Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ni som föder upp köttkaniner,har ni bara dom i burar? eller har ni ute hage med?  (läst 2522 gånger)

torpargubbe

• Gäst
ja som rubriken säger,jag funderar på köttkaniner,själv har jag en stor ladugård som inte har någon funktion i dags läget (används som föråd bara) tycker kaniner är trevlig syssla,, men ska man ha en utehage till dom eller har ni de bara i burar inomhus? personligen tycker jag det skulle vara humanare med en ute hage?

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
Jo och billigare med eftersom gräset växer gratis. Foder måste köpas eller läggas ner arbete på. Har du möjlighet att ta eget foder får du väl väga arbetsinsatserna mot varandra. Bygga och flytta runt betesburar med kaniner eller skörda hö och bära in det till kaniner i fasta burar. Jag tycker dock att ungdjur växer bättre på bete (om det är bra bete, och kaninerna inte har mask). Betesburar 1x2,5 meter i botten med handtag på ena kortänden och hjul i andra, är lätta och flytta och rymmer ca 6 vuxna kaniner (beroende på hur stor ras du har naturligtvis).
Karin på Sagolika Höö

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Hejsan!

Hur stor är din ladugård, antal koplatser utgötsling m.m.?

Om du använder ett bursystem i tre våningar med gemensam foderhäck,  (en 6-fackare).

Du får plats med en 6-fackare till avelsdjuren på varje koplats, ungdjuren placerar du i golvhagar.

Mvh. Beekeepern som bygger 6-fackare :)
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

torpargubbe

• Gäst
Jo och billigare med eftersom gräset växer gratis. Foder måste köpas eller läggas ner arbete på. Har du möjlighet att ta eget foder får du väl väga arbetsinsatserna mot varandra. Bygga och flytta runt betesburar med kaniner eller skörda hö och bära in det till kaniner i fasta burar. Jag tycker dock att ungdjur växer bättre på bete (om det är bra bete, och kaninerna inte har mask). Betesburar 1x2,5 meter i botten med handtag på ena kortänden och hjul i andra, är lätta och flytta och rymmer ca 6 vuxna kaniner (beroende på hur stor ras du har naturligtvis).

en tanke.....  om man kan ha flyttbara hagar då??? det vore ju kanon att kunna ha säg 15-20 djur i en hage som är lätt att flytta runt efterhand som det blir renbetat?  fast dom är väll duktiga på att gräva? de kanske gräver sig ut om man har ett lätt stängsel,det kanske måste grävas ner i marken? annars vore det suveränt att kunna flytta runt hagen smidigt på ängarna eller?  annars blir det en massa småburar som ideligen måste flyttas?

torpargubbe

• Gäst
Hejsan!

Hur stor är din ladugård, antal koplatser utgötsling m.m.?

Om du använder ett bursystem i tre våningar med gemensam foderhäck,  (en 6-fackare).

Du får plats med en 6-fackare till avelsdjuren på varje koplats, ungdjuren placerar du i golvhagar.

ladugården är stor ca 380kvm så plats finnes ;)  hur tycker du om utevistelse då?  springer dom av mycket vikt?  det är ju hela tiden en avvägning med lönsamhet kontra ekonomi.

skogstrolla

• Jämtland

Då måste jag få fråga hur små är då dom kaninfacken om en 6 fackare  får plats på ett kobås??
Knappt vändplats skulle jag vilja påstå,eller fack ovanpå.
Men max på varannat kobås måste gå att komma åt att mata mocka sköta dom.
//Erika
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Enl. reglerna ska en medelstor kanin ha 0,7 kvadratmeter.

Mina burar är 60*120 cm och 60 cm höga, så burens yttermått blir 63*2246 cm.

En  koplats är ju 120*220 cm, passar utmärkt att ställa 6-fackarens ena gavel över dyngrännan och den andra mot foderbordet.

Gången mellan burarna bli ca 110 cm.

Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

skogstrolla

• Jämtland
Ja då funkar de såg inte de om att dom va i tre våningar "lessen för de".

E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

Potatisblomma

• Södermanland

ladugården är stor ca 380kvm så plats finnes ;)  hur tycker du om utevistelse då?  springer dom av mycket vikt?  det är ju hela tiden en avvägning med lönsamhet kontra ekonomi.

Nä, inte springer de av så mycket i vikt. Borde bli mer välmusklade kaniner  ;D

Landsflykting i storstan...

torpargubbe

• Gäst
Nä, inte springer de av så mycket i vikt. Borde bli mer välmusklade kaniner  ;D

rena rama palleman kaniner ;D ;D ;D ;D

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
Jo visst gräver de! Men sätt ett grovmaskigt nät i botten (jag kör med 5cmx5cm fyrpunktssvetsat nät). Då kommer kaninerna åt att beta bra och inga kaniner kommer ut. Jag har heller inte haft några rovdjur som kommit in. Är man försiktig när man flyttar burarna första gångerna så lär sig kaninerna att "stiga upp" på nätet när man flyttar. Är man för snabb och slarvig kan kaninerna åka ner med benen mellan nätmaskorna, fastna och bryta benen. Men jag har inte råkat ut för detta på 7 år. Lycka till Ylva :)
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Charlotte

• -
 Här finns en gammal tråd om funderingar på Ekologisk kaninhållning, där står det en hel del om betesfållor:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=24616.0
                               Mvh
                            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser