Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  trasig dammduk.  (läst 3945 gånger)

torpargubbe

• Gäst
trasig dammduk.
« skrivet: 31 jan-09 kl 11:07 »
har jag :)...    en föregående har försökt laga den med kall asvalt det funkade inte,det är revor på ca 1-2dm..hur laga? eller byta duk kanske?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: trasig dammduk.
« Svar #1 skrivet: 31 jan-09 kl 11:36 »
Vad är det för material i duken? Jag skulle kunna tänka mig att det fungerar att limma fast remsor av liknande dukmaterial över revorna, det gäller bara att hitta ett lim som fäster bra på duken och som är pålitligt vattenbeständigt.  Jag kan tänka mig något åt kontaktlims- eller gummisolutionshållet, som ett första förslag.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 31 jan-09 kl 11:53 »
Eftersom det är en alternativ sida så tvingas jag säga kodynga och lera.

Annars finns härliga tvåkomponentsprodukter såsom epoxi och liknande. Jag hade försökt med att laga med remsor av samma material och limma på. Ring en firma som arbetar med presenningar så får du experthjälp (lastbilsbranschen)!

torpargubbe

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 jan-09 kl 14:03 »
det är sån riktig dammduk så nån form av gummi handlar det om..ja nån solutionslösning grunnar jag på..

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 31 jan-09 kl 22:52 »
En klassiker när det gäller att laga gummiliknande saker är annars uretanbaserade tätningsmassor av god kvalitet, t ex Sikaflex. Men numera finns det en massa olika slags tätningsmassor som heter Sikaflex, kolla noga att det verkligen är en uretanbaserad du får tag i och inte något som bygger på t ex silikon eller latex.

Och framför allt är det viktigt att ytorna är perfekt rena och torra, helst också uppruggade med sandpapper.
Jag skulle inte försöka att bara smeta på tätningsmassan direkt över en reva utan att dessutom ha en "lapp" att lägga över.

Harvey

• Bohuslän
    • En Trädgårdsälskares betraktelser
« Svar #5 skrivet: 01 feb-09 kl 20:50 »
Det finns dammdukslim där man köper dammduk. Klipp till en bit, limma på bädde sidor, låt torka lite och smäck ihop. Lätt som en plätt.

ersam

• -
« Svar #6 skrivet: 01 feb-09 kl 21:34 »
Det finns dammdukslim där man köper dammduk. Klipp till en bit, limma på bädde sidor, låt torka lite och smäck ihop. Lätt som en plätt.

Okej! Så "torpargubbe" är inte den förste som sabbat sin dammduk...  ;)

torpargubbe

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 feb-09 kl 09:55 »
Okej! Så "torpargubbe" är inte den förste som sabbat sin dammduk...  ;)

hahaha jo det skulle nog kunna bli en hel klubb  ... busted pond duksklubben :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser