Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny besökare och sugen på skogsbruk  (läst 2218 gånger)

mrhandley

Ny besökare och sugen på skogsbruk
« skrivet: 28 jan-09 kl 15:03 »
Hej. Är ny här på alternativ.nu och har ägnat en hel del tid att läsa igenom skogsbruksdelen.

Är uppvuxen med skogs/lantbruk men har varit stadsråtta sedan jag flyttade hemifrån :)

Är nu 35 och funderar på möjligheterna till att ta upp ett mindre skogs/lantbruk. Mest för att vara självhushållande, för att inte bidra för mycket till överkonsumtion och för att jag vill lägga tid och arbete på något som kan växa i värde.

Självklart så behöver ju uttag räcka till lite utgifter och annat trevligt, men på det stora hela så räcker det om det går runt (utan att värdera min och frugans arbetstid).

Vart skall man börja egentligen? Jag är van att ta för mig och lära mig det jag behöver själv. Måste man gå massa kurser, eller underlättar det?

Är man galen om man kan tänka sig att lägga av med ett liv i stan för att ta upp ett "riktigt" arbete?

Jag sitter nu och tittar efter skogsbruk (med bostad) mellan uppsala och nynäshamn. Inte det billigaste området i landet kanske.

Någon som har tips eller tankar? Eller borde jag bara lägga ner direkt och låta det vara något ouppnåeligt?

I vilket fall som helst så var det mycket intressant läsning här.

En annan fråga är: Var anser ni gränsen går mellan månskensbonde och något som man gör på heltid? (fula svaret är ju när tiden inte räcker till) men finns det någon tumregel för att med X ha skog så måste man sköta det på heltid etc etc...

/Mattias
« Senast ändrad: 28 jan-09 kl 15:05 av mrhandley »

Dolvis

• Östergötland
SV: Ny besökare och sugen på skogsbruk
« Svar #1 skrivet: 28 jan-09 kl 16:23 »
Jag hoppas du får många användbara tips men jag undrar bara: kan du inte få lite råd från dina föräldrar?

Jag är själv uppvuxen på "månskensbondgård". Jag tror det är ca 60 ha skogsmark på gården. Min far är jägmästare och gör skogsbruksplan och allt själv, även mkt röjningsarbete och sådant som man gör för hand. Vad jag förstått så går det att få själva skogsmarken att gå runt, och vissa uttag för att underhålla exvis ekonomibyggnader etc. Men då är som du också planerat ingen arbetstid räknad. (både min mor och far jobbar heltid med förvärvsarbete dessutom) Däremot underhåll, uppdatering av värmesystem på bostadshus etc räcker ej inkomsterna till, utan det blir privata lån. (och så tror jag ej man får använda gårdens pengar till sitt eget bostadshus förbättringar hur som helst heller, även om huset är en bit av gården).

Några tankar från en inte så insatt, du får säkert bättre svar efterhand!  :)

mrhandley

« Svar #2 skrivet: 31 jan-09 kl 12:22 »
Det hade varit bra om jag kunnat det. Fast det var inte föräldrar, utan släktingar på mammas sida. Och på grund av tappad kontakt och dödsfall (lång historia) så går det inte.

Tack för informationen, hoppas på att andra kan ta sig tid att svara med.

pappi747

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 31 jan-09 kl 15:35 »
Jag tror du behöver släppa taget om storstads-regionen om du vill förverkliga din dröm.. men jag vet ju inget om vad du stoppat din madrass med förstås..

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 jan-09 kl 18:38 »
Ja, det är nog den bistra sanningen. Det är tillräckligt svårt att få skogsbruk för lånade pengar att gå ihop ändå, utan att behöva betala femdubbelt pris för marken också

mrhandley

« Svar #5 skrivet: 02 feb-09 kl 13:25 »
Hur man räknar på det i slutändan är något som definitivt kommer påverka valet. Men områdena är en början att leta i, sedan får man väl se var/vad som är ekonomiskt gångbart.

Kan man använda virkesförråd som apportegendom när man bildar aktiebolag? Ser inte att det borde vara något större problem då det är ett långsiktigt värde på helt annat sätt än andra apportegendomar man änvänt under åren... 

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #6 skrivet: 03 feb-09 kl 16:07 »
Hej. Är ny här på alternativ.nu och har ägnat en hel del tid att läsa igenom skogsbruksdelen.

Är uppvuxen med skogs/lantbruk men har varit stadsråtta sedan jag flyttade hemifrån :)

Är nu 35 och funderar på möjligheterna till att ta upp ett mindre skogs/lantbruk,,,,,,,, osv, osv.

/Mattias

Mindre skogsbruk!?! - kan du precisera lite "var ambitionsnivån" ligger arealmässigt?.

Småbruk/månskensbonde:

Det är för mig en gård på 10-15 ha fördelat på några ha inägomark/åker och merparten skog.
"Optimal skötsel" vs max areal?, då säger jag "runt 30 ha" om du har tänkt att fixa och dona med
det mesta själv, och samtidigt förvärvsarbeta heltid "på sidan om"
Manuell avverkning av småposter/vedhuggning/gallring/röjning/stamkvistning, osv.
Detta klaras ganska bra med egen huggarutrustning samt en minilunnare/4 hjuling.

40-50 ha eller däröver? - då börjar det krävas både ordentligt med tid och framförallt bättre grejor.
Traktor (4 WD)/huggarvagn/miniskotare, osv.
Kan/går förvisso  gå att driva paralellt med vanligt kneg, men det tär ordentligt på ledig tid och
man får därmed prioritera insatserna  "efter behov".
Här anser jag även att man bör skaffa sig en ordentlig SBP för att göra rätt punktinsatser, speciellt om man inte känner
till markerna "ut och in".

Jobba heltid i skogen och fixa försörjningen därav?,,,, tja?, då är vi tillbaka på min första fråga - "var ligger ambitionsnivån"?

mrhandley

« Svar #7 skrivet: 05 feb-09 kl 10:07 »
Ambitionsnivän hamnar nog på mer än 30ha. Över 200 ha känns svårt rent ekonomiskt, men med rätt underlag så bli nog 40 - 100 ha "rätt" (sedan finns det ju massa påverkansfaktorer rent ekonomiskt)

Blir det runt 30 - 45 ha så räknar jag med att behöva heltidsarbeta och ha skogen som en bisyssla.

Det bästa vore om man kunde trygga försörjningen med skogsbruk/upplevelseindustri/etc etc. Skogen står då för grundinkomsten och arrangemang / affärsideer baserat på omgivningarna ger ekonomiskt stöd.

Grundtanken är att kunna leva på skogsbruket/kringprodukter alltså. Om det går? Bra fråga.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 17 mar-09 kl 08:12 »
Ambitionsnivän hamnar nog på mer än 30ha. Över 200 ha känns svårt rent ekonomiskt, men med rätt underlag så bli nog 40 - 100 ha "rätt" (sedan finns det ju massa påverkansfaktorer rent ekonomiskt)

Blir det runt 30 - 45 ha så räknar jag med att behöva heltidsarbeta och ha skogen som en bisyssla.

Det bästa vore om man kunde trygga försörjningen med skogsbruk/upplevelseindustri/etc etc. Skogen står då för grundinkomsten och arrangemang / affärsideer baserat på omgivningarna ger ekonomiskt stöd.

Grundtanken är att kunna leva på skogsbruket/kringprodukter alltså. Om det går? Bra fråga.

Tänk lite på vad ett lån skulle kosta på en skog på 30 ha och fundera sedan på om du vill/kan avsätta de pengarna varje månad? Skogsintäkter kommer ojämnt och skog kostar också. Vi har ca 30 ha och förutom 2 ha vi slutavverkade förr förra året så kommer vi mest att få avsätta tid och pengar de kommande 20-30 åren innan vi får igen något. Nu har vi visserligen behov av ved hela tiden så det får vi från skogen, men inte utan arbetsinsats. Men jobbar man heltid och t ex måste gallra i sin skog måste man avsätta väldigt mycket tid på sina helger under vintern för att hinna med. Det är ju mörkt på kvällarna vintertid (iaf där jag bor). Sedan kan man ju visserligen leja bort en del, men jag tror inte det var din menig.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
Hans Hultén, Lena III

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser