Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter dåligt m.m.  (läst 5073 gånger)

louise

• Gäst
Äter dåligt m.m.
« skrivet: 28 jan-09 kl 10:50 »
Har en gotlandshona som jag tycker har magrat på sista tiden. Inga ungar eller diande. Hon har levt på bara hö, menj ag har nu kompletterat med havre. Havren äter hon med bra aptit, men den sista veckan verkar hon äta så extremt lite hö. Jag behöver inte fylla på varje dag som jag gjort tidigare och det verkar ju rätt underligt.

Hon brukar också sitta och andas lite konstigt.. Trycker upp och bak huvuduet och ser ut att andas lite ansträngt. Det har hon gjort länge.

Hon har fått en kull, i höstas, och där dog 3 av 5 ungar. de som överlevt växer inte längre och har en aning svullna magar. I övrigt är de pigga och äter bra.

Nettis

• Smörblommans Siv
SV: Äter dåligt m.m.
« Svar #1 skrivet: 28 jan-09 kl 12:31 »
Har du kollat hennes tänder?

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 jan-09 kl 12:35 »
aha, nä det kan jag göra. Vad ska jag kolla efter? hon käkar ju pinnar bra, å havren också.

Det verkar mer å mer luta åt coccidos på ungarna iallafall. Men klart att honan kan ha nåt mer problem.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #3 skrivet: 28 jan-09 kl 13:21 »
På vissa kaniner växer tänderna fortare än de hinner slita ner dem och då får de svårt att äta. Men det låter väl troligare att det är nåt annat. Men kolla dem ändå.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 28 jan-09 kl 14:48 »
Det låter som att hon har ont nånstans, häftig andning och stillasittande är aldrig bra på kaniner.
Rosslar hon i luftvägarna? Snorig? Mot infektioner i luftvägarna kan man ge kaniner Terramycin, antibiotika för gris. Man ger 5g per 20 kg kanin i 5 dagar.

Vad beträffar ungarna så är det ett ganska säkert tecken på coccidios när de slutar växa. Man kan även se svullna magar och synlig eller tydligt kännbar ryggrad. Inte sällan känner man en skarpare doft av deras avföring. Och de kan se ruggiga ut i pälsen, ungefär som om de fryser. De äter som vanligt men går varken upp i vikt eller växer. Detta är permanent om de lider för länge av coccidiosen. Till slut dör svagare djur medans de starkare överlever i en förminskad kropp.

För coccidios ska du ge Esbetre, det måste du få utskrivet av veterinär. Har du höns så säg att det är till dem då brukar det inte vara några problem, säger man att det är till kaniner vägrar de oftast att skriva ut det för de vet inte att det går att använda på kanin också. Du ger 2g per dag/kanin/dag i 5 dagar. Sen uppehåll i 5 dagar och sen åter 2g/kanin/dag i 5 dagar till.

Lättast är att blanda 2 dosmått i en 10 liters vattenkanna och ge dem det. Tänk på att lösningen inte får bli äldre än 24 timmar för då tappar den verkan.

Coccidios smittar genom kaninens avföring och alla kaniner som varit i kontakt med den (även hanen) skall ha Esbetre. Burarna sanerar du med såpa och Virkos S. Skura grundligt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #5 skrivet: 28 jan-09 kl 14:52 »
Ja Kimma har ju förklarat det mesta ang coccidiosen..
Ville bara göra ett tillägg.. kan rekommendera Stalosan i botten på burarna efter rengöring, även i förebyggande syfte :)
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 jan-09 kl 16:43 »
jag har inga höns å det vet vetrinären om.. hur gör jag då? Att de inte vet att man kan skriva ut det till kanin är väl ett hinder som kan lösas, men om det är så att medicinen inte är godkänd för kanin, då får de lagligen inte skriva ut den.

Är Esbetree ett sulfapreparat? Det står i en massa artiklar att de ska ha sulfa mot coccidos. Det kan ju finnas ett annat märke gjort på samma substans tänkte jag.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #7 skrivet: 28 jan-09 kl 17:07 »
Många veterinärer vet numera om att Esbetree används till kaniner..om de inte vet eller inte vill så be dem ringa SVA och fråga..
Ett namn på SVA är Thomas Segall, han arbetar på enheten för patologi och viltsjukdomar och kan en hel del om sjukdomar hos kaniner..

Esbetree är ett Sulfapreparat.

Men följ Kimmas råd om dosering och dagar.. min veterinär sa samma som till höns.. 1g i 3dagar men det räcker inte till kanin..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 28 jan-09 kl 17:56 »
jag har inga höns å det vet vetrinären om.. hur gör jag då? Att de inte vet att man kan skriva ut det till kanin är väl ett hinder som kan lösas, men om det är så att medicinen inte är godkänd för kanin, då får de lagligen inte skriva ut den.

Är Esbetree ett sulfapreparat? Det står i en massa artiklar att de ska ha sulfa mot coccidos. Det kan ju finnas ett annat märke gjort på samma substans tänkte jag.

Ring en annan veterinär då :)

Mig veterligen finns inte nåt annat preparat och som Oskarsgården skriver, använd Stalosan F i förebyggande syfte hädanefter. Det är nästan lika starkt som Virkon S men mycket drygare och billigare.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #9 skrivet: 28 jan-09 kl 19:09 »
Det finns ytterliggare ett preparat liknande Esbetre som heter nåt på Bay- eller Bac.... Men kommer inte på hela namnet nu. Det används också på höns och jag tror det funkar till kaniner också.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 29 jan-09 kl 10:15 »
Vet. vill att jag gör ett träckprov.. Tyckte det var lite konstigt att de två ungarna levt så länge om det var coccidos. Drar mig för kostnaden på provet, men visst är det alltid det bästa å göra. Men, vad tycker ni?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 29 jan-09 kl 10:22 »
Vet. vill att jag gör ett träckprov.. Tyckte det var lite konstigt att de två ungarna levt så länge om det var coccidos. Drar mig för kostnaden på provet, men visst är det alltid det bästa å göra. Men, vad tycker ni?

Jag blir inte förvånad. Förklarade du för henne att det inte är tarmcoccidios utan gallgång/leverscoccidios?

Det vet nämligen veterinärerna inte särskilt mycket om.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 jan-09 kl 10:42 »
nä, det förstod jag inte ens själv! nu är deras telefontid över, men jag ska in med katten i eftermiddag å kan väl ta upp det då.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #13 skrivet: 29 jan-09 kl 12:45 »
Det låter som att hon har ont nånstans, häftig andning och stillasittande är aldrig bra på kaniner.
Rosslar hon i luftvägarna? Snorig? Mot infektioner i luftvägarna kan man ge kaniner Terramycin, antibiotika för gris. Man ger 5g per 20 kg kanin i 5 dagar.

Vad beträffar ungarna så är det ett ganska säkert tecken på coccidios när de slutar växa. Man kan även se svullna magar och synlig eller tydligt kännbar ryggrad. Inte sällan känner man en skarpare doft av deras avföring. Och de kan se ruggiga ut i pälsen, ungefär som om de fryser. De äter som vanligt men går varken upp i vikt eller växer. Detta är permanent om de lider för länge av coccidiosen. Till slut dör svagare djur medans de starkare överlever i en förminskad kropp.

För coccidios ska du ge Esbetre, det måste du få utskrivet av veterinär. Har du höns så säg att det är till dem då brukar det inte vara några problem, säger man att det är till kaniner vägrar de oftast att skriva ut det för de vet inte att det går att använda på kanin också. Du ger 2g per dag/kanin/dag i 5 dagar. Sen uppehåll i 5 dagar och sen åter 2g/kanin/dag i 5 dagar till.

Lättast är att blanda 2 dosmått i en 10 liters vattenkanna och ge dem det. Tänk på att lösningen inte får bli äldre än 24 timmar för då tappar den verkan.

Coccidios smittar genom kaninens avföring och alla kaniner som varit i kontakt med den (även hanen) skall ha Esbetre. Burarna sanerar du med såpa och Virkos S. Skura grundligt.

Kimma, om man aldrig har haft synliga coccider i levern - Kan de ändå ha levercoccidios?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 29 jan-09 kl 12:57 »
Nu är jag ingen expert på området men min erfarenhet säger nej.
Jag har aldrig haft kaniner som magrat oförklarligt utan att antingen hittat blåsor på levern eller slem i tarmarna pga infektion eller liknande.

Hurså?

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 29 jan-09 kl 13:05 »
Nu har jag fått Tribrissen på recept, ska vara likt Esbetree tydligen.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #16 skrivet: 29 jan-09 kl 13:12 »
Nu är jag ingen expert på området men min erfarenhet säger nej.
Jag har aldrig haft kaniner som magrat oförklarligt utan att antingen hittat blåsor på levern eller slem i tarmarna pga infektion eller liknande.

Hurså?

Har ju som jag tidigare sagt aldrig använt något sulfapreparat och har inte sett några synliga coccider på några djur jag slaktat ( året om) men ändå kan jag ha ungdjur som magrar av och dör som liknar coccid-angrepp. Finns det olika stadier i levercoccidios så att man kan missa symptomen? Eller är det tarmcoccidios? Men den är väl jättesmittsam och då borde ju alla i kullen drabbas. Hade nämligen nyss en gotlänning som magrade av och matvägrade efter ett par dagar, nu tog jag bort den för "livskraften" var borta.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 29 jan-09 kl 14:35 »
Har ju som jag tidigare sagt aldrig använt något sulfapreparat och har inte sett några synliga coccider på några djur jag slaktat ( året om) men ändå kan jag ha ungdjur som magrar av och dör som liknar coccid-angrepp. Finns det olika stadier i levercoccidios så att man kan missa symptomen? Eller är det tarmcoccidios? Men den är väl jättesmittsam och då borde ju alla i kullen drabbas. Hade nämligen nyss en gotlänning som magrade av och matvägrade efter ett par dagar, nu tog jag bort den för "livskraften" var borta.

Använder du Stalosan i förebyggande syfte när du mockar och desinficerar spadar, grepar och annat med jämna mellanrum?

Kaninerna kan ju ha ett överskott coccidier i tarmen när imunförsvaret går ner och jag tycker inte det skadar att ge en kur esbetre nån gång om året om man märker symtom som du beskriver. Om inte annat så för att utesluta ev coccidöverskott.

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 30 jan-09 kl 12:42 »
jag förstår inte var det långa sanerings-inlägget tog vägen, jag skulle ju läsa på nu..

Undrar om det är lönt att sanera innan de börjar medicineras. Medicinen finns inte förrän imorgon på apoteket, men jag måste rengöra burarna idag oavsett.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #19 skrivet: 30 jan-09 kl 18:56 »
Använder du Stalosan i förebyggande syfte när du mockar och desinficerar spadar, grepar och annat med jämna mellanrum?

Kaninerna kan ju ha ett överskott coccidier i tarmen när imunförsvaret går ner och jag tycker inte det skadar att ge en kur esbetre nån gång om året om man märker symtom som du beskriver. Om inte annat så för att utesluta ev coccidöverskott.

Använder stalosan under sommartiden ( mars - nov). Strör alltid nytt i burarna varje gång jag städar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser