Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolla mask och coccider  (läst 1865 gånger)

Potatisblomma

• Södermanland
Kolla mask och coccider
« skrivet: 24 jan-09 kl 12:04 »
Det här verkar behändigt!
http://kollamasken.jetshop.se/
Landsflykting i storstan...

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
SV: Kolla mask och coccider
« Svar #1 skrivet: 24 jan-09 kl 18:08 »
Ja, men lite väl dyrt kanske! Men får man något skit i sin kaningård kan det vara värt att veta vad man skall behandla mot.
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #2 skrivet: 24 jan-09 kl 23:19 »
Dom finns att köpa på apoteket .
Eller så plockar man i hop lite bajs i en påse o skickar till SLU.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 24 jan-09 kl 23:21 »
Dom finns att köpa på apoteket .
Eller så plockar man i hop lite bajs i en påse o skickar till SLU.

Vet du pris på apoteket och SLU?
Hade ingen aning om att det fanns på apoteket  :)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 24 jan-09 kl 23:31 »
1 test för 344kr kan det väl vara värt om man riskerar att förlora många kaniner kanske.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 24 jan-09 kl 23:50 »
1 test för 344kr kan det väl vara värt om man riskerar att förlora många kaniner kanske.

Ja, det är ju mest en kanin här och en kanin där, som man vill kolla (eller veta varför den dog helt plötsligt).
Kan vara svårt att veta på förhand, om många tänker dö, eller inte  ::)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 24 jan-09 kl 23:52 »
Ja, det är ju mest en kanin här och en kanin där, som man vill kolla (eller veta varför den dog helt plötsligt).
Kan vara svårt att veta på förhand, om många tänker dö, eller inte  ::)
Onekligen  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Meissner

« Svar #7 skrivet: 03 feb-09 kl 10:20 »
Misstänker man mask kan man väl bara avmaska? Avmaskningsmedel är inte skadligt för kaniner oavsett om de har mask eller inte. Oftast är det billigare med avmaskningsmedel än med "kolla masken" produkter, som dessutom inte alltid är helt tillförlitliga. På större djur kan det dock vara värt att kolla först, för de behöver så mycket mer avmaskningsmedel att det blir väldigt dyrt att avmaska i onödan.

Kaniner som får gå på marken och äta gräs och gräva i jorden bör man nästan avmaska varje vår och varje höst. Avmaskning med axilur (finns på apoteket) tar bort flest typer av maskar. Flytande kan ges blandat i tex mosad banan eller direkt i munnen på kaninen. Mosad i banan blir dock en trevligare upplevelse både för kaninen och mig. Enligt bruksanvisningen ska man avmaska i tre dagar, men ofta måste man avmaska i fem dagar och sedan upprepa efter en vecka i fem dagar igen, eftersom masken som dör vid första behandlingen kan ha lagt ägg som då också dör vid andra behandlingen. Annars kan masken lätt komma tillbaka.
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 03 feb-09 kl 10:26 »
Jag har haft mask på några kaniner och har aldrig behövt avmaska mer än 2 dagar i följd för att bli av med problemet, använde då Axilur som jag sprutade rakt ner i svaljet.

Meissner

« Svar #9 skrivet: 04 feb-09 kl 12:37 »
Jag har haft mask på några kaniner och har aldrig behövt avmaska mer än 2 dagar i följd för att bli av med problemet, använde då Axilur som jag sprutade rakt ner i svaljet.
Vad bra. =) Jag och andra har dock varit med om att masken vägrat dö och/eller kommit tillbaka, så för säkerhets skull är det ju lika bra att köra på åtminstone de tre dagar som står på bipacksedeln, och gärna upprepa en vecka senare.
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 04 feb-09 kl 15:24 »
Vad bra. =) Jag och andra har dock varit med om att masken vägrat dö och/eller kommit tillbaka, så för säkerhets skull är det ju lika bra att köra på åtminstone de tre dagar som står på bipacksedeln, och gärna upprepa en vecka senare.

Har du/ni då gett färsk frukt eller grönt under tiden ni avmaskade?

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser