Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  frilandshägn  (läst 3764 gånger)

Slättahultarn

frilandshägn
« skrivet: 28 jan-09 kl 12:57 »
har funderat på att ha kaninerna i stora hägn ute med minst 2 meter höga nätväggar.
Frågan är ju om man ska behöva ha nät över dom vet ju att höns blir tagna av rovfåglar men tar dom en kanin på 3-5 kg.
Sen funderar man på Lo skulle dom kunna hoppa över nätet
Någon som vet?

skogstrolla

• Jämtland
SV: frilandshägn
« Svar #1 skrivet: 28 jan-09 kl 18:00 »
Jag fick sätta på nät som tak för rovfåglar hopades runt hägnaden.
Hoppa över de kan jag inte svara på men gräva sig ut ;D ;D
//Erika
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 28 jan-09 kl 22:44 »
Klättrar över 1,80 iaf, har jag varit med om  ::)

Jag har använt hönsnät över... och tänker sätta nät över kommande hägn också. Eltråd runt... här finns både lo och björn.
Landsflykting i storstan...

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 28 jan-09 kl 22:56 »
men kan man inte sätta de inomhus på natten, så att man slipper det där med eltrådarna? björn och lo kommer väl inte på dagarna? och hur blir det innan slakt? har hört att gräs påverkar smaken på köttet. ska man då hålla de inomhus en tid innan slakt?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 29 jan-09 kl 00:52 »
Tanken med hägn är ju att man ska slippa stöket att hålla på och flytta dom hit och dit.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 29 jan-09 kl 00:56 »
 Jag har aldrig upplevt att gräs skulle påverka smaken. Det är ju bara "otorkat hö" :)
 Jag har haft kaniner i flytbart "Höns-elnät" med ett ganska stort flyttbart hus i. Det fungerade ganska bra. Elnätet är enkelt att flytta och höll antagligen "markgående" rovdjur borta. Nån enstaka kanin kunde råka smita nån gång men då höll de sig alldeles i närheten och var bara att fånga in.
                                       Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Hällmansro

« Svar #6 skrivet: 29 jan-09 kl 12:37 »
Jag har en härlig hage som de är i - dygnet runt, dock inte vintertid. Det är lite olika konstellationer. Först de som paras - HÄRLIGT !!
Sedan lite blandat, av de som går ihop. Sedan ungarna soom tas från modern, sedan ungar när de tas från mor,antingen hanar eller honor. Skulle behöva fler hagar för att slippa flytta runt dem - men det är ett härligt liv de får i öppen hage..........

Har väl haft tur genom åren, staketet är ca 1 m högt och har bara haft en rymmare - men han rymde desto fler gånger. Han tog sats och sprang uppför stängslet - så till våren blir det högre, och med tak.
Har grävt ner kylskåpsgaller neråt, under stängslet. Fungerar bra, och var gratis.
"Jag har aldrig träffat någon som  på dödsbädden önskat att han tillbringat mer tid på jobbet"

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 29 jan-09 kl 13:38 »
men, om man har tak, hur högt eller lågt ska "väggarna" vara då?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Slättahultarn

« Svar #8 skrivet: 29 jan-09 kl 15:54 »
Min tanke är att ha honor i vila och vuxna hanar ute året om med ett hyfsat stort isolerat hus till varje hägn där dom har mat och vatten. tanken med det är att minimera mockandet.
honor med ungar går inne vintertid och på sommarn är dom också ute men inte dom ungar under 2 mån

Ett rejält uppspänt bärnät stoppar inte det dom flesta fåglar

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 29 jan-09 kl 18:35 »
Min tanke är att ha honor i vila och vuxna hanar ute året om med ett hyfsat stort isolerat hus till varje hägn där dom har mat och vatten. tanken med det är att minimera mockandet.
honor med ungar går inne vintertid och på sommarn är dom också ute men inte dom ungar under 2 mån

Ett rejält uppspänt bärnät stoppar inte det dom flesta fåglar

Du behöver inte isolera några hus. Se till att det är dragfritt och finns halm att krypa in i, så klarar de sig utmärkt. Kaniner tycker värre om väta än kyla.

Bärnät klarar inga större mängder med snö...
Landsflykting i storstan...

Nystugus

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 29 jan-09 kl 23:21 »
Hej!

Jag skulle gärna göra stora hägn till mina kaniner också, men har en fråga till er som hållit på med detta system under några år. Parasittryck? Har man elnät och flyttar runt hägnet så kan man ju avhjälpa detta förhoppningsvis.
Jag gjorde ett försök förra sommaren med ett stort hägn (permanent med hönsnät runt, nät i botten samt fruktnät över) till alla honor, det var jätteskönt att se dem skutta fritt och de verkade samsas bra, både om "bohuset" och om mat. Men det blev starkt nerbetat och till slut ganska skitigt därinne. Så tips är välkomna. Tänkte mig ett hägn till ungdjur/hanar resp honor samt ett hägn till avelshonor som inte har småungar. Vuxna hanar lär man väl ha i vanliga betesburar fortsättningsvis också.....
/Kent
Lever i vackra, magiska Grangärde finnmark i stugan på berget i skogen!

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 30 jan-09 kl 00:00 »
Det var just parasittryck och betestillgång, jag ville att kaninerna skulle ha fri tillgång på BRA bete hela tiden, som gjorde att jag valde flyttbara hägn. Om man ser till att ha ordentliga avstånd mellan hägnen så kan din idé fungera. Fast jag såg till att bara ha ett kön i hägn samtidigt  eftersom dom inte var helt 100 procent rymningssäkra. Men med stora avstånd och gärna riktigt öppen terräng mellan (kaninerna vistas ogärna där de är helt oskyddade märkte jag, utan höll sig bredvid hägnet de få gångerna de kom lösa). Också avelshanarna inom lås och bom ;0)                   Mvh                  Charlotte 
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Hajjen

• Kaninuppfödare
    • -
    • Solbackens kaniner
« Svar #12 skrivet: 03 feb-09 kl 19:20 »
Jag har en stor hage där jag har några honor gående året runt. På sommaren flyttas staketen då och då, så gräset ska ha en chans att få hinna återhämta sig.
Jag har inget tak på, inga rovfåglar eller andra djur har någonsin försökt att ta någon kanin.
Staketen är 1,50m höga 2 m långa.
Jag tror vi har 13 sektioner nu.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 03 feb-09 kl 23:12 »
undrar fortfarande. om man har tak över hägnet, måste man ha så högt stängsel då? vad skulle ni tycka är den lägsta höjden? 1 meter? 1,20 meter?

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 03 feb-09 kl 23:16 »
Om man har tak över behöver man ju inte ha något högt stängsel alls för kaninernas skull. Men det är ju trivsamt att kunna vara därinne själv. Och är det fasta hagar måste man ju komma åt att städa och greja.
                                         Mvh
                                    Charlotte

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #15 skrivet: 03 feb-09 kl 23:58 »
jo, men om man tänkte på såna som man flyttar runt. jag har ju bara sett små hägnar åt 2 - 3 kaniner, som på sin höjd var 0,5 meter höga och byggda som spetstak, om ni förstår min beskrivning? jag tyckte att det lät lite opraktiskt att bygga kaninhägnar, som liknar hundgårdar ;)

Nystugus

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 13 feb-09 kl 10:38 »
Om jag ställer frågan så här:

Har någon testat elnät för kaniner (sådana man kan se i ex Bole katalogen)?
Funkade det bra? Var det värt kostnaden?

Om jag gör ett icke flyttbart hägn igen så måste jag planera för rengöring därinne på ett smartare sätt än tidigare. Då var höjden ca 90 cm så kaninerna hade det fint, jag fick dock krypa runt därinne ;)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 13 feb-09 kl 11:18 »
Jag har en flyttbart elnät till kanin som jag använt ett fåtal gånger, jag rekomenderar dock ett rejält aggregat som ger stöt genom kaninernas päls. Kaninerna stannar innanför efter 1 smäll. Mot rovdjur är det dock inte mycket att hänga i granen.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nystugus

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 15 feb-09 kl 17:18 »
ok, kanske ska testa sånt nät då, Rovdjur på marken är vi ganska skyddade mot genom rovdjurshagar runt gården. Rovfåglar däremot får vi se hur vi gör med.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #19 skrivet: 17 feb-09 kl 17:08 »
Jag har en stor hage där jag har några honor gående året runt. På sommaren flyttas staketen då och då, så gräset ska ha en chans att få hinna återhämta sig.
Jag har inget tak på, inga rovfåglar eller andra djur har någonsin försökt att ta någon kanin.
Staketen är 1,50m höga 2 m långa.
Jag tror vi har 13 sektioner nu.

Har du något nät botten i hagen eller gräver dina kaniner inte?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

673 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser