Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka blommor fanns runt torpen på 1800-talet?  (läst 16011 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vilka blommor fanns runt torpen på 1800-talet?
« Svar #40 skrivet: 21 maj-09 kl 07:46 »
Vanlig kaprifol växer som ogräs så det är bara att ta bort och klippa tillbaka där man inte vill ha den. Har en i min ena rabatt. Tog sticklingar från hagen och petade ner. Den brer ut sig rejält och måste hållas efter men, ack så gott den luktar ljumma sommarkvällar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

covboy

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 21 maj-09 kl 22:07 »
Kaprifol är en bland mina favoriter.. :D

Hattstugan

• -
« Svar #42 skrivet: 23 maj-09 kl 13:28 »
Jag gillar kaprifolen också. Naturligtvis går det att hålla efter. Tyvärr har mitt torp stått i princip öde under flera år innan jag flyttade in så kaprifolen har redan tagit över en ansenlig del av alla träd (samt mitt fina gamla staket som den "vält" genom sin framfart). Det blir ett projekt att tämja den helt enkelt... Ska snart lägga ut lite bilder här.

Har idag hittat hallon på tomten. Vet inte om det är vildhallon eller planterade. Lite tips på hur jag bäst sköter dem?
Det är inte illa jag har ju apa, häst och villa
en kappsäck full med pengar det är ju också bra att ha!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #43 skrivet: 23 maj-09 kl 14:12 »
Min kaprifol på torpet var undertryckt, slingrade i gräsmattan, hade inget att klättra på. Efter ett antal år förstod jag att jag skulle ge den något att klättra på. Jag satte ner några spön i marken, som den fick klättra på. Först då började den blomma! Jag har ännu inga problem med att den brer ut sig för mycket. Den måste ta sig över en gångväg för att komma till träd, så den lär bli nedtrampad och sönderklippt av gräsklippare innan den tagit sig över.

Hattstugan

• -
« Svar #44 skrivet: 24 maj-09 kl 15:29 »
OK! Jag ska prova det då. Tack!

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #45 skrivet: 25 maj-09 kl 08:59 »
Har idag hittat hallon på tomten. Vet inte om det är vildhallon eller planterade. Lite tips på hur jag bäst sköter dem?

Vi hittade också ett hallonland, på våra snart 4 år här har vi inte gjort mer än skördat bär. Kanske borde vi gödslat eller i varje fall klippt ner de stänglar som fått bär, men samtidigt vågar jag inte ändra på nåt som fungerar ;)

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #46 skrivet: 10 jul-09 kl 18:24 »
Satt och bläddrade i en gammal Natur och Trädgård där det var en artikel om primulor. Aurikel ska tydligen vara en torparväxt som odlats sedan 1500-talet. Artikeln finns även att läsa här: http://www.naturochtradgard.se/press_208.html

Hattstugan

• -
« Svar #47 skrivet: 17 jul-09 kl 18:48 »
Tack! Intressant läsning. Det finns hur mycket blommor som helst här, känns som om jag hittar nya hela tiden. Väntar nu med spänning på att stockrosorna ska slå ut så att jag får se vad det är för färg på dem. Missade tyvärr pionernas blomning då jag var bortrest just då. Någon har en gång i tiden lagt ner mycket tid och energi på den här trädgården. Det märks i både färger och annan planering bland blommorna. Någon som vet hur det är med körsbär, fanns det i trädgårdarna på 1800-talet?

Hattstugan

• -
« Svar #48 skrivet: 25 jul-09 kl 10:31 »
Fortsätter att tjata lite om körsbären. Jag har MASSOR med körsbärsträd i och runt min trädgård. Mitt hus är det enda som finns kvar av en liten by som låg här. Därför finns det mycket blommor/bär/buskar även omkring (som numera är skog) min trädgård. Ingenstans finns det ett ynka äppelträd, är inte det konstigt? Jag har inget på min tomt heller.. Det som finns är, körsbär i mängder, krusbär och vinbär.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #49 skrivet: 26 jul-09 kl 20:15 »
Vi har i alla fall bara gamla äppelträd här. Hade varit trevligt med körsbär!

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tore G Johansson, gotthard

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser