Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bredbandstelefoni  (läst 4468 gånger)

hemmamamman

• Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Bredbandstelefoni
« skrivet: 26 jan-09 kl 12:14 »
Vi funderar på att byta dels till bredbandtelefoni och dels telefonbolag. Jag undrar nu två saker. Bredbandstelefoni - för och nackdelar? Vi har det på jobbet och efter diverse barnsjukdomar så fungerar det bra. Men andras åsikter tack?
Vi funderar på att byta till Universal telecom för och nackdelar med dom också tack?
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Anders G.

• -
SV: Bredbandstelefoni
« Svar #1 skrivet: 26 jan-09 kl 17:40 »
Det är väl bara att under en övergångstid använda bredbandet parallellt med vanlig telefoni och prova sig fram? Har du väl kopplat ur koppartrådarna lär du inte vara välkommen tillbaka.

Alla telefonbolag är ett pack. Vad som fungerar i A-stad kan fungera sämre i B-stad, så det brukar inte vara meningsfullt att jämföra.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 jan-09 kl 22:58 »
Jag ser ingen anledning att i dagens läge byta till IP-telefoni, strular faktiskt ofta, och i mitt fall skulle jag inte spara så mycket.
Jag använder det via datorn och då utan avgift(dator till dator).

Telebolag ska dömas efter vad de presterar, snacka skit kan dom annars ypperligt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

milo

« Svar #3 skrivet: 05 feb-09 kl 21:14 »
Har ip telefon funkar kanon har en vanlig telefon bärbar som jag svarar och pratar i fungerar som vanlig telefoni ,, tycker det är lika bra som vanlig i kvaliten ,,  och man är inte bunden att ha fast telefon för bredband som det var för

Raffe

« Svar #4 skrivet: 08 feb-09 kl 19:06 »
Det du ska tänka på om du går över till IP telefoni är:

Om du vill tillbaka till analog telefoni så måste du betala start avg för att över huvud taget kunna koppla in en telefon igen, avgiften ligger på ca 1000 kr, och betalas till Telia. (Ditt analoga abonnemang blir uppsagt i och med du får IP telefoni).

Om du vill byta till annan bredbands operatör så är INTE ditt telefon nr sökbart. Dvs när du går in på en bredbandoperatörs sida och skriver in ditt telefon nr för att få reda på vilken hastighet operatören kan erbjuda, och om du kan bli kund hos operatören.
Fungerar inte hos alla om man inte har analogt nr.
T.ex Tele2 kräver analogt tel nr.
En del kan söka på adress, men långtifrån alla.
Detta är inget operatören berättar om kunden inte frågar, operatören anser inte att det är deras skyldighet att berätta vad man inte kan göra eller vad man borde veta innan man skriver på, utan kundens skyldighet att ta reda på fakta.

jag har haft denna diskussionen med Bredbandsbolaget som anser att dom inte har gjort något fel, men om jag ska byta till annan operatör blir det m.a.o. problem. Bredbands bolaget låser mer eller mindre på så sätt kunden till sig.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #5 skrivet: 03 mar-09 kl 16:12 »
Universal Telecom har jag prövat för många år sedan, verkade inte vara ett helt seriöst företag. :'(
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

L L

« Svar #6 skrivet: 08 mar-09 kl 08:48 »
Man ska behålla sin gamla telefon i reserv. Har du ADSL?

Bredband fungerar inte alltid men det brukar telefon göra.

Sedan ringer man billigast och ibland gratis genom Vop stunt eller Free call etc.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #7 skrivet: 14 mar-09 kl 20:25 »
hej,

vi använder skype.. abbonemanget kostar 45kr i månad och då kan vi ringer obegränsat till alla fasta telefoner i europe(jag e engelsk tjejen är finsk) vi har kvar telia fast telefon men bara till inkommande samtal. Skype funka skit bra båda till chatt-- telefon och video samtal.

verköigen rekomenderas.

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

L L

« Svar #8 skrivet: 22 mar-09 kl 23:17 »
Behövs tredubbel säkerhet?

Nästan alla har mobil, har man dessutom bredband så kan man kapa koppartråden och därmed en onödig utgift.
Mobilt internet verkar inte vara en bra reserv.

Telia som pålitlig reserv, gratis Skype och gratis eller betald VOIP är kanon, mobil ska bara vara till annan mobil.
« Senast ändrad: 22 mar-09 kl 23:20 av Ellens »

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 24 mar-09 kl 00:54 »
Kan man köra tv, internet mm över fiber så borde man kunna ringa via fiber också, även utanför internet.
Finns den möjligheten eller är den på gång?

Svar: Tydligen, här är ett exempel: http://www.opennet.se/pages/TelefoniViaFiber

Då bör man klara sig med bara fiber och en mobiltelefon.
« Senast ändrad: 24 mar-09 kl 01:38 av Foppas fot »

Raffe

« Svar #10 skrivet: 25 mar-09 kl 21:18 »
Vad finns det för olika IP telefoni bolag. Någon som vet något som är bra och seriöst?
Finns det något som är utan månads kostnad eller andra kostnader, m.a.o. bara kostnad för det man använder.
Jag har Bredbandsbolagets IP telefoni nu, men de vill ha 99 kr i månaden vilket är mycket om man inte använder den. Jag har "vanlig telefoni" bara för inkommande samtal så andra kan nå mig utan att ringa på mobilen, alla utgående samtal går via mobilen i nuläget.

milo

« Svar #11 skrivet: 04 apr-09 kl 14:56 »
celip är seriösa och fungerar bra mån kostnad 49 kr

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #12 skrivet: 04 apr-09 kl 18:49 »
http://www.stingnetworks.com/

Ett svenskt bolag som har bra service..
Ägaren som jag känner vill verkligen driva det seriöst då det är ett sätt att behålla sina kunder...

En sak jag funderar på är vilken belastning ett Ip-samtal har..
Då om man googlar så furbrukar man lika mycket energi som det går åt att värma en kopp vatten
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

L L

« Svar #13 skrivet: 06 apr-09 kl 04:54 »
Kan man köra tv, internet mm över fiber så borde man kunna ringa via fiber också, även utanför internet.
Finns den möjligheten eller är den på gång?

Svar: Tydligen, här är ett exempel: http://www.opennet.se/pages/TelefoniViaFiber

Då bör man klara sig med bara fiber och en mobiltelefon.

Fiber finns mest i flerfamiljshus i tätort, sällan alternativt levande.

L L

« Svar #14 skrivet: 06 apr-09 kl 04:58 »
Vad finns det för olika IP telefoni bolag. Någon som vet något som är bra och seriöst?
Finns det något som är utan månads kostnad eller andra kostnader, m.a.o. bara kostnad för det man använder.
Jag har Bredbandsbolagets IP telefoni nu, men de vill ha 99 kr i månaden vilket är mycket om man inte använder den. Jag har "vanlig telefoni" bara för inkommande samtal så andra kan nå mig utan att ringa på mobilen, alla utgående samtal går via mobilen i nuläget.

Jag har Freecall och Voipstunt där man betalar en liten summa och ringer en massa gratis, sedan kostar det bara vad man ringer, men kvaliteten på linjen kan variera, då ringer man om.

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 06 apr-09 kl 05:08 »
Fiber finns mest i flerfamiljshus i tätort, sällan alternativt levande.

Kommunikationen går över fibernät på "motorvägen", tillfarterna och vägen dit är oftast koppar utanför tätort, men det går att få hög bandbredd även där, 10 till 20 mbits är ganska vanligt.

Internet är ganska energislukande, inte säkert vi kan använda det som vi gör, om energipriserna rusar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

L L

« Svar #16 skrivet: 06 apr-09 kl 05:22 »
Farten kan vara dålig på ADSL.

Om Google mfl ska lagra all skit på nätet kan det bli dyrt.

Raffe

« Svar #17 skrivet: 07 apr-09 kl 00:09 »
Det verkar ju vettigt med de olika alternativen, men jag har nog inte riktigt förtått det här med belastningen på nätet.
Jo jag förstår att det ska passera genom en massa servrar och de är påslagna hela tiden, men om jag ringer ett ip samtal, eller om jag surfar på internet, eller ser på tv/film mm via nätet, så är det väl minst samma belastning och troligen mer. Om man t.ex. jämför film mot ip telefoni, även om jag pratar i 1,5 timme eller ser på en film som varar i 1,5 timme så tror jag att en film belastar betydligt mycket mer. Sen är det väl också så att om man bygger ut möjligheten till just ip telefoni, så ska man väl använda den, om inte annat så för den delen att man pressar priserna hos tele jättarna.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 20 apr-09 kl 15:32 »
Jag har förbetald Skype. Ingen månadskostnad och när jag har pratat upp min hundring, så dras det en ny hundring från mitt paypalkonto. Talkvalitén är det inget fel på. trots segt "bredband" i skogen.  Och samtalen till min familjs fasta telefoni i usa är en bråkdel av kostnaden via telia t.ex. Jag är nöjd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser