassa. Stora producenter är Indonesien,Australien och Brasilien.

Det räknas som "hardwood" så det är nog ganska energitätt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Emrejosana

« Svar #3 skrivet: 04 feb-09 kl 11:29 »
Vet inte varför man importerat sådan ved. Annonsen hittade jag på internet och säljaren fanns inte så långt från oss. Men ofta är veden man hittar på annons billigare än den man beställer och häromkring finns inte så många som säljer.

Tanken är att vi ska fixa ved själva i skogen med skogsägarens tillstånd men eftersom vi köpt ett renoveringsobjekt och inte bott här ens ett år så har vi inte kommit så långt som till att fixa veden själva. Men just nu måste vi därför köpa ved!

Dessutom vill vi ha ved med bättre värmevärde. Har mäkt en otrolig skillnad mot när vi eldade med bara fur och gran, nu med eken får vi upp värmen i ack-tanken mycket lättare och det går inte samma mängder.

Var väl lite nyfiken på om eukalyptus funkar som ved och om det var tillåtet osv. Vi kan väl inte så mycket om sånt även om mannen i huset både har läst och jobbat inom jordbruket.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 feb-09 kl 15:58 »
Eukalyptus importeras som massaved till papperstillverkning, det är säkert något restlager från ett sådant som nu är till försäljning. Skall tydligen vara utmärkt att elda med. Det är ju både hårt och oljerikt så det brinner nog bra

bua

« Svar #5 skrivet: 04 feb-09 kl 16:26 »
Dessutom vill vi ha ved med bättre värmevärde. Har mäkt en otrolig skillnad mot när vi eldade med bara fur och gran, nu med eken får vi upp värmen i ack-tanken mycket lättare och det går inte samma mängder.

Var lite försiktig om du eldar med ek, den bör blandas med annat, har jag lärt mig, för annars kan det bli så varmt att du sräcker skorstenen.

Emrejosana

« Svar #6 skrivet: 05 feb-09 kl 11:44 »
Var lite försiktig om du eldar med ek, den bör blandas med annat, har jag lärt mig, för annars kan det bli så varmt att du sräcker skorstenen.

Nej, jag slänger inte bara in ek i pannan. Vi har också lite al, björk, fur och gran som vi blandar upp med. Men det är en del ek. Har också hört att det måste blandas med annat så det gör vi. Men hur är det med björk t ex, måste man blanda upp den också?

Sedan vet jag väl inte om skorstenen kan spricka då vi har rör och wermikulit i den. Skorstenen är stor dessutom och rymmer 3 rör plus wermikulit.

bua

« Svar #7 skrivet: 05 feb-09 kl 23:19 »
Jag har hört, men inte från helt vederhäftig källa att det är bra om man varierar och inte alltid eldar med ett träslag. Numera är jag lat och köper avlånga sågspånsrör från Estland, och jag förmodar att det är lite av varje i dem:)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 06 feb-09 kl 03:20 »
Men hur är det med björk t ex, måste man blanda upp den också?

Nä, det behöver inte blandas vad jag vet. Men om du ändå är osäker kan du ju bara slå en pling till sotar'n. Han ska veta.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 feb-09 kl 10:01 »
Så vitt jag vet är det ek samt gran och tall man bör blanda ut med annat, övriga träslag går bra för sig själv. Men barrträden går också att elda enbart, om man sotar ur skorstenen med jämna mellanrum

Lasse.O

« Svar #10 skrivet: 15 feb-09 kl 02:59 »
Vart bor du? Vi har några ha skog som behöver gallras visst vi behöver oxå ved och ligger efter men om det tryter så att man måste köpa från utlandet kan jag gärna hjälpa till med några pinnar.Ta med egen såg bara.

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 feb-09 kl 10:57 »
Nu har vi ju alla sett på TV hur bra eucalyptus brinner i Australien  :-\

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 15 feb-09 kl 11:02 »
Lustigt att den här frågan dök upp, för jag har precis köpt eukalyptusved. Är det samma annons?

Dewn var omöjlig att elda med i stora i stora bitar på 10-20 cm i diameter. Men jag klyver varje mit i 2-3 delar, å den sätter den fart. Tänder elden med vanlig ved för säkerhets skull.

Säjlaren har flera gånger sagt åt mig att elda väldigt försiktigt för att det är så effektivt, men jag vet inte om det är jätteskillnad. Men.. det är svårt att säga nu när det plötsligt blev 10 grader kallare ute. Den kan nog vara effektivare, med tanke på att jag fortfarande får varmt på samma tid som när det var 10 grader varmare.

Dessutom får man en härlig eucalyptusdoft i hela huset. Jag har ett luftsystem som drar ut luft från köket ohc uin i badrummet, och där doftar det mest!

motroten

« Svar #13 skrivet: 15 feb-09 kl 13:15 »
Det doftar kanske gott men jag har i mitt dunkla minne ett varningens ord om just rök ifrån eukalyptus.

Det jag fick veta på Madeira (för länge sedan!), där de har Eukalyptusskogar där vi vandrade, var att en skogshuggare fick jobba i högst 20 min i sträck, för ångornas skull. De blev påverkade så pass att de blev för farligt för dem att jobba. Minns något om att det var stora dödsrisker, och om det var för att de blev så drogade att de därför inte kunde arbeta på ett säkert sätt, eller om det var eukalyptusångorna i sig som var dödande i starka doser, kommer jag inte längre ihåg.

Men det var vackra skogar att vandra i. Det minns jag. ;D

Emrejosana

« Svar #14 skrivet: 15 feb-09 kl 22:05 »
Lustigt att den här frågan dök upp, för jag har precis köpt eukalyptusved. Är det samma annons?

Dewn var omöjlig att elda med i stora i stora bitar på 10-20 cm i diameter. Men jag klyver varje mit i 2-3 delar, å den sätter den fart. Tänder elden med vanlig ved för säkerhets skull.

Säjlaren har flera gånger sagt åt mig att elda väldigt försiktigt för att det är så effektivt, men jag vet inte om det är jätteskillnad. Men.. det är svårt att säga nu när det plötsligt blev 10 grader kallare ute. Den kan nog vara effektivare, med tanke på att jag fortfarande får varmt på samma tid som när det var 10 grader varmare.

Dessutom får man en härlig eucalyptusdoft i hela huset. Jag har ett luftsystem som drar ut luft från köket ohc uin i badrummet, och där doftar det mest!

Du bor tydligen i Sjuhärad och det gör jag med!

Vi köpte aldrig eukalyptusen då den var tingad av annan. Därför blev det 7 kubik björk till dyrare pris. Men ett par dgr efter att vi köpt björken så ringde säljaren med eukalyptusen och sa att köparen hade dragit sig ur. Men för tillfället kan vi inte förvara mer ved så vi tackade nej.

Måste dock säga att det är lättare att elda med björk jämfört med ek. Dessutom är det lättare att få upp temperaturen i acktanken med björken. Den ek vi har är då ändå torr (lagrad i minst 5 år).

duett73

« Svar #15 skrivet: 17 feb-09 kl 20:58 »
Ek lär ha sämre brännvärde än björk. Garvsyran i eken kan påverka plåtskortenar och pannor så att de rostar.
Ved blir inte bättre julängre den får torka efter några år försämras brännvärdet det stod i någon
Skogs Land för många år sedan.

louise

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 feb-09 kl 21:39 »
Skratt, förvånar mig inte om han trodde det var jag. Efter första lasset var jag förbannad, det gick ju inte att få eld på den. Men sen hade han ett märkligt sätt att sälja, det var nästan omöjligt att tinga, man fick tjata. han sa bara "ja vi får se om det finns nån kvar imorgon".

Men varför är du inte med på våra träffar? Syjunta och arbetsbyten. Du bor kanske tom mer på mitt håll än gänget borta i Mark?

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 feb-09 kl 21:57 »
Ek lär ha sämre brännvärde än björk. Garvsyran i eken kan påverka plåtskortenar och pannor så att de rostar.
Ved blir inte bättre julängre den får torka efter några år försämras brännvärdet det stod i någon
Skogs Land för många år sedan.

Om du med brännvärde menar energivärdet så är det betydligt bättre i ek, hur mycket beror på vart man kollar. Enligt listan som jag länkar till nedan har björk 2820Kwh per kubik medan ek har 3600Kwh. Dom har också testat 150 år gammal tall som varit timmerstomme i hus. Den hade fortfarande 2300Kwh, vilket motsvarar vad ny tallved av god kvalitet har.

http://dalea.du.se/research/archive/a9ca89b3-edc2-4841-aed6-59510f60d94b/fbbb48b3-e661-433a-8fa0-5a17d466c235.pdf

Skytten

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 17 feb-09 kl 23:07 »
Om brännvärdet minskar med åren beror det på nedbrytning, vilket knappast förekommer på torrt träd.

Ek har mer energi per volym, men går du efter vikt är det gran som vinner.

Nu säljs ved per volym, men t.ex pellets eller briketter säljs per kilo.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Emrejosana

« Svar #19 skrivet: 18 feb-09 kl 22:03 »
Skratt, förvånar mig inte om han trodde det var jag. Efter första lasset var jag förbannad, det gick ju inte att få eld på den. Men sen hade han ett märkligt sätt att sälja, det var nästan omöjligt att tinga, man fick tjata. han sa bara "ja vi får se om det finns nån kvar imorgon".

Men varför är du inte med på våra träffar? Syjunta och arbetsbyten. Du bor kanske tom mer på mitt håll än gänget borta i Mark?

Vad kul det låter med träffar. Tyvärr räcker väl inte tiden till då vi har fem barn, ett sjätte på väg, samt renoverar huset för fullt. Syjunta låter annars kul. Men jag bor i Mark och har väl en bit att köra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

756 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser