Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  I am going nuts.  (läst 2109 gånger)

Sågaren75

I am going nuts.
« skrivet: 02 feb-09 kl 15:03 »
Hittade denna sidan om såpnötter är det någon som har erfarenhet av dessa nötter?.

http://tvaleriet.se/sidor/notter.htm

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: I am going nuts.
« Svar #2 skrivet: 02 feb-09 kl 21:44 »
Det är Alternativ här på forumet som säljer dom...

Jag har använt nötter i snart ett år..  Och det är som hon skriver på sin sida...
Tvätten blir ren..  Inget annat... 
Jag köpte hem 1 kg och det är inte slut ännu..  Lever visserligen själv.. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

bua

« Svar #3 skrivet: 03 feb-09 kl 23:46 »
Tvättnötter är jag jättenöjd med, rent utan "konstigheter". Fast jag tänker börja odla såpnejlika varefter för då slipper jag belasta miljön med frakt av tvättmedel.

norris

• Norrbotten
    • Sirpa & Hantverket
« Svar #4 skrivet: 04 feb-09 kl 12:08 »
Bu: Hur tänkte du använda såpnejlika då? Är det rötter eller blad, färskt eller torkat?

bua

« Svar #5 skrivet: 04 feb-09 kl 16:16 »
Tydligen kan man använda hela växten enligt Hildegaard (?) här på forumet. Annars är det bara att slänga med lite rötter. Jag bykar genom kokning i pannmur och sedan klappar med klappträ. Har börjat lägga nötterna i en påse för det var svårt att hitta dem och det blev inte bra när jag klappade på dem gömda i kläderna. Skulle göra likaledes med såpnejlika och också om jag tvättade i tvättmaskin.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 11 feb-09 kl 00:22 »
Jag har använt tvättnötter i typ ett halvår nu,  och jag tycker dom funkar ypperligt på kulör-tvätten. Vittvätten kör jag dock fortfarande med grummes tvättsåpa eftersom den annars blev en aning grå efter några tvättar. Men det ska visst funka att slänga i lite blekmedel istället, men... Äsch, jag tvättar mest bara kulörtvätt ändå, så.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

signe

« Svar #7 skrivet: 16 feb-09 kl 19:00 »
Jag tycker tvättnötterna fungerar bra till vanlig, lite ofräsch tvätt. Men till smutsig tvätt använder jag både såpa och tvättnötter. Det behövs väldigt lite såpa och tvättnötterna tar bort den vanliga såplukten.

lisusanne

« Svar #8 skrivet: 16 mar-09 kl 21:18 »
Hur mycket är bara lite såpa??
Tvättar med nötter själv och hittade på en amerikanske hemsida att man kunde använda bakpulver som blekmedel i vittvätt.

leap from life

« Svar #9 skrivet: 04 apr-09 kl 01:24 »
Funkar de bra vid handvätt?
It is the real, and not the map, whose vestiges persist here and there in the deserts that are no longer those of the Empire, but ours. The desert of the real itself.

Dela detta:

* Inloggade just nu

751 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser