Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykapat virke i byggnation  (läst 5252 gånger)

RockyMontana

• Friskt vågat hälften försvunnet!
    • Småland
Nykapat virke i byggnation
« skrivet: 27 jan-09 kl 19:40 »
Tjena.

Jag ska bygga nytt till våren/sommaren och det första vi kommer att göra är att kapa träden som står på marken för att ha till takbyggnation (endast som bjälklager).
Hur fungerar det med nykapat virke egentligen?
Bör jag åka och kapa redan nu (~50 mil) eller kan jag vänta tills jag flyttar tillbaks igen?

Jag förstår att det absolut bästa vore om jag kapade träden (vi använder till 90% tallar till detta) redan nu, men det utgör andra problem för mig om jag skulle göra det. Så det bästa för mig vore om jag kunde vänta tills jag flyttat dit.

Vad säger ni?

Anders G.

• -
SV: Nykapat virke i byggnation
« Svar #1 skrivet: 27 jan-09 kl 19:47 »
Du vet tydligen rent tekniskt vad som gäller, och det arbetssättet är empiriskt bevisat som det bästa sedan flera hundra år.
Vad vill du att vi skall svara, egentligen? "Det går nog bra", eller?  ???

RockyMontana

• Småland
« Svar #2 skrivet: 27 jan-09 kl 19:53 »
Kan du inte ge ett riktigt svar kan du väl strunta i att skriva öht?

Vad som är självklart för dig behöver inte vara självklart för andra.

Jag vet att det är BÄST att låta det torka, men det jag frågar är ju om det funkar överhuvudtaget att bygga med nykapat virke (det kommer nog ligga på tork ca. 2 sommar-månader).

Nej, jag vill inte att du ska skriva "det går nog bra" utan huruvida det inte går alls och i annat fall vad som kan hända.

pappi747

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 27 jan-09 kl 20:23 »
Ha i bakhuvet att virket krymper ca 15% på tjocken men bara ca 0,5% på längsen. Fördelen med att bygga med färskt virke är ju att plankor och bräder inte hinner skruva sig under torkningen.
Bygg tillräckligt långsamt bara så du inte bygger in fukt. Ingen ide att tapetsera före huset antagit sin form...

RockyMontana

• Småland
« Svar #4 skrivet: 27 jan-09 kl 20:50 »
Tack!

tror du samma (%) gäller för hela stockar?
Väggarna blir ca. 1 meter tjocka, så om de krymper några cm gör ju inte så mycket egentligen... Men det är ju inte så bra för takstrukturen om hela taket sjunker med 15%

*tänk tänk tänk*

Det blir typ 4,5 cm på en 30cm tjock stock, om det är så, men i runda slängar då så ca nåt sånt...
(räknade 30/100*15=4,5)

Sökte lite på "tall torktid" men hittade inget direkt relevant (fast kunde väl gjort en mer ingående sökning)…

pappi747

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 27 jan-09 kl 21:17 »
Ja det ska nog vara 15% oavsett om det är stockar eller virke.. nu har jag ingen aning om hur du tänkt dig konstruera ditt hus men om du ska timra så kan det vara till fördel att märgspräcka stockarna, alltså såga ett snitt in till centrum, så styr du var stocken spricker.

Tänker du handbarka stockarna?

RockyMontana

• Småland
« Svar #6 skrivet: 27 jan-09 kl 21:39 »
Aha, ja just det. Det har jag hört något om.
Man "snittar" alltså trädet in till mitten, eller räcker det med ett gäng cm? (typ 5-10 cm djupt på en 30 cm tjock stock).
Borde de inte hålla bättre om man inte klyver stocken hela vägen till mitten, eller är jag ute och cyklar nu?

Vi ska bara använda stockarna som bjälklager i taket, och lägga taket på.

Japp, stockarna blir högst troligt handbarkade, gör det stor skillnad?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 27 jan-09 kl 23:11 »
En fördel med att avverka under vintern är ju att virket är som torrast då. Dels går det fortare för det att torka, och dels är stockarna lättare att hantera när de är nyfällda när de inte tyngs ner av en massa extra vatten.

Om man märgspräcker stockarna och sedan kan vända dem med snittet åt lämpligt håll i förhållande till hur de belastas så bör de rimligtvis bli styvare än om de får spricka av sig själva med sprickor på alla möjliga håll och kanter.

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #8 skrivet: 27 jan-09 kl 23:24 »
Kan inte träd så bra.........................men vet att trä suger vatten bra på våren............kanske  bra att kapa det nu!!!!!
Så får det torka upp lite och krympa i hop till "rätt" storlek.
Vad kul att bygga hus från "riktiga början"
Hoppas att du lägger in bilder så vi får se!!!!!!
Önskar dig lycka till!!!!!!!!!!!
Anna :)
« Senast ändrad: 27 jan-09 kl 23:26 av kossan »
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 28 jan-09 kl 09:46 »
Se de där 50 milen som en bra vinter/tidig vårutflykt. Boka vandrarhem (hotell) eller liknande om det går i närheten och lägg två dagar på att få det gjort! Krympningen får du ju alltid räkna med - även om du fäller nu.

RockyMontana

• Småland
« Svar #10 skrivet: 28 jan-09 kl 10:09 »
Tack för alla fina svar.

Det kanske får vara värt att åka de där 50 milen trots allt.

Problemet är (som vanligt) att man har ett 8-16 jobb man måste sköta.
Och det kommer antagligen ta ett par helger att ta ned alla träd isåfall.

Men det är väl lika bra att ta tag i saken.

Men i värsta fall så funkar det om man märgspräcker träden alltså.
Lägger man dem med sprickorna åt sidan så borde det ju pressas ihop och bli stabilare...
Fast det är kanske dumt att chansa ;)

@Torbjörn:
Jo, åas är det ca. 50cm snö där nu som man sjunker igenom, så tyngd kontra att kunna röra sig ;)

@Anna:
Javisst. Vi ska filma allt och lägga ut på nätet.
Kan skicka en länk när det kommer igång. :)
Tack!

byggaren40+

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 04 mar-09 kl 00:38 »
Köp tjänsten av någon lokal skogshuggare med en liten skotare som hugger och kör ihopp virket i en hög till dig så lipper du krångla utan äggna dig åt husbygget i vår i stället det kan vara väl plaserade pengar så skadar du dig inte och inte träden heller

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #12 skrivet: 04 mar-09 kl 20:47 »
Tack för alla fina svar.

Det kanske får vara värt att åka de där 50 milen trots allt.

Problemet är (som vanligt) att man har ett 8-16 jobb man måste sköta.
Och det kommer antagligen ta ett par helger att ta ned alla träd isåfall.

Men det är väl lika bra att ta tag i saken.

Men i värsta fall så funkar det om man märgspräcker träden alltså.
Lägger man dem med sprickorna åt sidan så borde det ju pressas ihop och bli stabilare...
Fast det är kanske dumt att chansa ;)

@Torbjörn:
Jo, åas är det ca. 50cm snö där nu som man sjunker igenom, så tyngd kontra att kunna röra sig ;)

@Anna:
Javisst. Vi ska filma allt och lägga ut på nätet.
Kan skicka en länk när det kommer igång. :)
Tack!
Låter bra det!!!!! :)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 05 mar-09 kl 10:34 »
Det går bra att använda färskt virke till stomme och takstolar och sånt, där spelar ju krympningen inte så stor roll, och dessutom kommer dom ju att ligga lite under byggnationen,mitt i bästa torperioden, så det ska inte vara farligt. Däremot ska du inte såga brädor och sätta upp färsk panel, då blir det väldigt stora glipor sen.
En trist sak med färskt virke vid takbyggnationer är ju annars att det blir så s*tans tungt att släpa upp, i synnerhet tall.

RockyMontana

• Småland
« Svar #14 skrivet: 06 mar-09 kl 23:42 »
Köp tjänsten av någon lokal skogshuggare med en liten skotare som hugger och kör ihopp virket i en hög till dig så lipper du krångla utan äggna dig åt husbygget i vår i stället det kan vara väl plaserade pengar så skadar du dig inte och inte träden heller

Nej tack. Hela poängen är att göra det själv. Väl spenderade pengar kan man ju tycka. Jag tycker det låter som väldigt dumt spenderade pengar.
Och dessutom har jag bra folk med mig som är väldigt duktiga skogsskötare.
Jag trodde nästan det var strängt förbjudet att tipsa folk om att "köpa tjänsten" på forum som det här ;)
Hela poängen är väl DIY? =P

RockyMontana

• Småland
« Svar #15 skrivet: 06 mar-09 kl 23:45 »
Det går bra att använda färskt virke till stomme och takstolar och sånt, där spelar ju krympningen inte så stor roll, och dessutom kommer dom ju att ligga lite under byggnationen,mitt i bästa torperioden, så det ska inte vara farligt. Däremot ska du inte såga brädor och sätta upp färsk panel, då blir det väldigt stora glipor sen.
En trist sak med färskt virke vid takbyggnationer är ju annars att det blir så s*tans tungt att släpa upp, i synnerhet tall.

Nej, det enda vi kommer att använda det kapade virket är till taket och golvet (dvs som regelverk).
Men märgspräckning verkar ju vara ett hett tips (eller vad det hette).
Det kommer nog bli något i det stuket.

sub rosa

« Svar #16 skrivet: 08 mar-09 kl 12:24 »
Enligt gammal Engelsk byggtradition med klassisk ektimmerstomme så är virket alltid färskt när stommen bearbetas och reses. Eken är i färskt tillstånd mjuk och smidig men blir hård och omedgörlig när torr. Jag kan inte tänka mig att du skulle få några som helst problem att bygga i färsk fur eller gran. Den långsamma torkprocessen är bra för trät sålänge fukten har en möjlighet att ventilera ut. Ett tips! -bygg diffusionsöppet, dvs ingen ångspärr, det finns inte reglerat någonstans att ett hus måste ha plast-ångspärr eller att det måste vara diffusionstätt.
Få lite tips angående isolering på http://www.cremab.se/default.asp?do=3&sub=11
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser