Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svenska foder höns  (läst 4680 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Svenska foder höns
« skrivet: 30 jan-09 kl 09:49 »
Jag har beställt pelleterat foder från Svenska foder.
Det ska vara bra i storleken inte ngt spill.
Har ngt erfarenhet.
Vi har ingen återförsäljare här.
Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Svenska foder höns
« Svar #1 skrivet: 30 jan-09 kl 10:42 »
Vi har köpt mycket från Svenska Foder i och med att de säljer det i Tidaholm (vi har inte Lantmännen där).

Det är bra storlek på dem, inte alls lika mycket smulor (mjöl i botten av säcken)som Fenix hel veg och Fenix allfoder som vi hade innan. Men jag upplever att hönorna tyckte bättre om Fenixfodret... Nu var det ett tag sen vi köpte det och mina kycklingar från förra året har aldrig fått något annat än Svenska Foder, de har ju start och tillväxt också. Men dom gamla gillade nog Fenix bättre. Å andra sidan är de väldigt ombytliga i vad de tycker om och inte... Jag brukar blanda hönsfoder, havre, snäckskal och lite vete i automaterna, de har rivit ut väldigt mycket av det på golvet och lämnat hönsmaten på det sistone  >:(

(jag frågade just min man vad han tyckte om det och han sa att det smakade gott...)
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #2 skrivet: 30 jan-09 kl 20:03 »
Det är bra storlek på dem, inte alls lika mycket smulor (mjöl i botten av säcken)som Fenix hel veg...

Håller med Rakadero. Vi har köpt Fenix tidigare, men använder nu i stort sett bara Svenska foder. Tycker det fungerar bra och det blir mycket mindre spill.
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Helle-Mari

• -
« Svar #3 skrivet: 31 jan-09 kl 14:29 »
Vet nån om det är nån skillnad på priset?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 31 jan-09 kl 20:55 »
Ja
Det kostar 199:- för 30 kg
Billigare mao.
Får hem det i morgon.
Hedemorahöns

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 31 jan-09 kl 21:09 »
Går det att köpa foder i storlek mellan bulk och säck?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Vildjäntan

• Värmland
    • StallSylvas hästgård
« Svar #6 skrivet: 31 jan-09 kl 22:33 »
Jag har svenska foder och det är toppen tycker jag ...fast här ligger priset på 184:- för en säck.
Jag lever hellre ett år som varg än tusen år som får

Sirpa

• -
SV: Svenska? foder höns...
« Svar #7 skrivet: 01 feb-09 kl 01:49 »
Svenska Foder är numer till 100% Dansk ägt.
DLG, Dansk Lantbruks Grovvaresellskap, äger "Svenska" Foder.

Lite onödigt vetande kanske  8)
Höns och Liljor i min trädgård.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 01 feb-09 kl 05:39 »
Transporter till nordpolen är dyrt ;)
Hedemorahöns

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 05 feb-09 kl 16:32 »
Mina hedemora har krafsat ut fodret på golvet.
Verkar inte att gilla det :P
Kul när man gör sig för och tar hem långt ifrån.
De får vara utan annat tills säcken är tom.
Nu ska jag inte ge mig >:(
Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #10 skrivet: 06 feb-09 kl 11:11 »
Det tar kanske ett litet tag innan de vänjer sig. Det var som när jag köpte fodermajs till mina första gången, de tyckte det var väldigt underligt. Någon vecka senare hade de kommit på att det gick att äta och tyckte det var jättegott!
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

torpargubbe

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 feb-09 kl 12:54 »
vilka säljer svenska foder då? inte granngården i alla fall?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 06 feb-09 kl 14:11 »
Jag skickade efter från S-vall bor i Sollefteå.
Hedemorahöns

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #13 skrivet: 06 feb-09 kl 20:45 »
Borgunda Såg i Tidaholm säljer Svenska Foder, det är en Woody-bygghandel, fast de har mycket till lantbruket också, foder och tillbehör och sånt, som Lantmännen ungefär.

torpargubbe

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 feb-09 kl 20:48 »
i södra sverige då?

fräsen

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 feb-09 kl 12:30 »
i södra sverige då?
kolla på lantbruksbutiker som inte tillhör granngården.
RC maskiner i Tranås t.es har svenska foder.

Torry

torpargubbe

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 07 feb-09 kl 13:20 »
http://www.svenskafoder.se/default.asp?p=2405
//Torry

tack för länken torry :) det fanns två återförsäljare i mina trakter ,, det hadde jag ingen aning om. fanns ju olika sorters värpfoder vilken sort passar mina frigående hobbyhöns?

19anna76

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 26 feb-09 kl 18:47 »
I sollebrunn finns iaf svenska foder och där köper jag VÄRP 100 som är ett fullfoder där man bara behöver ge extra snäckskal. 30 kg kostar 179 kr.
anna

Vilverin

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 27 feb-09 kl 08:26 »
Börjes i Tingsryd har Svenska Foder, och dessutom till ganska bra pris. Då jämför jag ju iofs med Granngården, och då blir ju det mesta billigt...
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser