Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu j*ar ska jag göra en mössa av räven!  (läst 8250 gånger)

Tankspridd

• Lagom lat i sina bästa år :)
SV: Nu j*ar ska jag göra en mössa av räven!
« Svar #20 skrivet: 02 feb-09 kl 21:17 »
Jag ser inget moraliskt hinder i att ta bort en rödräv ? Bara det sköts snyggt utan lidande för djuret . Får man rödräv mitt i boningen så är det rätt skönt att kunna ta bort den eftersom den har lärt sig att det är enkel mat så lär hans besök knappast minska
En god vän men en usel kärlek

Sia

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 02 feb-09 kl 22:24 »
Jag ser inget moraliskt hinder i att ta bort en rödräv ? Bara det sköts snyggt utan lidande för djuret . Får man rödräv mitt i boningen så är det rätt skönt att kunna ta bort den eftersom den har lärt sig att det är enkel mat så lär hans besök knappast minska
Dessutom så är det allmänt känt att rävjakt klassas som viltvård.
Jag gillar rävar, det är vackra djur som bidrar till en levande faunan, men för många rävar är varken bra för rävstammen eller rådjursstammen.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Vilverin

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 03 feb-09 kl 14:17 »
Jag har inte alls koll på hur mycket räv det finns eller inte finns i större delen av landet, men jag har sett här omkring flera gånger så här finns i alla fall en del. Hoppas att den håller sig borta från mina hönor dock... för jag kan inte skjuta den om den börjar komma på besök. Jag har ingen vapenlicens...

En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 03 feb-09 kl 14:27 »
Å har man rödräv inpå knutarna så kommer snart skabben som ett brev på posten... :-\ :(
Har man hund så aktar man sig noga för de.

fast måste ju tala om för nån timma sen satt vi å drack kaffe å får se unghästen komma
farande som en annan toka öronen bakåt å syntes de va nåt
(trodde iofs att de va mamsen hon va arg på) ;D
men när vi tittar ut så är de en räv före å hästen efter..
så nu  den nog bortskrämd ;D ;D
//Erika
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

torparhulda

• Bondmora på mjölkgård
    • Östergötland
    • Lodhults Skomakeri
« Svar #24 skrivet: 05 feb-09 kl 09:44 »
Hej Cilla, vad tråkigt med dina hönor. Känns ju ihjärtat hos mig också då Labolina kom härifrån Miste själv en ankhane i måndags till ännu en potentiell mössa! Vi har ingen bössa men jag kommer nog på råd...först tog råttjävlarna fyra unghönor inne i hönshuset och sen kom räven..Anticimex var här igår och tog hand om råttorna, men "mössan" står fortfarande på min önskelista. Lycka till, mvh Anna-Karin
Den som har en lever får se

borka15

« Svar #25 skrivet: 05 feb-09 kl 13:26 »
Allvarliogt ;D vad fan ska man göra? Vrålåken får man ju inte skjuta.... Å jag hatar han eller rättere sagt hon (min kära granne har koll- suck!) Ska jag bli tvungen att hängna in mina bebisar? kommer som små snöbollar när jag ropar på dom.-Jag vill inte.

:-Xnu blir nog många arga, men jag vet en som för ca:3v sen lät ett lodjur "försvinna".
Först tog den hunden i början på nov, senare står den på planen med katten i munnen som lever. Å då fick det räcka.

Huggorm

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 05 feb-09 kl 14:37 »
:-Xnu blir nog många arga, men jag vet en som för ca:3v sen lät ett lodjur "försvinna".
Först tog den hunden i början på nov, senare står den på planen med katten i munnen som lever. Å då fick det räcka.
Känns som om lodjuren blivit väldigt vanliga de sista åren, så att likvidera ett eller annat som ger sig husdjur är nog inte mycket att bråka om för de flesta

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #27 skrivet: 05 feb-09 kl 14:40 »
Jag tror att fler skulle bli mordiska om något kom och tog ens hund! (oavsett om djuret är fridlyst eller ej)

Här hemma har vi ett hundpensionat... Varav 8 egna hundar. Ändå tycks rävarna här våga sig fram ändå... En gång var en uppe på våran trapp (som ligger ca 20m ifrån alla hundgårdar) och tog våran katt som tack och lov klarade sig. Vilket dödsskrik han gav ifrån sig...  :'( När vi kom ut så var det enda vi hörde hundarna som skällde... Inte ett spår av katten.

Mamma hittade honom (katten) dagen efter komma vinglandes i chocktillstånd... Det var päls av katten över hela grusgången (det var ju mörkt på kvällen när räven kom så då såg vi inte all päls) och ett spår upp mot skogen... Han hade två märken i huvudet efter rävens tänder... Troligen hade den försökt tagit honom i huvudet och brytit nacken av honom eller något.

Den räven tror jag inte lever längre nu...  
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #28 skrivet: 05 feb-09 kl 17:19 »
Med risk för att stöta mig lite med er nu... det är väl inte rävens fel att den är räv?
Om jag gått hungrig mitt i vintern och sett en massa lättfångade hönor hade jag säkert tänkt precis som räven!
Det är nog klokare att ha hönsen inne om man har mycket räv i omgivningarna. Jag har gott om räv här, men har än så länge fått ha hönsen ifred (undantaget för höken). Tycker att det är fint med rävar, men om den tagit några höns för mig hade jag nog inte uppskattat den så mycket...

Denna räv är asfet och det verkar vara en herre som har lärt sej hur man käkar på gårdarna.
Skulle inte förvåna mej om nån stolle har matat den :s

Normala rävar jagar i skogen .
Inte inuti stallet ...

Nu har jag tyvärr inget val än att ha hönsen inlåsta , dom blir deprimerade av detta då dom älskar att få vara ute ju ..
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Tankspridd

« Svar #29 skrivet: 05 feb-09 kl 17:27 »
Som sagt rävar är smarta djur som snabbt lär sig var de finner enkel föda ! En sådan bör skjutas av fortast möjligt eftersom skyggheten avtar mer och mer med tiden ! För att inte prata om skadan den gör och skabben * ryser *

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #30 skrivet: 05 feb-09 kl 23:15 »
Som sagt rävar är smarta djur som snabbt lär sig var de finner enkel föda ! En sådan bör skjutas av fortast möjligt eftersom skyggheten avtar mer och mer med tiden ! För att inte prata om skadan den gör och skabben * ryser *

Min markägare vil inte att jag ska döda räven , han gillar dom *suck*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

borka15

« Svar #31 skrivet: 05 feb-09 kl 23:19 »
 :PMåste markägaren få reda på att räven "letat sig vidare"?

Tankspridd

« Svar #32 skrivet: 05 feb-09 kl 23:20 »
:PMåste markägaren få reda på att räven "letat sig vidare"?

Haha fick vi samma tanke :D

borka15

« Svar #33 skrivet: 05 feb-09 kl 23:22 »
 ;Dtydligen, men dom kanske e grannar?

borka15

« Svar #34 skrivet: 06 feb-09 kl 09:16 »
Jag tror att fler skulle bli mordiska om något kom och tog ens hund! (oavsett om djuret är fridlyst eller ej)

Här hemma har vi ett hundpensionat... Varav 8 egna hundar. Ändå tycks rävarna här våga sig fram ändå... En gång var en uppe på våran trapp (som ligger ca 20m ifrån alla hundgårdar) och tog våran katt som tack och lov klarade sig. Vilket dödsskrik han gav ifrån sig...  :'( När vi kom ut så var det enda vi hörde hundarna som skällde... Inte ett spår av katten.

Mamma hittade honom (katten) dagen efter komma vinglandes i chocktillstånd... Det var päls av katten över hela grusgången (det var ju mörkt på kvällen när räven kom så då såg vi inte all päls) och ett spår upp mot skogen... Han hade två märken i huvudet efter rävens tänder... Troligen hade den försökt tagit honom i huvudet och brytit nacken av honom eller något.

Den räven tror jag inte lever längre nu...  
Ja. jag hade aldrig tvekat. Tänk dig ens hund....Å han var inte så liten heller. Men den kan ju inte varit normal. Inte "din" räv heller.
Han skrek som en idiot på den när den stog m katten i munnen, men den släppte ej utan sprang iväg till gödselstacken m katten i munnen,han sprang från ladugården in å hämtade gevärat å sköt den fortfarande med katten imunnen. katten överlevde chockad å livrädd i flera dagar (tro fan d)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #35 skrivet: 07 feb-09 kl 18:34 »
Tyvärr är tyvärr min granne 1km bort över åkern ,, o hans jaktlag är ute jämt så dom har ju koll på helgerna iaf ..
Men med en ljuddämpare .... *elakt flin* ;)

Mina hundar rör den knappast då mina väger 60-80kg styck!
Men stall katterna dock är jag orolig för ..fan om han rör dom !

Inga andra vilda djur uppför sej som rävarna *suck* det känns inte normalt av ett vilt djur att promenera inne i människo byggnader .

lynxlady

• Häst och hund-kvinna med blandad kompott av höns
    • Sidsjöhöns
« Svar #36 skrivet: 14 feb-09 kl 11:18 »
Jag har en rävfamilj i skogen ovanför ladugården.. Mamma Höna strök med i våras, men det säger jag inget om
då hon lyckats rymt själv och sen blivit tagen. Mitt fel :'(. Jag har dock hunden lös, och katterna(inte mina) som är 5-6 st jagar gladeligen räv. ;D Men överenskommelsen jag har är med morfadern som matar rävjäklarna där uppe, och kontentan är att mister jag en höna som inte rymt självmant då får han se till att de försvinner.  >:(

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #37 skrivet: 26 feb-09 kl 23:54 »
Uppdatering!
Den jävla räven lever ännu men jag har spårat fram dens gryt och ringt jaktlaget som ska komma så snart dom hinner  ;D
Nu vill jag ju att även hönsen ska få känna på våren .

Sia

• Dalarna
« Svar #38 skrivet: 02 mar-09 kl 09:59 »
Uppdatering!
Den jävla räven lever ännu men jag har spårat fram dens gryt och ringt jaktlaget som ska komma så snart dom hinner  ;D
Nu vill jag ju att även hönsen ska få känna på våren .
Jag förstår inte allt detta gnäll man hör om jägare och jaktlag, dom är ju jätteandvändbara  ;) ;D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Tankspridd

« Svar #39 skrivet: 02 mar-09 kl 18:12 »
Kommer inte jägarna så bygger du en klappfälla :) Tyst smidig och räven dör raskt ........ Rävar som lärt sig var det vankas mat måste bort

Dela detta:

* Inloggade just nu

704 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser